Ekko Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hei Jeg hadde en fastlege i en annen del av landet under studier. Jeg er nå flyttet hjem og har fått meg en ny fastlege. Har denne fastlegen da fått tilsendt den informasjonen min forrige fastlege hadde på meg fra konsultasjoner? Hvis ikke, har min nye fastlege anledning til å hente denne informasjonen uten min godkjennelse? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hei Jeg hadde en fastlege i en annen del av landet under studier. Jeg er nå flyttet hjem og har fått meg en ny fastlege. Har denne fastlegen da fått tilsendt den informasjonen min forrige fastlege hadde på meg fra konsultasjoner? Hvis ikke, har min nye fastlege anledning til å hente denne informasjonen uten min godkjennelse? Pasientjournal følger deg, og dermed den nye legen din. Blir du innlagt på sykehus vil journalen din sendes dit, deretter tilbake til din fastlege når oppholdet er over. Du kan når som helst be om å få se det som er skrevet i din journal. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Er dette systemet rent databasert i disse dager? Regner ikke med det seendes en fysisk mappe i posten med utskrifter over mine konsultasjoner med legen. Har i tilfelle i praksis alle leger tilgang til informasjon som ligger i dette systemet? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Er dette systemet rent databasert i disse dager? Regner ikke med det seendes en fysisk mappe i posten med utskrifter over mine konsultasjoner med legen. Har i tilfelle i praksis alle leger tilgang til informasjon som ligger i dette systemet? I dag skrives alle pasientjournaler på data ja. Men det er adskilt mellom sykehusene og selv om f.eks. to sykehus kan dele database er filsystemene adskilt. Helseregisterlovens §13 regulerer hvilke leger/helsepersonell som kan lese din journal, mao er det kun den legen/sykepleieren/etc som behandler deg som har tilgang på informasjonen. Den ansatte kan ikke engang diskutere opplysningene om deg med en kollega på en annen avdeling. Det høres litt ut som om du ikke ønsker en bestemt lege skal kunne lese informasjonen om deg, og nettopp derfor har man fritt valg av fastleger. Endret 25. februar 2008 av Pop Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Skiftet fastlege innefor samme byområde, og måtte da selv signere ut journalen hos min gamle lege, og levere den til den nye ved første konsultasjon. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Skiftet fastlege innefor samme byområde, og måtte da selv signere ut journalen hos min gamle lege, og levere den til den nye ved første konsultasjon. Jeg håper dette er lenge siden, ellers er kommunen din håpløst på etterskudd. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) La meg hypotetisk skissere en situasjon: Jeg har vondt et sted. Fastelege A mener at dette er er galloperende muslinger og behandler meg for det, uten hjelp, men legen står fast på at dette må være riktig diagnose. Jeg skifter lege og ønsker ikke at den nye Fastlege B skal være forutinntatt om fastlege A's meninger om problemet. Men ettersom Fastlege B allerede har fått journalen min så er dette løpet egentlig kjørt med mindre man går til en privat praksis? Endret 25. februar 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Skiftet lege for litt over ett år siden. Forbauser meg ikke om kommunen henger litt etter. Fant samtidig ut at det er verdt å sjekke sin egen journal med jevne mellomrom. Man skal ikke stole blindt på legene, fant jeg ut da. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 La meg hypotetisk skissere en situasjon: Jeg har vondt et sted. Fastelege A mener at dette er er galloperende muslinger og behandler meg for det, uten hjelp, men legen står fast på at dette må være riktig diagnose. Jeg skifter lege og ønsker ikke at den nye Fastlege B skal være forutinntatt om fastlege A's meninger om problemet. Men ettersom Fastlege B allerede har fått journalen min så er dette løpet egentlig kjørt med mindre man går til en privat praksis? Ønsker du en second opinion, må du gjøre dette klart. Da er det ikke nødvendig å bytte fastlege og journalen skal ikke sendes lege 2 for alternativ vurdering. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg har nettopp skiftet fastlege og var hos han forrige uke. Man må selv si fra til det gamle legesenteret at journalen skal overføres til det nye stedet. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Ønsker du en second opinion, må du gjøre dette klart. Da er det ikke nødvendig å bytte fastlege og journalen skal ikke sendes lege 2 for alternativ vurdering. Tilfellet var som sagt ment hypotetisk, er ikke second opinoin som er poenget. Er mer automatikken i overføringen som er interessant. La oss si at av en helt annen grunn at man hadde konsultasjoner med forrige fastlege som man ikke ønsket at nye fastlegen skulle ha kjennskap til. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Tilfellet var som sagt ment hypotetisk, er ikke second opinoin som er poenget. Er mer automatikken i overføringen som er interessant. La oss si at av en helt annen grunn at man hadde konsultasjoner med forrige fastlege som man ikke ønsket at nye fastlegen skulle ha kjennskap til. Det blir nok verre å unngå. Legen kan nok komme til å ta med i journalen at du ikke ønsket bestemt info notert, men om du snakker med han så kanskje. Kommer vel helt an på hva det er snakk om. Jeg er ikke lege, så jeg kjenner ikke så godt til praksisen i akkurat det som skrives, jeg jobber med it-sikkerheten rundt pasientjournalene. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Ble littusikker på det du sier om videreføring av journaler når jeg leser dette: http://www.nav.no/page?id=361 Overføring fra tidligere fastlege til ny skjer ikke automatisk. Hvis du ønsker at journalen skal overføres til den nye fastlegen, må du betale et beløp til din tidligere lege. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Ble littusikker på det du sier om videreføring av journaler når jeg leser dette:http://www.nav.no/page?id=361 Overføring fra tidligere fastlege til ny skjer ikke automatisk. Hvis du ønsker at journalen skal overføres til den nye fastlegen, må du betale et beløp til din tidligere lege. Har forhørt meg litt med de som har bedre greie på hvor journalen beveger seg "der ute" hos fastlegene. Min uttalelse om at journalen følger med til din nye fastlege er ikke nødvendigvis riktig, beklager den. Og det skulle ikke forundre om legen vil ha penger for å sende den videre... de driver vel egentlig ren business, ikke ren helsehjelp. Du bør nok ringe din gamle fastlege og spørre hvor journalen din befinner seg. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Ingenting å beklage, flott at du har gjort ekstra undersøkelser og tar tiden med å komme tilbake og forklare, takk skal du ha. Så bottom line er at av og til kan det skje automatisk, mens det er ingen regel som tilsier det. Eneste måten man kan være sikker er altså å ringe for å finne det ut. Jeg så nylig filmen Sicko av Michael Moore som omhandler det amerikanske helsevesenet. Der var det forsikringsselskap som hadde egne detektiver som sporet opp snusk i kundens medisinske historie for å stoppe utbetalinger. I norge er vi beskyttet av at forsikringsselskapene kun har lov til å gå til den legen du oppgir som din fastlege for å grave etter unnskyldninger for å stoppe utbetaling. Lurte bare på hvilken informasjon forsikringsselskapet da får opp, om det begrenser seg til siste fastlege, eller om det også dekker hele din medisinske fastlegehistorie bakover. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Ingenting å beklage, flott at du har gjort ekstra undersøkelser og tar tiden med å komme tilbake og forklare, takk skal du ha. Så bottom line er at av og til kan det skje automatisk, mens det er ingen regel som tilsier det. Eneste måten man kan være sikker er altså å ringe for å finne det ut. Jeg så nylig filmen Sicko av Michael Moore som omhandler det amerikanske helsevesenet. Der var det forsikringsselskap som hadde egne detektiver som sporet opp snusk i kundens medisinske historie for å stoppe utbetalinger. I norge er vi beskyttet av at forsikringsselskapene kun har lov til å gå til den legen du oppgir som din fastlege for å grave etter unnskyldninger for å stoppe utbetaling. Lurte bare på hvilken informasjon forsikringsselskapet da får opp, om det begrenser seg til siste fastlege, eller om det også dekker hele din medisinske fastlegehistorie bakover. Forsikringsselskap kan kun be om helt spesifikk informasjon om en pasient, og der er det til pasientens fordel at de får den, siden de vil rettmessig utbetale erstatning for en skade/ulykke etc. Legen som har behandlet pasienten kan da svare forsikringsselskapet på de konkrete spørsmål, og ikke på noen måte sende journalen, en side fra journalen eller lignende. Legen må dessuten ha pasientens samtykke for å gi denne informasjonen. At pasienten gir sitt samtykke er da sannsynlig siden forsikringsselskapet utbetaler på bakgrunn av skadeomfang og omstendighetene. Om det finnes detektiver som graver etter snusk her i Norge har jeg ikke hørt om, men jeg utelukker aldri noe. Det vil jo da være _før_ en forsikring tegnes. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Ja, når er vi litt over i hypotetiskland igjen her, men om man tegner feks en uføreforsikring så må man oppgi endel medisinsk historie. Noe av historien foreldes (feks at man ikke har hatt problemer med rygg de siste 5 år), mens annen informasjon foreldes ikke, type kronsike lidelser. La oss si at man når man tegner forsikring har unlatt å oppgi at for 4 år siden var man til fastlege med vondt i nakken og har fått ny fastlege i ettertid. Dersom man oppgir den siste legen på forsikringspapirene og ingen anmerkninger, vil da forsikringsselskapet kunne gå til den siste legen og finne info om at pasienten hadde nakkeproblemer for 4 år siden hos en annen fastlege? 2 ting kan skje: -Forsikringsselskapet kan hente inn informasjon før de forsikrer deg (dette tror jeg ikke blir gjort) -Forsikrinsgselskapet kan gå til legen din etter du har kommet med krav for å finne ut om du oppgav korrekt informasjon da du tok ut forsikringen. Spørsmålet er da "hvilken informasjon sitter legen du har oppgitt på?" og "hvor langt har forsikringsselskapet lov til å rote i fortiden din?" På den ene siden er det jo bra og vel at man har personvern som gjør at ikke forsikringsselskapet får tilgang til alt, men dersom ikke "mappen" følger med deg vil jo forsikringssvindel av denne typen være lett. Litt mer ekstremt eksempel: Jeg har voldsom nakkeproblemer som gjør det svært vanskelig for meg å jobbe. Legen min har 2 års historie på meg ang nakken min. Jeg skifter lege, tegner forsikring med fingrene i kryss, spiller frisk i 3 mnd, går til den nye legen min og later som dette er et helt nytt problem som nettopp har oppstått. Hvis forsikringsselskapet og legen da ikke kan gå lengre tilbake enn informasjonen jeg har oppgitt til den nye fastlegen så har vel de vanskelig for å bevise at jeg har visst om tilstanden hele tiden? Dette gjør jo slik svindel relativt lett i tilfelle, noe jeg har litt vanskelig for å tro at det er. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ja, når er vi litt over i hypotetiskland igjen her, men om man tegner feks en uføreforsikring så må man oppgi endel medisinsk historie. Noe av historien foreldes (feks at man ikke har hatt problemer med rygg de siste 5 år), mens annen informasjon foreldes ikke, type kronsike lidelser. La oss si at man når man tegner forsikring har unlatt å oppgi at for 4 år siden var man til fastlege med vondt i nakken og har fått ny fastlege i ettertid. Dersom man oppgir den siste legen på forsikringspapirene og ingen anmerkninger, vil da forsikringsselskapet kunne gå til den siste legen og finne info om at pasienten hadde nakkeproblemer for 4 år siden hos en annen fastlege? Vi er ikke bare i hypotetiskland, men også jussland. Som kan være vel så ille. Jeg er ikke jurist, men jeg vil anta at forsikringsselskapet vil bruke en lege som undersøker deg og denne vil kunne si at dette er en skade så gammel eller ny at det har konsekvens for forsikringen og at du sannsynligvis har visst om den men unnlat å fortelle om. Om forsikringsselskapet vil bruke tid på å finne frem til din gamle lege, kommer vel an på størrelsen på en evt utbetaling. Og om de finner legen kan ikke han/hun si noe som helst uten ditt samtykke. Dette kan igjen få dere til å havne i retten, forsikringsselskapet kan nekte å utbetale pga mistanke om uberettigelse. 2 ting kan skje:-Forsikringsselskapet kan hente inn informasjon før de forsikrer deg (dette tror jeg ikke blir gjort) -Forsikrinsgselskapet kan gå til legen din etter du har kommet med krav for å finne ut om du oppgav korrekt informasjon da du tok ut forsikringen. Forsikringsselskapet vil hente inn en del info om deg ja, men ingen sensitiv info utover det du selv samtykker til. Derimot kan de nekte deg en forsikring dersom du holder info tilbake så klart. Spørsmålet er da "hvilken informasjon sitter legen du har oppgitt på?" og "hvor langt har forsikringsselskapet lov til å rote i fortiden din?" Selskapet kan rote så mye de vil, men de får ingen sensitiv informasjon uten ditt samtykke. En lege som gir ut noe som helst av slik informasjon bryter taushetsplikten + HRL §13, noe som er høyst straffbart og kan kun overstyres via en rettslig kjennelse (veldig sjelden det skjer). På den ene siden er det jo bra og vel at man har personvern som gjør at ikke forsikringsselskapet får tilgang til alt, men dersom ikke "mappen" følger med deg vil jo forsikringssvindel av denne typen være lett. Egentlig ikke, siden selskapets lege vil kunne si at din tilstand/skade/sykdom ikke kunne vært unngått lagt merke til og registrert. Litt mer ekstremt eksempel:Jeg har voldsom nakkeproblemer som gjør det svært vanskelig for meg å jobbe. Legen min har 2 års historie på meg ang nakken min. Jeg skifter lege, tegner forsikring med fingrene i kryss, spiller frisk i 3 mnd, går til den nye legen min og later som dette er et helt nytt problem som nettopp har oppstått. Hvis forsikringsselskapet og legen da ikke kan gå lengre tilbake enn informasjonen jeg har oppgitt til den nye fastlegen så har vel de vanskelig for å bevise at jeg har visst om tilstanden hele tiden? Dette gjør jo slik svindel relativt lett i tilfelle, noe jeg har litt vanskelig for å tro at det er. Dersom den informasjonen skulle dukke opp i ettertid, sitter du kraftig i klisteret. Men det er vel slik med all kriminalitet, du blir jo bare bura inn om du blir tatt. Det blir et juridisk spørsmål utenfor min kompetanse å avgjøre hvor og i hvilken grad bevisbyrden havner hos deg eller selskapet dersom du forlanger forsikringsutbetaling etter uføre, med de omstendighetene du nevner her. Dessverre. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Journaler og notater kan bli spredt for alle vinder. Jeg lurer på hvor mine opplysninger er hen må jeg si. Helt utrolig at det ikke er sentralt system for journalen. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Legen din er påbudt å sende journal og andre dokumenter til eventuell ny lege pluss kopier fra alle sykehusopphold o.l., men ikke ta det som en forsikring for at det er akkurat det som skjer, det har vært veldig mye rot med dette etter at fastlegeordningen ble opprettet. Det er litt sjansespill, men oddsene er forsåvidt i din favør, bare ikke like mye i din favør som den burde vært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå