Gå til innhold

Presidentvalget i USA!

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt forundret over en ting:

"Hvorfor er vi nordmenn mer interessert i hvem som blir president i USA, enn stortingsvalget i Norge?"

Jeg vedder på at norske ungdommer vet mer om valgkampen, valgprogrammet, og partiene i det amerikanske presidentvalget enn hva de vet om valgene i Norge. Dette er egentlig ikke overraskende siden aviser, TV, og internett er smekkfullt av kommentearer, artikkler, og reportasjer fra presidentvalget i USA, mens her i norge er det samme kjedelige møkka i valgkampen som i enhvær tid ellers. Jeg vet at det er viktig hvem som får tøylene i verdens farligste land, men er det ikke like viktig hvem som skal lede Norge?

frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er interessert i hvem som blir president, men ikke nødvendigvis hvordan de blir det, med mindre de blir det med juks og fanteri. Men det blir vel så godt dekket fordi media elsker skandaler, utskjellinger og personangrep på hverandre. Det elsker dessverre også presidentkandidatene, av en eller annen merkelig grunn... Jeg skulle ønske de kunne fokusere på hvordan politikk de ønsker å føre og ikke gå til personangrep på motstanderen. Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå med USA når slike mennesker skal sitte med makten

Ja, det er kjempeviktig hvem som styrer Norge, men media har en tendens til å dekke de mest sjokkerende nyhetene, siden det selger mest. Norsk politikk blir ofte kjedelig og tørr, kanskje derfor at ungdom ikke finner det like spennende som "realety showet" til USA og heller leser de nyhetene? Men uansett så har jo denne trenden kommet til Norge også.

Lenke til kommentar
"Hvorfor er vi nordmenn mer interessert i hvem som blir president i USA, enn stortingsvalget i Norge?"

ja det er f.... helt latterli, dette har vært øverst på både vg og dagbladet i 2 måneder nå, stort oppslag på tv-nyhetene hver dag. er piss lei det. ødelegger hele nyhetsbildet.

er vel ikke valg før i september? så noen dager før ting blir avgjort kunne det vært arti med dette i mediene, men nå....... :no:

Lenke til kommentar
USA er verdens eneste supermakt.. Hvem som styrer landet er vesentlig for hele verden. Mye viktigere enn norsk politikk :p

Det er da fortsatt tre supermakter i verden: USA, Russland, og Kina, og til en mindre grad EU-landene: Tyskland Frankrike og Storbritannia. USA er bare den eneste som er bøllete nå om dagen.

Lenke til kommentar
USA er verdens eneste supermakt.. Hvem som styrer landet er vesentlig for hele verden. Mye viktigere enn norsk politikk :p

Det er da fortsatt tre supermakter i verden: USA, Russland, og Kina, og til en mindre grad EU-landene: Tyskland Frankrike og Storbritannia. USA er bare den eneste som er bøllete nå om dagen.

En supermakt, en hegemon. De andre er stormakter.

Lenke til kommentar
Veit ikke hvorfor vi er intresserte i det men, jeg håper Obama eller Clinton vinner ! USA kunne hatt godt av enten en neger eller en kvinne i det hvite hus !

Mitt inntrykk at det blir en av dem, for republikanerene har mer eller mindre gått for en hardbarket og konservativ mann, noe som appelerte når Bush stilte til valg, men nå vil de ha en liberal, virker det som, og mine penger er på Obama, siden Clinton har litt skandaler rundt seg, noe Obama ikke har... (jeg hanviser til mr. clinton selvsagt)...

Lenke til kommentar

Fordi USA starter kriger og påvirker internasjonal lov? Enn så åpenbart.

At du ikke følger med i norsk politikk er din egen feil, for du burde. Har du ikke lagt merke til hvor mye norske politikere og politi bruker temaet terrorisme om dagen? Er det med det?

Endret av NyMaskin
Lenke til kommentar
Fordi USA starter kriger og påvirker internasjonal lov? Enn så åpenbart.

At du ikke følger med i norsk politikk er din egen feil, for du burde. Har du ikke lagt merke til hvor mye norske politikere og politi bruker temaet terrorisme om dagen? Er det med det? Ikke lagt merke til at norsk politi vil at all digital data skal lagres i 24mnd? Har du fått med deg noe? Eller er problemet at du ikke kan noe? Kunnskapsløse bimbo. Hold kjeft!

hmm... jeg følger med i norsk politikk, og jeg mener det er latterlig hvor lite vi bruker på anti-terror tiltak. og hvor lite aktive vi er i å bekjempe terrorisme, og hvor lite interesse det er i regjeringen og stortinget til å satse hardt på sikkerhet her i Norge. men kanskje du bare leser fremsiden på avisene, og lærer om politikk gjennom andre.

Forresten så er det ikke politiet som vil lagre digital komunikasjon i 24mnd, det er EU som kommer med et direktiv som krever at vi skal gjøre det, det er bare tilfeldigvis slik at politiet gjerne vil ha det slik, slik at folk som er anklaget for trussler, for eksempel kan spores langre bak i tid slik at de kqn se etter et mønster.

USA påvirker ikke internasjonal lov, de ser bort fra den når de ønsker det, og er firkantet når de ønsker det.

men jeg er redd du ikke har svart på innlegget mitt i det heletatt, er du dyslektiker? eller er du bare litt evneveik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...