isabella84 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg er 23 år. Har ikke jobba så veldig mye så der røyk den! Men har gått på skole, tok en gang grunnkurset over 2 år fordi jeg var så skolelei! Gjelder dette som 2 år på den 5års regelen?? Har og nå gått hjemme med barn i snart 1,5 år. Man kan bruke dette også å plusse dette 1,5'te året på antall år man har "gjort noe"?? Jeg jobbet også ett år fulltid men jobbet ikke inn så mye inntekt,står vel at jeg tjente 12000 det året eller noe men jobbet hver dag fra tidlig til seint. Var vel egentlig endel frivillig arbeid og hjalp til mye... Nå er verkstedet lagt ned pga sjefens dødsfall. men har attest,men der står ikke hvor mye jeg har jobba! Men kan jeg i bunn å grunn si at jeg nå har samla opp 4,5år å mangler 1/2 år???? noen hjelpe meg pliiiis! er så dritalei skolen å prøver å "finne" en vei utav dette å VIL bruke 23/5 regelen såfremt det går!!! Lenke til kommentar
turbz Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Eh hva er det egentlig du vil ? Syns ikke det kom godt frem i posten din. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 1) Fullført grunnkurs teller som ett år, uansett hvor lang tid du har brukt. 2) Omsorg for eget barn regnes som arbeidserfaring. 3) Arbeidserfaring gir uttelling såfremt det er snakk om lønnet arbeid i minst 50% stilling. Frivillig arbeid o.l. teller ikke. Dersom du ikke har en attest som viser hvor mye du har arbeidet så kan du legge ved f.eks. kopi av selvangivelse for å sannsynliggjøre at det dreier seg om en stilling på minst 50%. Lenke til kommentar
isabella84 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Eh hva er det egentlig du vil ? Syns ikke det kom godt frem i posten din. neivel man siden du ikke skjønte det er du vel heller ikke istand til å svare!! det kommer GODT frem hva jeg lurer på skjønner du kjære deg:) Om du ikke fikk det med deg kan jeg gjenta det for deg.. Jeg er 23 år å har lyst til å benytte meg av 23/5 regelen, men vet ikke helt om jeg kan fylle noen av de 5 årene med det jeg har gjort, om det tells. Beklager om jeg gjorde dagen din sur med at du ikke forstod mitt innlegg, beklager på det sterkeste. Ønsker veldig svar fra noen som vet og helst IKKE sånne kommentarer som det der, første gangen jeg er her inne takk for den:) ha en god dag! Lenke til kommentar
isabella84 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 1) Fullført grunnkurs teller som ett år, uansett hvor lang tid du har brukt. 2) Omsorg for eget barn regnes som arbeidserfaring. 3) Arbeidserfaring gir uttelling såfremt det er snakk om lønnet arbeid i minst 50% stilling. Frivillig arbeid o.l. teller ikke. Dersom du ikke har en attest som viser hvor mye du har arbeidet så kan du legge ved f.eks. kopi av selvangivelse for å sannsynliggjøre at det dreier seg om en stilling på minst 50%. hei! takk for svar:) så det er riktig at jeg kan bruke grunnkurset som ett år selvom mange sixpack fagene er det som er på grunnkurset?? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Det stemmer. Dersom du har tatt alle GSK-fagene så vil disse regnes som ett av de fem årene. Dersom du har andre fag fra allmennfaglig studieretning i tillegg, så kan de gi ytterlig uttelling - men ikke før det til sammen utgjør 70 uketimer (du vil da kunne få uttelling for 2 år). Ut fra det du skriver, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med det lærestedet du ønsker å studere ved slik at de kan hjelpe deg å få avklart hvor mye du egentlig har. Det er en del regler som gjør seg gjeldende i forbindelse med 23/5-regelen, blant annet kan du ikke få dobbelt uttelling, dvs. at dersom du har hatt omsorg for eget barn i ett år OG arbeidet fulltid samtidig, så vil dette kun telle som ett år. Endret 25. februar 2008 av swanky Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 swanky: 60 uketimer er vel 2 år? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) swanky: 60 uketimer er vel 2 år? Nei, ikke i denne sammenhengen. De som har tatt en yrkesfaglig utdanning får jo årskursbevis for hvert av årene, og dette teller som to år. Dersom du kun har "60 uketimer i en pose" - slik som du får på allmennfaglig studieretning, så gir ikke dette uttelling som to år i forhold til 23/5-regelen: Du har egentlig ikke fullført noe som helst før du har hele det treårige løpet i boks. For å få uttelling i forhold til 23/5-regelen så trenger du da 70 uketimer fra allmennfaglig studieretning. Det er ikke så fryktelig relevant egentlig, siden de fleste som er i denne situasjonen enten har langt mindre (de har gjerne kun tatt de seks studiekompetansefagene), eller de har fulgt hele VGS, men strøket i ett eller to fag og har da gjerne over 80 uketimer. Endret 25. februar 2008 av swanky Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Du er skolelei og ønsker å bruke 23/5 regelen for å komme inn på en skole? Ehm? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Ingenting rart med det Reipar. Mange har ønsker om å komme seg videre uten å måtte gå tilbake til videregående skole og gjennomføre fag der. 23/5-regelen er en mulighet for personer som har vært ute i arbeidslivet til å komme i gang med studiene raskt. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Men kan jeg i bunn å grunn si at jeg nå har samla opp 4,5år å mangler 1/2 år???? noen hjelpe meg pliiiis! er så dritalei skolen å prøver å "finne" en vei utav dette å VIL bruke 23/5 regelen såfremt det går!!! Tror dessverre du mangler en del før du kan benytte deg av 23/5 regelen. Men det er jo bare å ringe studiestedet der du ønsker å begynne å snakke med opptaks kontoret. Dek kan gi deg svar kjapt. Men det virker jo ikke som du er motivert til nye år på skolebenken akkurat. Hvis du først skal ta høyere utdanning, er det greit å ha motivasjon. Det blir ikke noe enklere for å si det slik. Lenke til kommentar
Pujari Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 hvem/hvor kan en få vurdert om en kvalifiserer til denne 23/5-regelen........for en som har tenkt å ta almennefagene som denne regelen krever? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 hvem/hvor kan en få vurdert om en kvalifiserer til denne 23/5-regelen........for en som har tenkt å ta almennefagene som denne regelen krever? Det enkleste er å ta kontakt med det lærestedet hvor du ønsker å studere, de vil kunne hjelpe deg med å få vurdert hva du evt. mangler. Vær forberedt på at de fleste ønsker å se kopier av utdannelsen og arbeidserfaringen du har. En bra start er: http://info.samordnaopptak.no/studiekompet...tudiekompetanse Lenke til kommentar
picatta Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 1) Fullført grunnkurs teller som ett år, uansett hvor lang tid du har brukt. 2) Omsorg for eget barn regnes som arbeidserfaring. 3) Arbeidserfaring gir uttelling såfremt det er snakk om lønnet arbeid i minst 50% stilling. Frivillig arbeid o.l. teller ikke. Dersom du ikke har en attest som viser hvor mye du har arbeidet så kan du legge ved f.eks. kopi av selvangivelse for å sannsynliggjøre at det dreier seg om en stilling på minst 50%. Har du link til hvor dette står skrevet? Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei, er i nogenlunde samme situasjon som trådstarter og synes mye av det jeg lurer på har blitt besvart i denne tråden, men har et spørsmål å tillegge; Hvordan er det med påbegynte skoleår som ikke er fullførte? Spesifikt fullførte jeg GK men hoppet av i slutten av februar på VK1, vil tiden jeg brukte på VK1 være gjeldende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå