dredg Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Svigers har vært på handletur, og i den anledning ble en Samsung 42", en samsung HDD-recorder og en RiksTV-boks kjøpt inn. Tidligere oppsett var TV-antenne, 28" CRT og en VHS spiller, så dette var en kjærkommen oppgradering, men helt problemfritt er det ikke alltid med ny teknologi... Problemene begynte da HDD-recorderen skulle kobles mellom grundigboksen fra RiksTV og TVen. Det går antennekabel inn i Grundigboksen, scart fra Grundigboksen til recorderen og HDMI fra boksen til TVen. Dette gjorde at man ikke fikk inn signaler fra RiksTVboksen, men det ble bilde hvis du koblet boksen direkte til TVen, men etter "eksperthjelp" fra butikken så gikk dette. De fikk det til å fungere men viste ikke selv hva de hadde gjort. Etter at de dro fant vi ut at hvis man tar opptak nå så får man ikke med lyd, det kommer en melding når man starter opptaket; "HDMI lyd støttes ikke" eller noe i den duren. Jeg tenkte jeg skulle prøve å hjelpe til litt ved å bytte kablingen mellom riksTV-boksen og HDDRecorderen fra scart til HDMI, sånn at det ble en digital kjede(scart er analog ikke sant?). Men det viste seg at recorderen bare hadde HDMI ut og ikke inn! Er dette vanlig, burde ikke slike bokser ha HDMI både inn og ut? Og hva skjer når riksTV begynner med 720p sendinger? Kan man kjøre HD over scart, og må man ha en egen opptaker som støtter HD også? Burde de bytte boks nå mens de kan bruke angreretten? Oppsummert: - Tjener man noe på å ha HDMI-kabling hele veien(digital kjede), kvalitetsmessig og futureproofing(mtp. HDsendinger)? - Burde HDD recorderen byttes da den ikke har HDMI inn, bare ut? Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 syntes det hørtes rart ut at HDDrecorderen ikke hadde HDMI inn, jeg ville ha bytta den.. beste er å kjøre alt gjennom HDMI(digitalt). Du vil oppleve dårligere bildekvalitet med SCART(analog), både nå og i fremtiden. Lenke til kommentar
dredg Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 syntes det hørtes rart ut at HDDrecorderen ikke hadde HDMI inn, jeg ville ha bytta den.. beste er å kjøre alt gjennom HDMI(digitalt).Du vil oppleve dårligere bildekvalitet med SCART(analog), både nå og i fremtiden. Hmm, det var dette jeg mente også! Men man får da altså ikke HD over en SCART-kabel? Jeg skal si at de må bytte boksen, noen som kan anbefale en ny boks? Krav; min. 250 gb, HDMI inn og ut, en bra DVD-spiller(kanskje også brenner). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå