PuffyTroll Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hei. Jeg har en bæbar pc jeg gjerne vil installere Ubuntu på. Men denne maskinen har ingen cd spiller, så jeg lurer på om det finnes noen måte å installere Ubuntu på noen andre måter enn bare fra CD. Takk Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Du får CD- og DVD-spillere kastet etter deg til noen få hundrelapper. Hvorfor ikke ta steget inn i det nye århundret og gå til anskaffelse av en? Lenke til kommentar
PuffyTroll Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Du får CD- og DVD-spillere kastet etter deg til noen fåhundrelapper. Hvorfor ikke ta steget inn i det nye århundret og gå til anskaffelse av en? Problemet er ikke at jeg ikke har CD spiller. Problemet er at cd spilleren jeg har til PC-en ikke går an å boote fra. Den spilleren jeg har kobles til via PCMCIA, og maskinen jeg har er en Fujitsu Siemens B2175 og har ikke støtte for andre cd spillere enn denne typen som kobles til via PCMCIA. Uansett takk for svar. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det fins løsninger for det mest i linux-verden Her er bl.a. en brukervennlig løsning for installasjon av diverse distroer fra harddisk: http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html Flere distroer har også enkle muligheter for dette i utgangspunktet også, bl.a. openSUSE. Men vær obs på risikoen hvis du ikke har noen alternative måter å boote systemet på. Skulle du gjøre en feil, f.eks. i konfigurering av bootloader, så kan du sitte med ubrukelig laptop. Derfor er det alltid en fordel å ha minst én alternativ måte å boote på, slik som CD-ROM, floppy, minnepenn.... Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Sjekk her: http://support.fujitsu-siemens.com/com/sup.../downloads.html om du kan finne bios-oppgraderinger etc til din maskin, som fikser problemet med at du ikke kan boote fra CD-ROM. Kanskje har du flaks. Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det skal vel også fungere å installere Ubuntu via Wubi uten CD-rom? Last ned Wubi og installer det, regner med du har Windows fra før av. Så bare følger du videre instrukser. Etter hva jeg husker, så laster den automatisk ned Ubuntu ISO-en for deg, og så velger du språk osv, og så rebooter du og en installasjon av Ubuntu skal være klar automatisk, fra harddisken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå