HitByLife Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg tester en HP Pavilion dv9770es til grafisk arbeid og jeg tok den fordi den ble ansett som en "spillemaskin" i butikken, og spillemaskiner er jo gjerne bra utstyrt når det gjelder grafikk. Ekspeditæren sa dessuten at flere bekjente hadde denne modellen og brukte den nettopp til spill. MEN: Ting går tregt. Spesielt med tanke på at det er en ny og "frisk" maskin uten en masse programvare installert og kluss i registeret. Det går stort sett tregt å åpne opp vinduer i Vista, og exlporer er relativt treg. Har derfor visse betenkninger om hvorvidt jeg skal beholde denne maskinen eller levere den tilbake. Her er specs: Prosessor:.......... Intel Core 2 Duo T7250 (2GHz) Minne:.............. 2GB DDR2 SDRAM Grafikk:............ nVidia GeForce 8400 GS / 256 MB dedikert minne Skjerm:............. 17" WXGA+ (1440x900 px) BrightView HD:................. 2x160 GB 5.400 rpm Optisk enhet:....... LightScribe Super Multi 8x DVD±RW Jeg byttet en Sony Vaio VGN-FZ21E mot den fordi Sony maskinen hadde problemer med å kjøre de grafiske programmene mine (ikke noe fancy, bare Adobe Fireworks, Photoshop etc), men jeg fant siden ut at Sony maskinen bare hadde 64MB i dedikert minne på grafikk-kortet - nVidia 8400M GT - så det var kanskje ikke så rart. HP dv9770 kommer med storebroren, 8400 GS med 256 MB dedikert, men den har samme problemer med de grafiske applikasjonene! Det vil si: I Aero Glass i Vista orker den ikke å la meg bruke paint brush etc. Videre gjorde jeg en test på DVD rip. Både min gamle Acer TM8104 med WinXP og Sony FZ21E med Vista, klokket inn på under 45 minutter på en 920 mb divx fil. HP dv9770 brukte 1 time og 44 minutter (01:43:38 for å være eksakt) på samme rip! Er det normalt??? EDIT: Informasjonen om DVD-rip er ikke helt korrekt. Filstørrelsen var den samme (920 mb), men det var ikke samme DVD. Har testet eksakt samme DVD på Acer TM8104, og av en eller annen grunn tar den mye lenger tid å dekode en andre DVDs til samme divx filstørrelse. Det tok 1 time og 23 minutter å rippe/dekode denne DVD-en med Acer maskinen. Men det er likevel 20 minutter raskere enn HP 9770. Virker veldig rart at dette skal være en spillemaskin. Håper det er noen andre med samme maskin som kan gi noen erfaringer eller synspunkt. Endret 28. februar 2008 av Joern H Lenke til kommentar
fflex Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Ville ikke kalt det en spillmaskin med 8400gs skjermkort. Den har en kraftig CPU, bra med minne osv.. så den skal yte relatvt bra generelt sett. Kan nok være mye pga Vista dessverre, at den oppleves som treg. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 du har ikke akkurat skaffet deg en pc med racerskjermkort akkurat.. hadde nok kommet lenger med et 8600 av noe slag. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Rart det skal gå fryktelig treigt, som fflex sier er cpuen og ram nok til å dra PS greit det. Minimer antall kjørende prosesser, fjern aero og alt annet som trekker ressurser (tror hw har en fin guide der), og se om det forbedrer seg. PS er ikke avhengig av 3D-grafikk, så det er ikke grafikkortet som begrenser i det tilfellet. Lenke til kommentar
HitByLife Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Om jeg kutter ut Aero Glass (det holder å gå ned til Aero Basic), så forsvinner problemet med grafikken. Har ikke testet om det har noe å si på ripping/decoding av DVD til divx enda. Men at den skulle bruke mer enn 230% lenger tid enn en Sony (T7250, 2GHz / 2GB RAM) og en Acer Tm8104 (Pentium M760 2GHz / 2 GB RAM) er vel litt rart uansett?? Maskinen er ikke veldig treg, men den henger litt når jeg skal åpne vinduer etc og nettverks senteret tar hele 12 sekunder å åpne. Så vidt jeg kan se i task manager, så er det ingen prosesser aktive som skulle drenere maskinen for ressurser. Som jeg har foreslått i en annen tråd også, mistenker jeg at Vista rett og slett krever for mye ressurser i Aero Glass for en laptop i mellomsjiktet. At HP dv9770es ikke er noen spillemaskin er det vel neppe noen tvil om. Det tror jeg nok ikke ekspeditøren i butikken hvor jeg kjøpte den mener heller, men han fikk meg jo til å ta den hjem. Tror dessuten det er en modell som ikke lenger vil være tilgjengelig og erstattes, om jeg ikke tar feil, av 9790 (T8100, 2.1GHz / 4 GB RAM / nVidia 8600M GS, 512 mb dedikert). Endret 25. februar 2008 av Joern H Lenke til kommentar
Phantom3D Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Man kan ALDRI stole på selgere når det gjelder data eller bil. i alle fall det jeg har erfaring med. Ikke det er selgeren er slem, men han klarer rett og slett ikke å forstå/kartlegge dine behov. Skal den brukes til spill ja? Backpaker, kabal og minesveiper? Eller Crysis og S.T.A.L.K.E.R. Jasså du skal bruke bilen til hytta ja! denne er kjempebra på vinterføre (Til å være senka og ha bakhjulstrekk) Eneste man kan stole på er polet Prøv å få pengene tilbake, og skaff deg en skikkelig kraftmaskin! Lenke til kommentar
HitByLife Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Prøv å få pengene tilbake, og skaff deg en skikkelig kraftmaskin! Jeg hadde en kraftmaskin, men skjermen (eller hovedkortet) gikk gagadunk. Det var en Acer TM8104 som liksom vare en business laptop, men som mange kjøpte for å spille med. For 3-4 år siden var en Pentium M760 på 2GHz og 1 GB RAM svære saker (jeg la inn siden en ekstra GB på RAM), og med ett ATI Radeon X700 med 128 mb dedikert VRAM skjermkort. Det gikk så det suste, men med XP. Med Vista regner jeg med at denne maskinen også kneler. Jeg kjøpte den maskinen for 2.5 år siden, den kostet over 20 tusenlapper og jeg hadde tenkt til å bruke den en god stund til. Har derfor akkurat nå et redusert budsjett så jeg forsøker å finne den beste maskinen til mitt bruk under 10.000 NOK. Jeg skal egentlig ikke spille noe særlig, men trenger maskinen til å kjøre grafikk og desktop publishing. Det kan av og til bli store filer på et par hundre mb som jeg jobber med. Jeg må si at jeg ikke hadde noe særlig problem med det på Acer'n og XP. Det som ofte er tilfelle er at de fleste butikkene kun leverer til en sluttbruker som egentlig ikke skal gjøre så mye med maskinen, nemlig litt email, office og surfing. Du trenger ingen versting for å gjøre det. Heller ikke ordinært kontorarbeid. Jeg har 15 dagers prøvetid, så om et par dager må jeg ta en avgjørelse om jeg skal beholde den eller ikke. Jeg har da to alternativer: finne en annen maskin i samme butikk, eller også be om å annullere kjøpet. Jeg hadde tenkt å finne en ny maskin i samme butikken ettersom jeg vil ta vara på muligheten til 15 dagers prøverett - det fikk jeg aldri da jeg kjøpte den forrige (og første) laptoppen som faktisk døde etter bare 7 dager med defekt hovedkort. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det kan jo være at maskinen har det bedre med xp også da Jeg har ihvertfall bare opplevd negative sider med vista Lenke til kommentar
HitByLife Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Det kan jo være at maskinen har det bedre med xp også da Ganske sikkert, men ettersom Microsoft muligens ikke kommer til å legge ned så mye ressurser på å videreutvikle XP etterhvert, føles det ikke helt rett å nedgradere til XP på en maskin som liksom skal være "optimisert" for Vista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå