R@ge Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 kilik: Var det du som foreslå en integrert Flash-kontroller på hovedkortet? Det ser ut til å komme i 1. kvartal 2009! Kilde Men sånn rent praktisk sett så gjør ikke dette annet en at man sparer plass kanskje, eller vil dette medføre en ytelsesøkning i tillegg? Men det hørtes jo rimelig konge ut da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg har ingen anelse siden jeg ikke har lest noe om hvordan Direct-NAND-porten skal implementeres. Om det f.eks bare blir en spesiell P-ATA-port, USB2-basert eller en helt annen type tilkobling. Det virker i hvert fall lovende og jeg tror ikke det er for mye å håpe på vesentlig økt ytelse på flash-enheter. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ser ut som flere kaster seg på bølgen med bærbare med kun SSD-disk nå. Blant de første var Dell, Asus og Apple (MacBook Air), og nå kommer Lenovo X300 også. Sistnevnte blir levert med 64 GB SSD-disk. Selv om prisene foreløpig er stive, så kan de fort bli hyggeligere med masseprodusering i et større volum. Så det kommer litt an på om disse SSD-bærbare blir en stor suksess eller ikke. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Leste forøvrig her en dag at Apple, som er enorm kjøper av NAND flash, har bestilt mindre enn ventet for første halvår, så prisene har fallt en god del i det siste. Finner ikke igjen linken, men husker det var ganske nøyaktig 10 dollar (52 kroner) for 32 Gbit (4 GB) MLC på "råvaremarkedet". Snakker altså om hva firmaer må betale, ikke sluttkunder. Det ble nevnt at Apple betaler enda mindre (sikkert store kvantumsrabatter) og at kostnadsforskjellen på en 8 GB og 16 GB iPhone var bare $11 (57 kroner)! Endret 27. februar 2008 av kilik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det viser bare hvor stor avanse selskapet har på mp3-spillerne sine. (Forskjell i utsalgspris er 1380 kr) Forøvrig selges det 4GB minnepinner nå for 114 kr. 11,4 ganger så mye som markedsprisen for en 4GB flashbrikke. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Forøvrig selges det 4GB minnepinner nå for 114 kr. 11,4 ganger så mye som markedsprisen for en 4GB flashbrikke. det siste her forstod jeg ikke - var det ikke 10 dollar det var snakk om? og råvarepris, ikke markedspris? eller bommer jeg her? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Dollar ja. Så det blir vel litt over dobbel pris det da. Men som sagt er det nok mye kvantumsrabatter og går hos de store aktørene. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Leste forøvrig her en dag at Apple, som er enorm kjøper av NAND flash, har bestilt mindre enn ventet for første halvår, så prisene har fallt en god del i det siste. Finner ikke igjen linken, men husker det var ganske nøyaktig 10 dollar (52 kroner) for 32 Gbit (4 GB) MLC på "råvaremarkedet". Snakker altså om hva firmaer må betale, ikke sluttkunder. Det ble nevnt at Apple betaler enda mindre (sikkert store kvantumsrabatter) og at kostnadsforskjellen på en 8 GB og 16 GB iPhone var bare $11 (57 kroner)! Det betyr at 64GB NAND Flash koster $160 (832 kroner) i innkjøpspris, hvis jeg da ikke har regnet feil. Pussig da at en SSD-disk koster det tidoble og mer ut til forbruker. Selv om vi tar høyde for kostnader knyttet til foredling av sluttproduktet fra rå-NAND, så er det enorm avanse. Hva er vitsen med slik avanse? Det sier vel litt om hvor lite konkurranse det er. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Stemmer, men MP3/minnekort-NAND det var snakk om her. I SSD er det en del dyrere da man krever økt hastighet og ikke minst må kunne tolerere mer avskrivinger. Men uansett så kan jeg tenke meg de tjener en god slump ja. Konkurransen har ikke kommet skikkelig i gang ennå. F.eks. er den som er testet den eneste 64 GB på markedet i Norge og bare én nettbutikk som fører den. Da kan butikken nærmest ta den prisen de vil i starten. Endret 27. februar 2008 av kilik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Forøvrig selges det 4GB minnepinner nå for 114 kr. 11,4 ganger så mye som markedsprisen for en 4GB flashbrikke. det siste her forstod jeg ikke - var det ikke 10 dollar det var snakk om? og råvarepris, ikke markedspris? eller bommer jeg her? Ups, 10 dollar var det ja. Da blir det ca dobbel pris. Jeg leste 10 kroner og da ballet feilen på seg. Jeg tror også at SSD er såpass nytt og det er så få produsenter og selgere av disse at det ikke er noen god konkurranse i markedet ennå. Gleder meg til passelige SSD koster en tusenlapp og det selges titusner av de hver måned. DA får vi nok skikkelig konkurrane mellom produsentene og selgerne. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg har ingen anelse siden jeg ikke har lest noe om hvordan Direct-NAND-porten skal implementeres. Om det f.eks bare blir en spesiell P-ATA-port, USB2-basert eller en helt annen type tilkobling. Det virker i hvert fall lovende og jeg tror ikke det er for mye å håpe på vesentlig økt ytelse på flash-enheter. Hvorfor håper du på vesentlig økt ytelse? S-ATA-grensesnittet er jo ikke noen flaskehals i dag. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ibexpeak, the southbridge, is now called a PCH (Platform Controller Hub) rather than an ICH (I/O Controller Hub). Uses a 65 nm fabrication process. Supports six SATA II ports, of which two ports(#5 and #6) support port multipliers. 14 USB 2.0 ports. Eight PCI-Express 2.0 lanes. Builds in a clock-chip buffer, whatever that is. Builds in a direct NAND controller to natively support solid-state disks, and Danbury encryption for the flash storage, replacing the old Snowgrass (Intel Turbo Memory) technology. (So SSDs need not connect via SATA or IDE, but directly via an ONFI connector, which talks to the NAND controller.) Resten av innlegget finner man her. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg har ingen anelse siden jeg ikke har lest noe om hvordan Direct-NAND-porten skal implementeres. Om det f.eks bare blir en spesiell P-ATA-port, USB2-basert eller en helt annen type tilkobling. Det virker i hvert fall lovende og jeg tror ikke det er for mye å håpe på vesentlig økt ytelse på flash-enheter. Hvorfor håper du på vesentlig økt ytelse? S-ATA-grensesnittet er jo ikke noen flaskehals i dag. Nei, men det blir veldig fort det hvis man sammenkobler mange NAND-brikker. Man er allerede opp i 230 MB/s på de raskeste SSD-ene og det vil nok mangedoble seg når teknologien blir voksen. Kan se for meg 3 GB/s om noen år. Mulig at også latency kan bedres en del i forhold til S-ATA. Som jeg har nevnt tidligere ser jeg for meg at man i framtiden kjøper NAND-brikker og stikker ned i hovedkortet på samme måte som med RAM-brikker i dag. Endret 27. februar 2008 av kilik Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) At det vil ha noe for seg om noen år er jeg helt enig i, men ser ikke den helt store nytteverdien med dette i dag (hvis man da ikke kan koble mange brikker i RAID0 på en slik port da). Men er vel egentlig like greit at det kommer for tidlig i steden for for sent. Mtp. latency er S-ATA ikke en flaskehals slik jeg har forstått det. Jeg tolket innlegget til Simen som at han mente vi kunne få bedre ytelse i dag, så spørsmålet mitt står fortsatt (hvis jeg da ikke tolket feil ). Endret 27. februar 2008 av KjellV Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hvor mye strøm trekker denne? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg har fremdeles til gode å se noen som tester Mobi utgaven på et Areca 1231ML kort. Så lenge ingen har testet Mobi utgaven på dette raidkortet så vil jeg ikke spekulere noe om at "mobi støtter ikke raid", det står ingen ting spesifikt på Mtron sine hjemmesider at det ikke støtter raid, men det står at det kan være problemer med visse kontrollere. Det nærmeste jeg kommer er en uttalelse fra noen som selger Mtron. If Mobi is based on MSD-6000 series, then you will not be able to do RAID with them except for on a few certified controllers. A better bet is the PRO series of MTRON or the Memoright brand. Those both are compatible with more RAID controllers. MSD is NOT compatible with Intel Matrix RAID or Areca cards AT ALL, but the PRO and Memoright brands are. Having said that, just buy the SSD that you want from us and you WILL get improved performance because of the <.1ms access time and sustained read /write throughput. It's just that performance will be BEST on 680i. Edit: Den listen jeg linket til tidligere nevner bl.a. Promise FastTrak TX2300 (kr 658,-), men om det kortet er bedre en onboard kontrolleren på 680i vites ei... Edit II: Siterer fra samme kilde: UPDATED 12/29/07 * MTRON PRO and Mobi SSDs ARE COMPATIBLE with most RAID controllers. Går helt i surr her av utdatert info. Endret 27. februar 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg har fremdeles til gode å se noen som tester Mobi utgaven på et Areca 1231ML kort. Så lenge ingen har testet Mobi utgaven på dette raidkortet så vil jeg ikke spekulere noe om at "mobi støtter ikke raid", det står ingen ting spesifikt på Mtron sine hjemmesider at det ikke støtter raid, men det står at det kan være problemer med visse kontrollere. Det nærmeste jeg kommer er en uttalelse fra noen som selger Mtron. If Mobi is based on MSD-6000 series, then you will not be able to do RAID with them except for on a few certified controllers. A better bet is the PRO series of MTRON or the Memoright brand. Those both are compatible with more RAID controllers. MSD is NOT compatible with Intel Matrix RAID or Areca cards AT ALL, but the PRO and Memoright brands are. Having said that, just buy the SSD that you want from us and you WILL get improved performance because of the <.1ms access time and sustained read /write throughput. It's just that performance will be BEST on 680i. Edit: Den listen jeg linket til tidligere nevner bl.a. Promise FastTrak TX2300 (kr 658,-), men om det kortet er bedre en onboard kontrolleren på 680i vites ei... Edit II: Siterer fra samme kilde: UPDATED 12/29/07 * MTRON PRO and Mobi SSDs ARE COMPATIBLE with most RAID controllers. Går helt i surr her av utdatert info. Ok, her skal det faktisk være mulig å kjøre raid 0 også med mobi diskene fra Mtron. Det som blir viktig er da at man velger riktig kompatibel kontroller oog eller korrekt hovedkort. Vi får bare fortsette å bruke vår venn google så dukker det nok opp noen som har kjørt en vellykket raid 0 som kan fortelle oss med sikkerhet om hva som virker. Dette blir en enorm milepæl for oss nerder. Husker all hypen rundt pentium prosessorn og ikke minst når vi passerte 1 Ghz. Det som blir neste milepæl blir ikke antall prosessorer på kjernen eller x antall sokkler på hovedkortet. Neste milepæl det er lagringen. Det å gå vekk fra roterende HDD som systemdisk. SSD er fremtiden, enten det er via Mtron 7000 pro i raid 0, Gigabytes's I-ram 2 som mange fortsatt venter på eller andre SSD produsenter slik som Hyperdrive 4 Den mekaniske systemdisken skal bort og vi ser nok nå etterfølgeren. Kan ikke helt la være og le av gigabyte. Om de hadde kommet ut med I-ram 2 da de lovte så ville de vært den råeste leverandør på slikt. Nå 2 år senere tror jeg bare de kan glemme hele greia. Her overtar nok Mtron og dets like tronen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Det snakkes mye om at diskene ikke støttes av Raid kontroller. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Er det slik at de lager kontrollerne så propritære i SSD'ene at de ikke klarer å snakke med en RAID kontroller "Hei jeg er en disk, så mye dataplass har jeg og slik ser jeg ut"? Men hvis man går vekk fra kortkontrollere med og uten egen CPU avlasting. Hva om man kobler 2*SSD i hver sin SATA kontroller og deretter kobler man de opp i Raid0 i OS'et og lar dette ta seg av Raidet. Er ikke CPU'er i dag mer enn gode nok? Vil ytelsen gå mye ned fordi det blir flere ledd? Selv vurderer jeg 2stk Raid0 arrays med 2 16GB SSD i hver. Dette fordi da får jeg mer enn god nok ytelse samt at sjangsen for å miste alle data minsker betraktelig siden jeg har 2 disker som kan feile. Men hva er dette ytelsesproblemet dere snakker om med SATA300 onboard kontrollere? EDIT: Får jeg 2*16GB SSD med god ytelse til 4000,- er jeg meget fristet til å slå til. En 32GB OS og hovedprogram partisjon er helt ok. Samt en rask 32GB til laptopen hvor jeg kan benytte ekstern 2,5" for ekstra lagring. På laptopen er det disken som gjør den treg selv om den er noen år nå. Hva var prisene på de forskjellige alternativene igjen? Rask og normal etc. Mtron er best? EDIT2: Jeg har ikke hatt morrakaffen ennå, er ultratrøtt i trynet og sovet dårlig og få timer, så stiller jeg dumme spørsmål her så er det fult ut forklarlig Endret 28. februar 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Får jeg 2*16GB SSD med god ytelse til 4000,- er jeg meget fristet til å slå til. En 32GB OS og hovedprogram partisjon er helt ok. Samt en rask 32GB til laptopen hvor jeg kan benytte ekstern 2,5" for ekstra lagring. På laptopen er det disken som gjør den treg selv om den er noen år nå. Hva var prisene på de forskjellige alternativene igjen? Rask og normal etc. Mtron er best? Mtron er de beste på markedet så langt ja. 2x16 GB Mtron Mobi koster deg ca. 4600 kroner, mens 1x32 GB koster 4400 kroner. Altså litt over budsjettet ditt, men vil tippe prisene kommer ned ganske raskt. Sikkert halve prisen før sommeren. Endret 28. februar 2008 av kilik Lenke til kommentar
johncl Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Men som noen sier her så funker det kanskje ikke å kjøre 2x16GB Mtron Mobi i raid? Fatter ikke helt hvorfor... kan nesten virke som en "innlagt" begrensning da siden de ønsker at folk som vil ha rå ytelse betaler det doble for Pro diskene sine? (Mao kunstig segmentering av markedet igjen). Jeg har en raid controller på hovedkortet og planen var da å kjøre 2x16 GB Mtron Mobi der... men jeg tør ikke å shoppe før jeg vet at det går stort sett bra på diverse integrerte controllere. Når det gjelder flash pris diskusjonen så er det forskjellige typer flash minne, de trege og de raske. De fleste el-cheapo minnepinner samt alle mp3 spillere bruker de billige fordi de ikke har behov for så høy ytelse. Generelt er vel den raske brikken dobbelt så dyr som den billige hvis jeg ikke tar helt feil. Endret 28. februar 2008 av johncl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå