Gå til innhold

løpe eller gå

Anbefalte innlegg

Hei

Sommeren nærmer seg, og det da er det jo på tide å komme litt i form. Jeg er 34 år(mann) og har fått et-par kilo ekstra på magen i løpet av vinteren. Har trent helestudio en del før, og er i middels god form.

Noen sier at man forbrenner fett ved rask gange like effektivt som å løpe. Stemmer dette?

Og i så fall, hvor ofte og hvor lenge bør man gå ?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge forbrukerrådet:

Sportslige aktiviteter (kcal/time):

• Aerobics, hard: 814
  • Alpint: 591
  • Badminton/volleyball: 318
  • Bordtennis: 236
  • Dansing, høyt tempo: 355
  • Dansing, moderat tempo: 259
  • Fotball: 510
  • Gange, rask: 384
  • Golf: 244
  • Håndball, squash: 466
  • Jogging: 666
  • Langrenn: 405
  • Løping, moderat: 872
  • Løping, rask: 1213
  • Ridning: 414
  • Skøyteløp: 273
  • Svømming, rask: 296
  • Sykling, rask: 658
  • Vannski: 444

Lenke til kommentar

Camron: den der varierer med vekt intensitet ol. men fin som pekepinn,

Får å forbrenne fett mest mulig så burde man holde seg på ett lavt/moderart nivå med cardiotrening, rundt rundt 160- 150 vil jeg tro passer for deg som er såpass "oppi" åra :p du har jo en lavere makspuls enn hos som er yngre (i teorien) .. langkjøring med moderat nivå er vel mer effektivt for fettforbrenningen enn kortkjøring med høy nivå..

Lenke til kommentar
Hei

Sommeren nærmer seg, og det da er det jo på tide å komme litt i form. Jeg er 34 år(mann) og har fått et-par kilo ekstra på magen i løpet av vinteren. Har trent helestudio en del før, og er i middels god form.

Noen sier at man forbrenner fett ved rask gange like effektivt som å løpe. Stemmer dette?

Takknemlig for svar.

Det du kanskje har hørt, er at man forbrenner omtrent like mye ved å gå en gitt distanse som å løpe den. Man bruker jo lenger tid på å gå den..

Litt mer vil man forbrenne av joggingen da man totalt sett faktisk avlegger en litt større distanse (større vertikal bevegelse enn ved gange), og man vil dessuten utfordre kroppens aerobe kapasitet (hjertekapasitet, lungekapasitet, bedre utviklet blodåresystem osv) i større grad, som vil resultere i at du kanskje vil øke din hvilemetabolisme/hvileforbrenning enda mer.

Lenke til kommentar
Hei

Takknemlig for svar.

Det du kanskje har hørt, er at man forbrenner omtrent like mye ved å gå en gitt distanse som å løpe den. Man bruker jo lenger tid på å gå den..

Litt mer vil man forbrenne av joggingen da man totalt sett faktisk avlegger en litt større distanse (større vertikal bevegelse enn ved gange), og man vil dessuten utfordre kroppens aerobe kapasitet (hjertekapasitet, lungekapasitet, bedre utviklet blodåresystem osv) i større grad, som vil resultere i at du kanskje vil øke din hvilemetabolisme/hvileforbrenning enda mer.

så hvis jeg går 2 km så forbrenner jeg like mye som hvis jeg hadde løpt? kan jeg ikke tro, når du løper så er intesiteten høyere, pulsen øker og forbrenningen øker... hvis man går rolig med 90-100 i puls forbrenner man ikke like mye som hvis du hadde løpt med 150-160 i puls

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...