Gå til innhold

Nextgentel mer utbygd enn Telenor?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å sjekker litt for besteforeldrene mine som bor på Lunner (eller litt oppi skauen).

Har sjekka med Telenor, men dem leverer ikke bredbånd hvor dem bor.

Men når jeg da sjekker med Nextgentel så kan dem faktisk levere, nettsiden deres sier også så faktisk mye at sentralen som dem er tilknyttet er godt utbygd! Men dertilhørende gode hastigheter også....

Er dette pålitelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Foreldrene mine kan få bredbånd fra ett eneste sted, og det er NextGenTel.

Foreldrene mine ble oppringt fra Telenor en gang, og det ble opplyst at jada, de kunne få bredbånd. De bestilte, men fikk snart svar om at sentralen ikke var utbygd. De satt seg på venteliste hos Telenor, for å få en beskjed når sentralen ble utbygd, men har enda ikke fått noe svar.

NextGenTel derimot, kan levere bredbånd til mine foreldre. Det fungerte litt ustabilt i begynnelsen, men da faren min ringte for å klage, så justerte de hastigheten litt ned, og nå fungerer det visst bra. I følge Telenor, er de fortsatt alt for langt unna til i det hele tatt å få noen signaler overhodet.

Å få full fart er ikke en prioritet for mine foreldre som bruker internett til et par ting... surfe på nettsider, og sjekke mail.

Lenke til kommentar
Jeg driver å sjekker litt for besteforeldrene mine som bor på Lunner (eller litt oppi skauen).

Har sjekka med Telenor, men dem leverer ikke bredbånd hvor dem bor.

Men når jeg da sjekker med Nextgentel så kan dem faktisk levere, nettsiden deres sier også så faktisk mye at sentralen som dem er tilknyttet er godt utbygd! Men dertilhørende gode hastigheter også....

Er dette pålitelig?

Ville ha tatt telefonen og hørt med de, er ofte andre ting som testen ikke tar hensyn til som kan gjøre at de ikke får alle hastigheter.

Lenke til kommentar

NGT leverer over langdistanse, det gjør ikke telenor, noe jeg godt kan skjønne.

Er flere NGT linjer her vi har prøvd å koble opp som ikke har funka, og de har da gjerne gått over til bredbånd fra Tel-Ag istedet som er ett annet firma som leverer linjer der Telenor ikke gjør det.

Men da snakker vi om SHDSL.

Lenke til kommentar
NGT leverer over langdistanse, det gjør ikke telenor, noe jeg godt kan skjønne.

Er flere NGT linjer her vi har prøvd å koble opp som ikke har funka, og de har da gjerne gått over til bredbånd fra Tel-Ag istedet som er ett annet firma som leverer linjer der Telenor ikke gjør det.

Men da snakker vi om SHDSL.

Foreldrene mine (som har NGT langdistanse) hadde problemer med at linja kunne dette ut i perioder. Men da NGT satt hastigheten noe ned, har den virket mye mer stabilt. De har nå ca. 1000kbs, og betaler langt mindre enn Tel-Ag skal ha for samme hastighet med SHDSL. Selv om SHDSL er en teknisk bedre løsning (symmetrisk), så er det for mine foreldre mer fornuftig med ADSL til en lavere pris.

De som bor i nabohuset, har av en eller annen merkelig grunn mye lengre distanse til sentralen. Sikkert andre linjer. De får også NGT langdistanse, og faktisk tror jeg de er stabile uten å ha satt ned hastigheten. Kan være dårlige linjer frem til mine foreldre som førte til ustabilitet.

Så alt i alt så er denne langdistanseordningen ganske genialt. Det fører til at en stor andel av de som ikke før har kunnet fått internett, nå har tilgang til det. Om noen faller utenfor pga. linjekvalitet er synd, men for de som får det, er det jo veldig positivt.

Lenke til kommentar
Så alt i alt så er denne langdistanseordningen ganske genialt. Det fører til at en stor andel av de som ikke før har kunnet fått internett, nå har tilgang til det. Om noen faller utenfor pga. linjekvalitet er synd, men for de som får det, er det jo veldig positivt.

Alle i Agderfylkene skal vel ha muligheten til å få bredbånd i løpet av året.

Lenke til kommentar

Alle i Agderfylkene skal vel ha muligheten til å få bredbånd i løpet av året.

Foreldrene mine bor i "gokk" i Buskerud :) Ikke så langt unna verken Oslo eller Drammen (ca. midt mellom), men det er "landet" som er glemt av både busselskapene, Telenor og de fleste andre. NGT langdistanse er eneste reelle muligheten de har til bredbånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...