Gå til innhold

DOS på XP - Viktig!

Anbefalte innlegg

Heisann dere,

Fattern jobber i et statistikk firma, han har brukt en Windows 98 maskin med DOS til regnskap, samle data etc...

Han tenker og bytte PC snart, han spurte så meg om det var et program eller en teknikk han kunne bruke til å kjøre DOS Programmer på XP. Finnes det et program/emulator som gjør dette? Kansje en teknikk? Muligens en partisjonsteknikk?

Programmet han kjører mest er dease (DataEase) inkludert noen selvskrevne programmer.

Versjon nr. på dease er 401

Har funnet noen saker, tråder og teknikker men trenger litt mere spesifik oppdatert veiledning fra en smart nordmann :wee:

MVH

Ban-One smileypulldownsunglasses-xENo.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 2000 og Windows XP (Windows NT 5.x) skiller seg fra tidligere versjoner av Windows ved at disse ikke lengre har MS-DOS i bunnen. De er altså ikke bygget på MS-DOS slik som Windows 95, 98, 98SE og ME var. Og da er det ikke lengre sikkert at programvare skrevet spesielt for MS-DOS vil fungere helt etter boka, selv med kompatabilitetsemulering i XP. Men min erfaring av XP er at bakoverkomptabiliteten med 16-bits MS-DOS-programvare er generelt god. Så det kan være verdt å i alle fall teste disse programmene i XP, både med og uten kompatabiltetsmodus.

Ulempen med å bruke en DOS-emulator er at dersom det er snakk om store, tunge programmer, så kan emuleringen senke ytelsen til programmet betraktelig da emuleringen kan stjele masse CPU. Heller er man ikke sikret full kompatabiltet med emulatorer slik som DOSbox.

Et alternativ er å kjøre dual-boot, altså at man kan velge mellom forskjellige operativsystemer ved oppstart. Nå har jeg ikke hørt eller vært borti dual-boot med XP og DOS, men i teorien skal dette fungere. Eneste problemet man kan støte på med MS-DOS på nyere maskiner er at DOS rett og slett ikke støtter maskinvaren, eller at man ikke får tak i nødvendige drivere til DOS.

Edit: Enda et alternativ er å prøve ut FreeDOS som er en open-source etterligning av MS-DOS som for det meste er MS-DOS-kompatibel.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Går man for skagen sin løsning må man ha en egen partisjon. DOS-programmer funker ikke med NTFS-filsystemet hvis jeg ikke husker feil. Disken må formateres med FAT-filsystemet. Ellers vil nok en emulator gjøre susen. Det beste hadde nok vært å konvertere til et nytt program, evt. beholdt det gamle operativsystemet hvis det programmet er så viktig å beholde

Lenke til kommentar
Heisann dere,

Fattern jobber i et statistikk firma, han har brukt en Windows 98 maskin med DOS til regnskap, samle data etc...

Han tenker og bytte PC snart, han spurte så meg om det var et program eller en teknikk han kunne bruke til å kjøre DOS Programmer på XP. Finnes det et program/emulator som gjør dette? Kansje en teknikk? Muligens en partisjonsteknikk?

Programmet han kjører mest er dease (DataEase) inkludert noen selvskrevne programmer.

Versjon nr. på dease er 401

Har funnet noen saker, tråder og teknikker men trenger litt mere spesifik oppdatert veiledning fra en smart nordmann :wee:

MVH

Ban-One smileypulldownsunglasses-xENo.gif

Hvorfor ikke bare oppgradere til en nyere versjon? DataEase er vel kommer opp i 7.1 nå...sikkert litt mer kompatibel med nyere OS :)

Og det finnes sikkert en hel haug med nyere alternative programmer også....

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...