Hårek Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Ja, hvor mange grunnleggende energikilder finnes egentlig? De fleste vi bruker (vannkraft, fossile brensler, vindkraft, etc) er jo egentlig solenergi, dvs fusjon. Og så har vi kjernekraft og jordvarme, som er fisjon. Kjemisk energi, som i enkelte batterier, er det en tredje form? Det går sikkert an å hevde at fusjon av hydrogen er den eneste grunnleggende energiformen, siden alle andre stoffer kommer fra døde stjerner, men det lar vi ligge. Noen flere forslag? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hørte at moderatoerene på dette forumet har enorme mengder tarmgass. Deét må vel være en energikilde...? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Ikke glem solenergi, det er det som driver planeten Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Grunnleggende energikilder ? Siden vårt univers ble dannet har det vært en gitt energimengde. Energi oppstår eller forsvinner ikke. Den energimengden har skapt materie: masse = energi / lysetshasighet^2 som du sikkert vet. Pga de fysiske lover som gjelder, så kan vi hente ut deler av denne energien til nytte for oss, vha forskjellige måter som du har nevnt. En gasskule, sammensatt av tyngdekraft blir en sol vi henter ut energi fra. Fra grunnstoffet hydrogen har kraftige gravitasjonsfelt og temperaturer fusjonert hydrogen til andre, tyngre stoff som f,eks jern og uran. All masse idag, inkludert levende organismer er like gammelt som universet selv. Stoffet vi består av er 13+ miliarder år gammelt, men er sammensatt etter deoksyrilbonuklinsyre, bedre kjent som dna, et avansert molekyl som er en oppskrift, gitt av våre forfedre gjennom evulosjon og arv der de best egnede organismene overlever. Det store spørsmålet er hvorfor denne energimengden oppsto og "hvem" definerte reglene til masse, tid og rom ? Vi mennesker prøver så godt vi kan, observere og studere i ulike sammenhenger. Blir liksom ikke så mye vi skulle sagt i den store sammenhengen, mennesket bare henger med på lasset. Vår levetid er som en døgnflue i universets sammenheng, ikke det engang. Når du snakker om grunnleggende, så tenker jeg med en gang på roten til et tre. Roten til treet, der har du den grunnleggende energien din, den opprinnelige energimengden fra første stund i en form. Forskjellige former for energi har utviklet seg f.eks til masse; en gren på treet osv. Det er merkelig, det meste i naturen ser ut til å oppføre seg etter fraktaler, eller denne "tre" analogien. Nå har jeg lest at tid er relativt og det er bevist. Videre har jeg lest at jorden sirkulerer rundt vår sol, samtidig som solen sirkulerer rundt sentrum i melkeveien og melkeveien har en gitt fart gjennom universet. Dette med en fart på flere km/s. Hadde vi vært et annet sted i universet og stod "stille" iforhold til planeten vår, så hadde folk på jorden og vi oppfattet tiden totalt anderledes. Tiden på jorden hadde gått fortere enn hva vi hadde oppfattet den som.. Isåfall, så kan ikke utenomjordiske vesner nødvendigvis ha samme oppfatning til tid som oss, vil nå jeg påstå. Noen fysikk eksperter her som kan bekrefte dette ? bla bla... Lenke til kommentar
atrax Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Isåfall, så kan ikke utenomjordiske vesner nødvendigvis ha samme oppfatning til tid som oss, vil nå jeg påstå. Jeg mener at utenomjordiske vesener ikke vil ha samme oppfatning av vår tid som vi selv, men hvorfor skulle de ikke ha 'samme' oppfatning av deres egen tid? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Diverse kjemiske stoffer kan jo bli en viktig energi kilde i fremtiden. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Nå har jeg nok sovet i time om "energi" (som i mange andre) Men i allefall... Månens tiltrekkningskraft fører som kjent til at vi for flo og fjære. Dette fører så til sterke havstrømmer enkelte plasser, og dette kan utnyttes til og lage elektrisitet - det de fleste av oss forbinder med energi. Les mer her om prosjektet i Kvalsund her: http://www.sintef.no/publications/pro_nor_101.html Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Magnet kan jo bli en energi kilde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Energi kilden som ble brukt i "My stepmother is an alien" må være den beste for alle parter..... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2003 C. Alshus Tarmgass er nok et derivat av solenergi. Admin'c Solenergi var jo det jeg begynte med, da. Hondaen Veldig filosofisk. Arctic Flo og fjære - gravitasjon. Ja, jeg kjøper den. SnowDOG_ Magnet - nei den kjøper jeg ikke. En magnet i seg selv gir ikke noe energi, den må jo bevege seg. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Kan menneske en energikilde? Hjertet vårt slår så lenge vi lever, og vi kan skape masse energi med hjelp av bevegelse osv... (P.S. Matrix!) Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 SnowDOG_ Magnet - nei den kjøper jeg ikke. En magnet i seg selv gir ikke noe energi, den må jo bevege seg.Ikke med dagens teknologi men bare vent! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2003 Mennesket må jo innta energi for å kunne leve, og den energien er foredlet solenergi. Det er veldig mange indirekte energikilder, men grunnleggende kilder er det få av. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Kan menneske en energikilde? Hjertet vårt slår så lenge vi lever, og vi kan skape masse energi med hjelp av bevegelse osv... (P.S. Matrix!) Btw det som eg syntes var rart med filmen er at de bruker mennesker og ikke dyr når dyr har way mer energi forbruk enn mennesker. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Kan menneske en energikilde? Hjertet vårt slår så lenge vi lever, og vi kan skape masse energi med hjelp av bevegelse osv... (P.S. Matrix!) Btw det som eg syntes var rart med filmen er at de bruker mennesker og ikke dyr når dyr har way mer energi forbruk enn mennesker. Hahaha... ja har tenkt samme tanken! Forøvrig en ganske lame måte å lage elektrisk energi på, da virkningsgraden er svært lav... Hadde ikke trengt å koble en kuhjerne opp mot en fantasiverden heller, da de er dum som et knekkebrød og trives i en skitten bås.. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Hva med Van del wals krefter (forbehold om skrivefeil) Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Kan menneske en energikilde? Hjertet vårt slår så lenge vi lever, og vi kan skape masse energi med hjelp av bevegelse osv... (P.S. Matrix!) Btw det som eg syntes var rart med filmen er at de bruker mennesker og ikke dyr når dyr har way mer energi forbruk enn mennesker. Hahaha... ja har tenkt samme tanken! Forøvrig en ganske lame måte å lage elektrisk energi på, da virkningsgraden er svært lav... Hadde ikke trengt å koble en kuhjerne opp mot en fantasiverden heller, da de er dum som et knekkebrød og trives i en skitten bås.. Menneskene har jo større livslengde enn de fleste dyra, så det blir endel mindre utbytting. Dessuten er menneskene tydeligvis de eneste som er plagsomme, kanksje mange dyr til og med var utrydda... All energi er vel i bunn og grunn fusjonsenergi og dens bivirkninger (og bivirkningers bivirkninger osv). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå