bigwill Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hei Sommeren nærmer seg, og det da er det jo på tide å komme litt i form. Jeg er 34 år(mann) og har fått et-par kilo ekstra på magen i løpet av vinteren. Har trent helestudio en del før, og er i middels god form. Noen sier at man forbrenner fett ved rask gange like effektivt som å løpe. Stemmer dette? Og i så fall, hvor ofte og hvor lenge bør man gå ? Takknemlig for svar. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 akkurat det er igrunn bare tull.. men det sier igrunn seg selv om du tenker deg litt om. Jogging hver dag i forskjellig terreng er flott, gjerne da 10-15min gange der du akselererer gradvis, og jogger i 45-60min. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 I følge forbrukerrådet: Sportslige aktiviteter (kcal/time): Aerobics, hard: 814 Alpint: 591 Badminton/volleyball: 318 Bordtennis: 236 Dansing, høyt tempo: 355 Dansing, moderat tempo: 259 Fotball: 510 Gange, rask: 384 Golf: 244 Håndball, squash: 466 Jogging: 666 Langrenn: 405 Løping, moderat: 872 Løping, rask: 1213 Ridning: 414 Skøyteløp: 273 Svømming, rask: 296 Sykling, rask: 658 Vannski: 444 Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Camron: den der varierer med vekt intensitet ol. men fin som pekepinn, Får å forbrenne fett mest mulig så burde man holde seg på ett lavt/moderart nivå med cardiotrening, rundt rundt 160- 150 vil jeg tro passer for deg som er såpass "oppi" åra du har jo en lavere makspuls enn hos som er yngre (i teorien) .. langkjøring med moderat nivå er vel mer effektivt for fettforbrenningen enn kortkjøring med høy nivå.. Lenke til kommentar
Audere Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg lærte en gang at man forbrenner mest fett ved å jogge i rolig tempo. Løper man raskt tar kroppen energi fra andre lagere. Vet ikke hvor sant det er. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Fettforbrenningssonen ligger på 60%-70% av max, med andre ord regner du ut hvor du max skal ligge med formelen (220 - alder) * 0,7. Hvis du er 20 år, skal du altså holde deg innenfor 120-140 slag. Så da bestemmer jo det om du må gå raskt, eller jogge rolig. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 eg lærer i gym-teori at du forbrenn mest fett av intervall-trening, fordi der forbrenn du i lenge etter at du er ferdig med treninga, men intervall skal vel berre bli brukt rundt 1 gong i veka Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 "Problemet" med intervalltrening, er at det ofte er veldig tungt å gjennomføre, spessielt hvis du ligger på kcal underskudd i en deff. Lettere å presse på i middels tempo. Hvertfall er det min egen erfaring med saken! Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 gerilja-kardio brenner Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hei Sommeren nærmer seg, og det da er det jo på tide å komme litt i form. Jeg er 34 år(mann) og har fått et-par kilo ekstra på magen i løpet av vinteren. Har trent helestudio en del før, og er i middels god form. Noen sier at man forbrenner fett ved rask gange like effektivt som å løpe. Stemmer dette? Og i så fall, hvor ofte og hvor lenge bør man gå ? Takknemlig for svar. Det du kanskje har hørt, er at man forbrenner omtrent like mye ved å gå en gitt distanse som å løpe den. Man bruker jo lenger tid på å gå den.. Litt mer vil man forbrenne av joggingen da man totalt sett faktisk avlegger en litt større distanse (større vertikal bevegelse enn ved gange), og man vil dessuten utfordre kroppens aerobe kapasitet (hjertekapasitet, lungekapasitet, bedre utviklet blodåresystem osv) i større grad, som vil resultere i at du kanskje vil øke din hvilemetabolisme/hvileforbrenning enda mer. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei Sommeren nærmer seg, og det da er det jo på tide å komme litt i form. Jeg er 34 år(mann) og har fått et-par kilo ekstra på magen i løpet av vinteren. Har trent helestudio en del før, og er i middels god form. Noen sier at man forbrenner fett ved rask gange like effektivt som å løpe. Stemmer dette? Og i så fall, hvor ofte og hvor lenge bør man gå ? Takknemlig for svar. Det du kanskje har hørt, er at man forbrenner omtrent like mye ved å gå en gitt distanse som å løpe den. Man bruker jo lenger tid på å gå den.. Litt mer vil man forbrenne av joggingen da man totalt sett faktisk avlegger en litt større distanse (større vertikal bevegelse enn ved gange), og man vil dessuten utfordre kroppens aerobe kapasitet (hjertekapasitet, lungekapasitet, bedre utviklet blodåresystem osv) i større grad, som vil resultere i at du kanskje vil øke din hvilemetabolisme/hvileforbrenning enda mer. så hvis jeg går 2 km så forbrenner jeg like mye som hvis jeg hadde løpt? kan jeg ikke tro, når du løper så er intesiteten høyere, pulsen øker og forbrenningen øker... hvis man går rolig med 90-100 i puls forbrenner man ikke like mye som hvis du hadde løpt med 150-160 i puls Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 OZ-racing: til gjengjeld er pulsen høyere i kortere tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå