Slettet profil Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Nå har ikke jeg de helt store lagringsbehovene, men jeg har satt opp en FTP server hos fattern. Jeg laster opp familiebildene + diverse lister over innbo. Sjansen for at det skal brenne både hos meg og hos min far er forsvinnende liten. I tillegg har jeg speilet data på en server som står i kjelleren, alt går på gamle disker. Hvor mye lagringsverdig har folket her? Selv har jeg kanskje 3-400Gb hovedsakelig familiebilder. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Kjøper man seg en ekstern harddisk og bruker den som backup de neste 2 årene i stedet for Mozy Home så sparer man 30*12*2=720 kroner. Det samme som en 500 GB ekstern harddisk koster nå. Med andre ord vil det kun lønne seg dersom man har et lagringsbehov i den størrelseorden eller større, eller at man verdsetter noen av de andre positive egenskapene høyt. (Raid-beskyttelse, tilgjengelighet fra over alt, off site backup etc) I prinsippet en grei løsning. Men så er det dette med offsite backup da. Hvor jeg jobbet sist før jeg gav meg med datarelatert drift kjørte vi backup i 3 biter. En av disse var en ibm tapemaskin med 20 disker a 200gb med backup hver 15 minutt. 1 backup var på selve itavdelingen. 1 backup til en løsning i et bomberom som er brannsikker, og tapene tok jeg med meg hjem når dagen var over i en koffert med fingerscanner. Blant annet en 160gb oracledatabase var noe av det viktigste som vi hadde, da hvis den gikk ned stod minst 400 mennesker å tvinnet tomler og vi tapte titusener av kroner i minuttet. Mao en ekstern disk er fin backup det, men hjelper lite å ha den liggende på hylla hvis huset brenner ned. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Noen bruker det sikkert som en vanlig lagringsdisk for ikke så viktige saker også. Var kanskje noe overdrevent fra min side. Nå virker det som de dessuten har solide eiere i ryggen. Mozy holder seg alltid oppdatert, filene du har backup av hos dem må også ligge på din pc... Om man laster opp en fil, å sletter den fra pcn sin, så vil den også bli slettet fra mozy... Det er en backup løsning, ikke en lagringsplass for søppel... Skal man lagre søppel, så er ekstern harddisk 100ganger så raskt og enkelt... Flott at hw.no har testet denne tjenesten, har aktivert en gratis 2Gb konto nå, når den er full kommer jeg til å kjøpe Unlimited... betal 2år fremover å betal ca 22kr mnd... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Støtter alle disse også Linux? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Som det meste av software, Nei... Står forøvrig i artikkelen og på mozy.com.. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg har brukt idrive en stund. I dag da jeg sjekker weben ser jeg at filer med æ ø og å ikke er backet opp. Hvis en katalog inneholder en norsk bokstav er den i sin helhet ikke backet opp. Noen som har samme problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå