Gå til innhold

Prisen på GeForce 9800 GX2

Anbefalte innlegg

Det er jo gigantisk. Tror ikke jeg får det inn i min maskin uten å lage hull i fronten av kabinettet.

De fleste kabinetter takler full-lengde kort hvis man fjerner harddisk-skuffene som ofte står i veien. Dette kortet er betydelig mindre enn full lengde.

card.jpg

news_140.1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det spørs jo litt da. Ved at man kjøper to kort isteden for 9800 GX2, må man i tillegg kjøpe et dyrt SLI hovedkort fra nVidia.

Edit: leif

Overpriset og ustabilt er nForce kortene også ;)

Kan ikke fatte at folk betaler over tusenlappen for ustabile og varmeutviklende nForce6xx og / eller nForce780i kort.

De er jo ikke verdt halvparten av prisen til verken Intel P35, X38 eller X48.

nForce brikkesettene har jo stupt i kvalitet etter nForce4 serien..

nForce5 var jo en vits.

nForce680i (med unntak av den fra EVGA som var godkjent) var utrolig "buggy" og ustabilt, og ikke minst varmeutviklende. Mitt P5N-32E SLi nForce680i er kanskje det dårligste hovedkort kjøpet jeg har gjort :thumbdown:

nForce780i er jo knapt bedre enn 680i, fremdeles en del "buggs", enda mer ustabilt og fremdeles pumper det ut varme all mass..

Venter spent på 790i, men for å være helt ærlig har jeg overhode ikke troen på at det blir i nærheten av Intel sine brikkesett. nVidia har nå vist gang på gang at de ikke kan brikkesett.

Er så utrolig synd at nVidia er så "barnslige" at de forsøker å tvinge folk over på ustabile nForce kort ved å tilby SLi eksklusivt til sine egne brikkesett.

Lenke til kommentar
Noen hever dette ikke er nødvendig p.d.d., men andre vil alltid ha highend produkter.

Du får 780i hovedkort ned i ca. 1600kr, evnt eldre 650i og 680i chipsett for rundt 900-1200kr, prima hovedkort og de funker med sli, core 2, etc. (mange av de).

"Prima" er de jo på ingen måte.

P35, X38 og X48 er jo i en annen klasse hva stabilitet angår, for ikke å snakke om at de utvikler vesentlig mindre varme ;)

Og du får de til samme pris, som nForce brikkesettene noe som gjør at jeg ikke forstår hvorfor folk i det hele tatt vurderer nForce brikkesettene da Intel brikkesettene er langt bedre hva kvalitet angår, og er jo av den grunn strengt tatt verdt en god del mer..

Eneste grunnen noen burde i det hele tatt vurdere nForce er jo om de er fullstendig avhengige av SLi støtte, og vil ofre stabilitet bare for å ha mulighet for SLi.

Og sist jeg sjekket så støtter ikke mitt nForce680i kort Penryn prosessorer (45nm Core 2 Duo).

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Velg bedre cpu istede for detta skjermkortet eller bare velg 2x 8800 GT hvis dere liker NV, og forrige GX2 hadde dårlig support, og sli har hatt dårlig support iforhold til før, vær forsiktig når dere kjøper detta, se reviews om bugs og lignende FØRST.

3870X2 hadde ikke noe spesielt bugs så jeg kjøpte det, snaue 3k, og er verdens raskeste (foreløpig til detta blir lansert :p) er ikke noe problemer med driver eller noe, bare install av skjermkort driver å spella uansett chipset.

Hvis nvidia greier det samme, kan det bli spennende =), og kansje R700 kommer tidligere enn forventet :p

Lenke til kommentar
En annen stor fordel er at 9800GX2 vil fungere på hovedkort med intel brikkesett (P965, P35, X38 osv).

Dette er faktisk et veldig godt poeng! 9800gx2 gjør slik at vi kan få "sli" på intel platformen :D

Selv venter jeg bare på 9800gtx/ultra

Du kom litt før meg.. hehe, men jeg tenkte mer i de baner at 9800GTX/Ultra el.no kommer til å være 8800GTX*2... Synes i grunn det er svakt av Nvidia å utnytte sin markedsposisjon til å kline til med en så "stor" lansering. For det er temmelig strategisk, men merkelig, for valget av 9**** serien. Det henspeiler på at det er nytt og bedre. Selv om det ikke er så innmari nytt, men heller nytenking av tidligere utgitte produkter. Finnes vel et fagutrykk for akkurat det der.. Men markedsføring er det lenge siden jeg har hatt ;)

Synes det ser ut som at ATI seiler opp som et klart alternativ om man ønsker råere kraft til en billigere penge. Men man burde holde tunga rett i munnen, for det krever sitt å ha sånne kort i maskina uansett, Nvidia eller ATI. Ikke alle som tenker at man må ha en større strømforsyning som gjerne koster litt.

@Simen1:

Tidenes kort, RAID kontrolleren din? :p

De fleste kabinetter takler full-lengde kort hvis man fjerner harddisk-skuffene som ofte står i veien.

Det var vel litt hardt å ta i? De fleste kabinetter takler ikke slike kort. Det er gjerne ting som er sveiset fast i chassiet som oftest ødelegger for enkle modifikasjoner. Greit nok og fjerne litt kabler og andre ting, men de fleste kabinetter er OEM maskiner og ikke hjemmemekka Lian Li.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Noen hever dette ikke er "Prima" er de jo på ingen måte.

P35, X38 og X48 er jo i en annen klasse hva stabilitet angår,

Overhodet ikke. Jeg har to maskiner hjemme med Intel prosessor. En med 680i chipset, og en med X38.

Har hatt mye mer problemer med X38 hovedkortet.

Nøkkelordet her er BIOS. X38 maskinen ble bedre etter at BIOS'en ble oppdatert.

Når det gjelder 9800GX2 så kommer nok prisene til å nærme seg rundt 4000 kroner når kortene har hvert på markedet et par uker.

Dessverre har dette kortet samme problem som ATI sitt 3870X2 kort. Det er ofte opp til applikasjonen hvor godt ting skalerer.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg dette kortet virker som et bra kjøp forutsatt at driverne blir gode. Skulle jeg kjøpt boks nå så hadde jeg kjøpt Intel hovedkort og dette skjermkortet. Beste ytelsen man kan få på et intel hovedkort på det nåværende tidspunkt AFAIK. Prisen er helt grei også. (Greit, kunne selvsagt vært billigere, men det er ikke forskrekkende dyrt for det beste kortet i dagens marked.)

nVidia kommer helt sikkert med nye kort når AMD kommer med nye kort. Ingen grunn til å komme med nytt når konkurrenten ikke har kommet med noe. Det samme gjelder Intel/AMD også. Uten AMD så hadde vi sikkert fortsatt hatt single-core netburst CPU'er på 3,5GHz.

Lenke til kommentar
Noen hever dette ikke er "Prima" er de jo på ingen måte.

P35, X38 og X48 er jo i en annen klasse hva stabilitet angår,

Overhodet ikke. Jeg har to maskiner hjemme med Intel prosessor. En med 680i chipset, og en med X38.

Har hatt mye mer problemer med X38 hovedkortet.

Nøkkelordet her er BIOS. X38 maskinen ble bedre etter at BIOS'en ble oppdatert.

Når det gjelder 9800GX2 så kommer nok prisene til å nærme seg rundt 4000 kroner når kortene har hvert på markedet et par uker.

Dessverre har dette kortet samme problem som ATI sitt 3870X2 kort. Det er ofte opp til applikasjonen hvor godt ting skalerer.

Med all respekt for for utviklere av spill å melde, men det betyr da at koderne ikke gjør jobben sin godt nok eller at rammeverket er for dårlig utviklet.

Lenke til kommentar
Det spørs jo litt da. Ved at man kjøper to kort isteden for 9800 GX2, må man i tillegg kjøpe et dyrt SLI hovedkort fra nVidia.

Edit: leif

Overpriset og ustabilt er nForce kortene også ;)

Kan ikke fatte at folk betaler over tusenlappen for ustabile og varmeutviklende nForce6xx og / eller nForce780i kort.

De er jo ikke verdt halvparten av prisen til verken Intel P35, X38 eller X48.

nForce brikkesettene har jo stupt i kvalitet etter nForce4 serien..

nForce5 var jo en vits.

nForce680i (med unntak av den fra EVGA som var godkjent) var utrolig "buggy" og ustabilt, og ikke minst varmeutviklende. Mitt P5N-32E SLi nForce680i er kanskje det dårligste hovedkort kjøpet jeg har gjort :thumbdown:

nForce780i er jo knapt bedre enn 680i, fremdeles en del "buggs", enda mer ustabilt og fremdeles pumper det ut varme all mass..

Venter spent på 790i, men for å være helt ærlig har jeg overhode ikke troen på at det blir i nærheten av Intel sine brikkesett. nVidia har nå vist gang på gang at de ikke kan brikkesett.

Er så utrolig synd at nVidia er så "barnslige" at de forsøker å tvinge folk over på ustabile nForce kort ved å tilby SLi eksklusivt til sine egne brikkesett.

Nå vet jeg ikke hva dine erfaringer er, men jeg sitter på et billig abit fatality fp-in9 sli hovedkort. Det har solid state capacitors, etc. som gjør at det kan kjøre de nye core 2 prosessorene (45nm).

jeg har chipsett (passivt kjølt) som ligger på 25 grader celsius, om du synest det er varmt, så vet ikk ejeg hva som er kjølig :p

Ps. ja.. Jeg har en stor cpukjøler med 2 x 12cm vifter, jeg har mye luftgjennomstrømning i kabinettet og jeg har 680w elns PSU av god kvalitet. CPU'en min er clocket 33% (dualcore @ 4ghz) og den idler på 38 grader celsius. Jada, du kan si jeg har det varmt, du kan si jeg har det ustabilt, men det er ikke sånn.

Nvidia chipsettet krever noe mer kunnskap for å utnytte/tweake, det krever at du ikke gir opp med en gang :-) Det krever plutselig litt av dataeiere igjen... Men, men.. ingenting er perfekt, det skal jeg ikke si.. Men mitt kort er stabilt som stein! Ps. abit kortet er spec'et over referansedesignet! Så det er bedre enn asus sitt p5n sli eller hva det heter.

Ellers, sier alle sli-folkene på nvidia sine forums at man ikke trenger fulle 16x til sli. Jeg spurte de om jeg burde oppgradere, da mitt går ned i dual 8x v/ sli, evnt 16x v/ vanlig bruk.. Men det skulle ikke ha noe å si, sier communityet.

ja, 780i, det er polert 680i.

580i yter ca identisk med 680i...

Hva var vitsen med 780i? Vel, det er alltids noen som skal ha seg nytt kort og da kan 780i være greit kjøp. Men ikke oppgrader fra 580i eller 680i til 780i, med mindre du *må* ha triple sli feks.

ps. 8800gts 512 er teknisk sett bedre kort enn 8800gtx. MEN: 8800gtx og ultra, er vel eneste med to sli connectors per kort, p.d.d.?

Lenke til kommentar

jeg la merke til en utrolige lengden på kortet. Som Simen1 sier er det trolig trygt med enda lenger kort i pcen, men hva skjer når en svær kjøleribbe skal kjøle prosessorene? Man vil ivertfall se vareøkning i fremtiden. og da større kjøleribber.

Syntes selve kortet var ok, men alt for dyrt for meg. Venter til neste billige toppkort kommer istedet. Om det blir noen billige da.

Lenke til kommentar

Det var dyrt ja, både sett i forhold til prisen på 8800GTS 512MB og HD3870X2. Eneste fordelen må være muligheten for SLI på kort med kun ett PCI-Ex16-spor (eller Quad-SLI for folk som gidder å bruke penger på sånt). For folk med HK med SLI er 2 8800GTS 512MB et langt bedre alternativ. Mulig 9800GX2 bruker noe mindre strøm, men samtidig er kjøleløsningen (etter all sannsynlighet) dårligere. For folk med HK med Crossfire må HD3870X2 være et bedre valg. To slike kort må da yte en god del bedre enn ett 9800GX2 og prisen blir ikke voldsomt mye høyere.

Jeg synes fortsatt navnevalget er helt feil, både på dette kortet og de nye 8800-kortene. 8800GT og GTS512MB burde ha fått navnene 8900GT og GTS. Den største forskjellen mellom gamle og nye 8800 er at de har gått fra 90 til 65nm og sånn sett er det ikke noen reell ny GPU. 9800GX2 burde sånn sett ha fått navnet 8900GX2. Jeg mistenker også sterkt at nVidia gjør det her for å forvirre folk og for å tjene mer :thumbdown:

Lenke til kommentar
En annen stor fordel er at 9800GX2 vil fungere på hovedkort med intel brikkesett (P965, P35, X38 osv).

Dette er faktisk et veldig godt poeng! 9800gx2 gjør slik at vi kan få "sli" på intel platformen :D

Selv venter jeg bare på 9800gtx/ultra

Samme her Nizzen. :)

GT 200 er en mye mer potensiell kandidat enn dette her. 9800GX2 er et dårlig kort i forhold til pris/ytelse. :(

AMD har min stemme til nå, dersom ikke prisen synker på 9800GTX, eller 9800GX2 da for den saks skyld. :)

Lenke til kommentar

Dette var da hinnsides dyrt?

Ville mye heller gått for et HD3870x2 som:

- har DualGPU på samme PCB

- ikke minst mye billigere.

- Har CF selv på Intel Chipsett.

Spar pengene til 9800GTX som forhåpentligvis blir basert på GT200/G100.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Prisen skremmer nok de fleste, inkl. meg. Lurer nå mest på om nVidia faktisk klarer å levere (de har ikke akkurat vært så gode på det i det siste).

Syntes selve kortet var ok, men alt for dyrt for meg. Venter til neste billige toppkort kommer istedet. Om det blir noen billige da.

Mange som sier dette er for dyrt...

Jeg synes egentlig ikke det er dyrt i det hele tatt.

Jeg betalte ca. 4500 pr. stk for mine to NX7900GTX kort i begynnelsen av 2006.

I januar 2007 kjøpte jeg ett stk. XFX GeForce 8800GTX kort som kostet noe omtrent det samme som dette om ikke jeg husker feil...

Dette nye monsterkortet er jo hinsides mye bedre en dette...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...