jsmtek Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg skal styre noen pumper med en Simatic PLS. Disse pumpene skal reguleres vha. frekvensomformere.. Jeg har ikke fått noe dokumentasjon på frekvensomformerene, men antar at det skal være et 4-20mA signal. Men det jeg lurer på, pleier det i tillegg til 4-20mA signalet, også være et AV/PÅ signal? Jeg har veldig liten erfaring med dette, men jeg ville tro at man må sette en minimumsfrekvens, slik at motoren ikke står og "burer", og at det er 4mA som angir denne frekvensen. Og at frekvensomformeren i tillegg må ha et AV/PÅ signal som angir om motoren skal kjøres eller ikke. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det er vel ofte et digitalt signal som tar seg av dette ja. Det er jo også mulig at du skal kommunisere med frekvensomformeren over feks profibus. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 4-20 milliampere er det analoge siknalet som gis i et automasjonsanlegg. 4 mA angir 0% 20 mA angir 100% De fleste frekvensomformere er laget for å kunne styres av en Regulator, PC evt PLS med 4-20 mA Signal. Har ikke koblet opp noe slikt selv. Kan ikke tenke meg det trengs et tilleggssignal. 4-20 mA gir all den informasjon som Frekvensomformeren trenger mhht hvor mye pådrag den skal gi. Men Frekvensomformeren må programmeres til å virke sammen med PLSen. Du kan feks programmere hvor mye du vil at frekvensomformeren skal gi på ved feks 12 mA osv. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Kan ikke tenke meg det trengs et tilleggssignal. Det er varierende. Noen omformere starter sikkert bare det er nettspenning (foran koblet kontaktor er jo da en mulighet hvis man vil stoppe motoren helt), men jeg har ikkke vært borti noen. De jeg har vært borti (Danfoss, Vacom og Telemeqanique (husker ikke de nøyaktige modellene)) har hatt en egen inngang for et "Run"-signal eller A1 og A2 (mener å huske at Danfoss bruker A1 og A2). Så jeg ville (hvis du har nok I/O-er ledig) laget et program som gir mulighet for et AV/PÅ signal i tillegg. Da er du i allefall sikker. Eventuelt så er muligheten der hvis det skal byttes omformer en gang. Lenke til kommentar
superb Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det fins nok en del muligheter for å styre en frekvensomformer. Det som er det mest normale tror jeg er et 4-20 mA signal eller 1-10V for å styre hastigheten + digitalsignal for å kjøre motoren framover eller bakover (en inngang for hvert vei). I tillegg fins det (på enkelte omformere) flere digitalinnganger som man forhåndsprogramere hertzen på omformeren. F.eks. inngang 3 20 Hz, inngang 4 40Hz osv. En liten ting til som kan nevnes er at Telemecanique ihvertfall anbefaler at man ikke bruker kontaktor for å styre av/på ,hovedspenningen inn på omformeren , husker ikke årsaken i forbifarten men skulle ikke gjøres, kunne skade omformeren. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg vet mange frekvensomformere har mulighet for runsignal osv. Men har vondt for å forstå at det skal være nødvendig om man har et 4-20 mA Signal. Endret 25. februar 2008 av Arteju Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 hvis den har en egen på-inngang som du ikke er interessert i å bruke, og du ikke kan skru den av i menyen, kan du bare sette den til alltid på ved hjelp av en ledningsstump. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jepp. I veldig mange typer frekvensomformere må den lasken settes inn. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Kommer ann på hva type omformer du bruker. De jeg har jobbet med så har du en del valg i menyene for å velge funksjoner på inn og utganger, om hastigheten skal styres internt eller eksternt, rampetider, osv Det brukes ofte 0 - 10 V på hastigheten for da kan du styre det direkte med pot meter, men ser ikke vekk fra at 4-20mA også er vanlig selv om jeg aldri har brukt det. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 4-20 Mma eller 1-10V er den vanlige signalstandaren. De fleste frekvensomformere, i alle fall de jeg har sett, har inngang for i alle fall en av de. Og tror enda ikke jeg har koblet opp en frekvensomformer som ikke trenger lasking av et eller flere signaler i forbindelse med bruk i 4-20mA /1-10v Anlegg. Somregel alltid et Startsignal eller liknende som skal laskes synes jeg. Men det er sikkert som du sier veldig merkeavhengig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå