Gå til innhold

Prisen på GeForce 9800 GX2

Anbefalte innlegg

- har DualGPU på samme PCB

Spiller vel ingen rolle... Synes to PCB med en kjøler i mellom er like greit.

- Har CF selv på Intel Chipsett.

4 GPU'er i et system blir nok ikke spesielt populært. Det skaleringen opp mot 4 GPU'er er ikke spesielt bra. Mye av dette kan ikke forbedres med drivere.

Spar pengene til 9800GTX som forhåpentligvis blir basert på GT200/G100.

Kommer ikke til å hete 9800 eller noe annet 9000-navn ut i fra hva jeg har hører nå.

Vil vente til kortet lanseres før jeg konkluderer med prisen i Norge. Som vi så nå nylig med 9600GT så var det ganske stor forskjell på prisen før og etter lanseringen...

1795 kroner vs. 1349

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1349,- for 9600GT er en fin pris. Alt over 1600,- ville blitt for dyrt. Bravo til Nividia her og jeg har rost dette kortet flere ganger som det mest spennende på lenge.

9800GX2.

2 PCB'er tar flere slots i kassa.

Kommer det da i hele tatt et 9800GTX kort? Hva blir GT200 hetende?

Lenke til kommentar
Mange som sier dette er for dyrt...

Jeg synes egentlig ikke det er dyrt i det hele tatt.

Jeg betalte ca. 4500 pr. stk for mine to NX7900GTX kort i begynnelsen av 2006.

I januar 2007 kjøpte jeg ett stk. XFX GeForce 8800GTX kort som kostet noe omtrent det samme som dette om ikke jeg husker feil...

Dette nye monsterkortet er jo hinsides mye bedre en dette...

Det blir litt feil å sammenligne det med tidligere generasjoner ettersom prisene på PC-utstyr hele tiden faller. Prisen på et toppkort nå er med andre ord langt fra hva toppkort kostet for 2-3 år siden. Man må heller sammenligne det med hva som befinner seg på markedet nå og da er det mest nærliggende å sammenligne med nye 8800GTS og HD3870X2. Kortet koster over dobbelt så mye som nye GTS og 2000,- mer enn HD3870X2 hvilket i mine øyne ikke kan forsvares. 2 stk GTS i SLI vil yte bedre enn 9800GX2 til lavere pris. HD3870X2 vil trolig ha en langt bedre pris/ytelse ratio enn 9800GX2, og hvis man er såpass entusiast at man vil legge 5000,- i skjermkort, så hvorfor ikke ta steget og gå for to HD3870X2 i CF i stedet til en knapp tusenlapp mer? Det vil etter all sannsynlighet gi langt bedre ytelse pr. krone og man slipper også unna nVidia sine chipset.

Lenke til kommentar
Blir det ikke bedre ytelse med to kort som har vært sitt PCI-Express x16 slot, en to kort som deler et PCI-E spor?

For min del ser ikke helt grunnen til det skulle være tilfelle. PCIe sporet er vel ikke maxet for båndbredde ennå. Faktisk så skjønner jeg ikke helt hvordan de ikke klarer å få BEDRE ytelse av to kjerner på ett kort enn crossfire. Da tenker jeg på muligheten for noen fikse løsninger med pipelines osv. I stedet "lukter" det svidd av duct-tape.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Kortet består av to 8800GTS skjermkort(vel og merke 8% lavere kjernefrekvens, men har 3% høyere minnefrekvens), og koster også deretter.

Kan ikke se hvorfor det er urimelig priset. Ihvertfall ikke om man ser på prisen til et 8800GTS 512.

Blir nok helt sikkert å finne produsenter som selger billigere versjoner enn MSI også. (samt flere nettbutikker som sikkert også vil bli et lite hakk billigere)

Legg merke til at et MSI 8800GTS 512 koster 2475kr på PS.no.

Multipliser det med to så får du 4950kr. Med andre ord 225kr dyrere.

Så det virker som Nvidia skalerer prisen hårfint etter yteevne. :p

Antageligvis en 4-5% lavere ytelse, og en 4-5% billigere. ;)

Med andre ord et svært spennende produkt å teste. (selv om det muligens er noe uaktuelt å bytte ut med GTX'en, til tross for at det frister veldig :p)

Sitter med P35 hovedkort, og har ingen mulighet til å bytte til noe SLI hovedkort før 790i brikkesettet til Nvidia kommer ut uansett.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Det spørs jo litt da. Ved at man kjøper to kort isteden for 9800 GX2, må man i tillegg kjøpe et dyrt SLI hovedkort fra nVidia.

Edit: leif

Overpriset og ustabilt er nForce kortene også ;)

Kan ikke fatte at folk betaler over tusenlappen for ustabile og varmeutviklende nForce6xx og / eller nForce780i kort.

De er jo ikke verdt halvparten av prisen til verken Intel P35, X38 eller X48.

nForce brikkesettene har jo stupt i kvalitet etter nForce4 serien..

nForce5 var jo en vits.

nForce680i (med unntak av den fra EVGA som var godkjent) var utrolig "buggy" og ustabilt, og ikke minst varmeutviklende. Mitt P5N-32E SLi nForce680i er kanskje det dårligste hovedkort kjøpet jeg har gjort :thumbdown:

nForce780i er jo knapt bedre enn 680i, fremdeles en del "buggs", enda mer ustabilt og fremdeles pumper det ut varme all mass..

Venter spent på 790i, men for å være helt ærlig har jeg overhode ikke troen på at det blir i nærheten av Intel sine brikkesett. nVidia har nå vist gang på gang at de ikke kan brikkesett.

Er så utrolig synd at nVidia er så "barnslige" at de forsøker å tvinge folk over på ustabile nForce kort ved å tilby SLi eksklusivt til sine egne brikkesett.

Hadde samme opplevelse av p5n32e-sli helt til jeg fikk den nyeste 1305 biosen, og jeg fant ut at den boota rett på 425fsb selv om ingen fsb mellom 350 og 425 var stabile. Nå kjører jeg q6600 g0 på 3.4(1700fsb) på dette hket. Dønn stabilt. Har enda en mp til å gå på. Men må nesten ha litt bedre kjøling først.

Lenke til kommentar
Er så utrolig synd at nVidia er så "barnslige" at de forsøker å tvinge folk over på ustabile nForce kort ved å tilby SLi eksklusivt til sine egne brikkesett.

Er nok ikke bare Nvidia som er stae her... ;)

Intel er nok minst like barnslige mot Nvidia, så her er det nok ingen syndebuk som skiller seg ut.

Lenke til kommentar
Trur faktisk at dette kortet yter bedre enn kommende 9800gtx. Så ingen grunn til å vente med å kjøpe.

http://www.vr-zone.com/articles/GeForce_98...eiled/5599.html

Uansett hva navnet blir så er ikke det den 9800GTX som "alle" venter på.

Det 9800GTX skjermkortet som er nevnt der er høy mid-end, og ikke noe toppkort.

Og yter nok også deretter. Den er også bassert på G92 kjernen, så det er med andre ord bare en videutviklet/overklokket 8800GTS 512, og ikke noen ny generasjon eller noe.

Det skjermkortet folk tenker på med 9800GTX er GT200, som visstnok ryktes å bli et "monster" som baserer seg på en helt ny kjerne, og som antageligvis vil yte noe rundt det dobbelte av 8800Ultra.

8800Ultra er fortsatt Nvidia sitt siste Toppkort, og noe nytt toppkort har ikke fått noen fastsatt dato enda.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Exactly my point...

Der ser man ganske klart at skaleringen fra 3 til 4 GPU'er er ganske begredelig i mange applikasjoner.

Det er mulig at det er noen tekniske utfordringer når man går fra 3 til 4 GPU'er som gir dårlig skalering. Men så sant ikke slike fakta legges frem synes jeg det er tankeløst å basere kritikken på en av de første driverne som skal håndtere dette.

Dog har jeg ikke lest artikkelen ennå, men som sagt altfor tidlig utfra driverhensyn. Det blir som å slakte SLI fra første driverstøtte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Testen på Anandtech viser faktisk at CrossfireX ser ut til å ha ganske god og dette med en uferdig driver. CrossfireX er ment for high end (og very high end i tilfelle 4x). I 3 av de 4 tittlene som er testet gir Crossfire 3x over 2x en økning på +30%, dette for en prisøkning på 33% (f.eks. 3 HD3870 eller 1 HD3870 og 1 HD3870X2). Økningnen opp fra x3 til x4 er små og, vil jeg tro, er sterkt begrensett av måten spillene er programert på(så crossfire 4x vil bli mye bedre når spill programeres for å utnytte denne typen paralellprosseseringskraft). Jeg ser på Crossfire 4x som very high end og økninger på 10%(som de forhåpentligvis blir i de fleste spill når de endelige driverne kommer) for 25% økning i prisen er ingen dårlig deal i dette segmentet.

6000 kr for 2 HD3870X2 som yter 150% eller mer bedre enn et HD3870(i de fleste titler) er en grei deal synes nå jeg, dette er ytelse tilsvarende det 9800GTX vil. Vil tippe at 3 HD3870 i crossfire yter merkbart bedre enn 1 9800GX2 (i de fleste titler) og dette til en lavere pris (prisen på HD3870 gikk nettopp ned grunnet launchen av 9600GT).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...