magicgunnar Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Maskinen min, en Fujitsu Siemens S2110 har nettopp startet å oppføre seg merkelig. Den kan fungere fint en liten stund, men plutselig begynner det å vises hvite firkanter på skjermen, den blir stadig hvitere og i løpet av sekunder går den hvite skjermen over til å vise vertikale linjer i mange forskjellige farger. Ctrl-Alt-Delete gir ingen synlig reaksjon hverken på skjermen eller på displayet (det leses altså ikke fra harddisk), eneste mulighet er å slå maskinen av ved å holde av/på-knappen inne noen sekunder. Når jeg da prøver å slå den på igjen vil den ofte ikke starte, det lyser for at den er på, men den kommer aldri så langt at den viser noe på skjermen, eller leser fra harddisken. Jeg har da latt den "hvile" en stund, og da slår den seg greit på, men lykken varer dessverre ikke lenge, før de hvite firkantene tar over. Mine søk på nettet har så langt ikke vært spesielt fruktbare, så om det er noen her som har noen ideer om hva som kan være galt, og hvordan jeg kan fikse dette er jeg takknemlig. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg regner med at hovedkortet er defekt. Om maskinen er under 5 år, så går det på reklamasjon. Kontakt da ditt kjøpested for retur. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg regner med at hovedkortet er defekt.Om maskinen er under 5 år, så går det på reklamasjon. Kontakt da ditt kjøpested for retur. Har jeg noen muligheter for å fortsette å bruke maskinen med defekt hovedkort? Ser jo at den fungerer en viss periode. Jeg er nemlig litt bekymret for at det kan ta litt tid før jeg finner riktig kjøpested. Maskinen er nemlig kjøpt hos directbuy.no for omtrent halvannet år siden, og siden den tid har selskapet åpenbart byttet navn, nå ser det ut som det heter tatung og driver med noe helt annet, har funnet en tråd på forumet med en annen som har vært i samme situasjon: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=859506, det ser ut som det har gått greit, men det er vel slikt som fort kan ta litt tid. Dessuten kunne jeg godt tenkt meg å fjerne sikkerhetssertifikatet til nettbanken min før jeg sender den fra meg. Windowspassordet er vel ikke den sterkeste beskyttelsen som finnes Eller er jeg litt for paranoid? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Maskinen kan delvis virke med defekt hovedkort. Det kan jo være grafikkortet som svikter også. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Maskinen kan delvis virke med defekt hovedkort. Det kan jo være grafikkortet som svikter også. Har jeg noen muligheter for å øke sannsynligheten for at den funker med delvis defekt hovedkort eller grafikkort? Lenke til kommentar
henelias Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Maskinen min, en Fujitsu Siemens S2110 har nettopp startet å oppføre seg merkelig. Den kan fungere fint en liten stund, men plutselig begynner det å vises hvite firkanter på skjermen, den blir stadig hvitere og i løpet av sekunder går den hvite skjermen over til å vise vertikale linjer i mange forskjellige farger. Ctrl-Alt-Delete gir ingen synlig reaksjon hverken på skjermen eller på displayet (det leses altså ikke fra harddisk), eneste mulighet er å slå maskinen av ved å holde av/på-knappen inne noen sekunder. Når jeg da prøver å slå den på igjen vil den ofte ikke starte, det lyser for at den er på, men den kommer aldri så langt at den viser noe på skjermen, eller leser fra harddisken. Jeg har da latt den "hvile" en stund, og da slår den seg greit på, men lykken varer dessverre ikke lenge, før de hvite firkantene tar over. Mine søk på nettet har så langt ikke vært spesielt fruktbare, så om det er noen her som har noen ideer om hva som kan være galt, og hvordan jeg kan fikse dette er jeg takknemlig. Endret 28. februar 2008 av henelias Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Prøv å rens vifta ihvertfall (trykkluft på boks) Det virker som om enten grafikkortet eller hovedkortet kan ha kvelda ja, men du kan jo prøve å koble på ekstern skjerm og se om det funker da Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Prøv å rens vifta ihvertfall (trykkluft på boks) Det virker som om enten grafikkortet eller hovedkortet kan ha kvelda ja, men du kan jo prøve å koble på ekstern skjerm og se om det funker da Takk for tipset! Er det bare å kjøpe trykkluft på boks, f.eks denne: https://www.mamoz.no/mamozv3/default.asp?pa...paign=CA%2D2800 og deretter bare spraye inn i luftinntaket i noen sekunder? Bør jeg kjøre trykkluften inn både i luftinntaket og luftuttaket? Har nemlig aldri renset vifta før... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå