Gå til innhold

Hvor er det blitt av disse 3dfx kortene og vodoo kortene?


magne30

Anbefalte innlegg

Sukk.. solgte mitt 3DFX kort for ett par år siden, det var ett Voodoo 2 kort..

Hadde da en gammel P100 som bare hadde 1 mb minne på skjermkortet, integrert dritt... når jeg satt i Voodoo kortet ble det virkeli Voodoo i maskinen. Endelig gikk Half Life glatt..:)

 

Tenker litt på de koffertene tidligere i posten, de må jo være genial på LAN ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

savner 3dfx jeg og på grafikkmarkedet, det er derfor jeg fortsatt hater nvidia..................

:evil:

 

jeg har hatt 3 3dfx kort selv faktisk :) men nå har jeg bare ett voodoo3 2000, skal se om jeg får satt opp det og bencha litt med det.

 

har lyst til og få henda i ett voodoo5 6000, eller 4 av de for den del..................

Lenke til kommentar

har ett av de første 3dfx voodoo kortene i en p1 150Mhz....et 2MB S3 2d kort og 4MB 3dfx kort (seriekoblet så klart) var bra saker i gamle dager :)

 

prøvde det for et par år siden på NHL 2000 eller hva det var...og fikk overraskende bra bilde (og hastighet) i spillet... :D

Lenke til kommentar
Jeg gråt når jeg leste den første artikkelen om 3dfx, og er nå innstillt på å få tak i et V56K kort, selv om det vil si at jeg må ta opp et lån :p.

 

I believe that is V5K6...

 

Uansett, jeg husker mitt voodoo kort. Et Voodoo3 3000 som jeg hadde montert kjølebrikker på.

Det kjørte opp mot 200mhz på GPU (tror det stoppet ved 197mhz) og knuste all konkurranse!

 

kongekort. Savner en "david" som 3dfx.

(vel, vi har jo BitBoys, men.... ja, det er et stort men)

 

DrErling

Lenke til kommentar
Jeg gråt når jeg leste den første artikkelen om 3dfx, og er nå innstillt på å få tak i et V56K kort, selv om det vil si at jeg må ta opp et lån :p.

 

I believe that is V5K6...

DrErling

Voodoo 5 Kilo 6? Jeg som har misforstått noe her? Uansett, kortene er dyre, en eller annen fyr ga over $2100 for et V56K for et par år siden, og det er bare ca 50 stykk som er produsert og enda ferre som faktisk fungerte.

 

Kjempen er død :(.

Lenke til kommentar
Jeg gråt når jeg leste den første artikkelen om 3dfx, og er nå innstillt på å få tak i et V56K kort, selv om det vil si at jeg må ta opp et lån :p.

 

I believe that is V5K6...

DrErling

Voodoo 5 Kilo 6? Jeg som har misforstått noe her? Uansett, kortene er dyre, en eller annen fyr ga over $2100 for et V56K for et par år siden, og det er bare ca 50 stykk som er produsert og enda ferre som faktisk fungerte.

 

Kjempen er død :(.

 

5K6 == 5600

56K == 56000

 

DrE :yes:

Lenke til kommentar
Jeg gråt når jeg leste den første artikkelen om 3dfx, og er nå innstillt på å få tak i et V56K kort, selv om det vil si at jeg må ta opp et lån :p.

 

I believe that is V5K6...

DrErling

Voodoo 5 Kilo 6? Jeg som har misforstått noe her? Uansett, kortene er dyre, en eller annen fyr ga over $2100 for et V56K for et par år siden, og det er bare ca 50 stykk som er produsert og enda ferre som faktisk fungerte.

 

Kjempen er død :(.

 

5K6 == 5600

56K == 56000

 

DrE :yes:

 

Akkurat! Kortet heter vel strengt talt Voodoo 5 6000, ikke Voodoo 5600 eller Voodoo 5 600. Ergo, V5 6K som kan kortes ned til V56K.

 

Feks. Sudhian.com omtaler kortet med samme forkortning, det samme står på bildet fra Sudhian 2 poster over din.

Lenke til kommentar

Problemet med Voodoo 4 og 5 serien, var at selve chip'en var dritdyr. I tillegg hadde den ikke fullverdig T&L, noe som gjorde at den var for treg til å slå konkurentene. Når det eneste konkuransedyktige kortet (Voodoo 5 6000) i tillegg benyttet 4 chip'er og derfor koster ca. en arm og et bein, så var 3DFX dømt til å gå nedenom og hjem.

 

Det stemmer som noen nevner, at nVidia benytter teknologi de tilegnet seg ved kjøpet av 3DFX's konkursbo, i GeForce FX serien.

 

Er klart at 3DFX hadde en hel masse fans, men selv om 3DFX hadde holdt ut et år til, så hadde ikke folk betalt over 5000 for et kort som yter dårligere en konkurentenes kort til under 3000. Selv ikke de mest blodbarka fansene hadde holdt på med det i lengden...

 

Er selvsagt svært trist at de forsvant... En lengende innen 3D verdnen er død... "Kongen er død... Lenge leve kongen!" ellerno sånt...

 

Med Voodoo 1 revolusjonerte de 3D grafikk på normale PC'er på en måte som ingen andre har gjort før eller senere. Og jeg tviler på at noen kommer til å gjøre noe liknende. Selvsagt utvikler grafikken seg, men i så små steg at det nesten ikke merkes. FSAA og AF som alle nærmest tilber for tiden er jo totalt latterlig... Det gjør ikke GRAFIKKEN bedre... Er teksturene i et spill gode, så er effekten av AF svært liten. Og FSAA... Jevnere kanter er pent i lav-fps spill, hvor mye av tiden går med til å nyte omgivelser og slikt, men har liten eller ingen praktisk betydning i mere intense spill. Dette blir jeg sikkert slakta av halve forumet for å si... Men tenk over det... Ser John Mullins (SoF 1 og 2) noe mere ekte ut med 8xFSAA og 16xAF ?... Såklart ikke... Dette skaper ikke flere polygoner... Den dagen grafikken blir på nivå med Final Fantasy filmen med tanke på polygon antall... DA kan vi begynne å optimalisere med FSAA og AF... Men innen den tiden, så er slike funksjoner bare et lokkemiddel for å selge flere kort...

Lenke til kommentar

Når vi snakker om Voodoo her, kunne noen snille sjeler ha hjulpet meg, jeg har et gammelt voodoo 2 / 3 kort i min Compaq maskin fra 99. Jeg installerte Xp på den så driveren ble slettet, noe som gjør at den ikke funker helt.

 

Kunne noen h hjelpet meg i å finne en riktig driver til den, tro meg jeg har prøvd på guru.com men finnern ikke.

 

Takker veldig for svar og litt hjelp.

 

mvh

BanAnus

Lenke til kommentar
Når vi snakker om Voodoo her, kunne noen snille sjeler ha hjulpet meg, jeg har et gammelt voodoo 2 / 3 kort i min Compaq maskin fra 99. Jeg installerte Xp på den så driveren ble slettet, noe som gjør at den ikke funker helt.  

 

Kunne noen h hjelpet meg i å finne en riktig driver til den, tro meg jeg har prøvd på guru.com men finnern ikke.  

 

Takker veldig for svar og litt hjelp.  

 

mvh

BanAnus

Prøvd å f.eks gå inn på 3dfx.com og trykke på "Download 3dfx Drivers"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...