Gå til innhold

Q6600 blir 60°C på 3.0 GHZ, er noe feil?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om dette er ett problem eller kun en liten filleting.

Det har seg slik at jeg for en stund tilbake kjøpte meg en ny pc, og har nå overklokket den litt.

Fsb = 375 x 8

Ram er satt til 1:1 , på henholdsvis 4-4-4-13

Kjøleren jeg bruker er en Zalman 9700 NT.

Når jeg tester cpu i OCCT, spretter temperaturen opp fra 37°C til 53°-54°C og videre stiger den til den ligger stabilt på 60°C. Testen kjørte jeg i 60 minutter, og resultatet var stabilt.

men personlig synes jeg dette virker for varmt, og er usikker på om jeg har gjort noe galt? Eller om det skal være sånn?

Det jeg har spurt om i evigheter er voltinnstillinger, for de skjønner jeg ikke mye av. I min bios er det jo hele 5 stk voltfunksjoner, og jeg vet ikke hvilken jeg skal stille. Og hva skal jeg stille det til?

Hovedkortet er ett Gigabyte GA-P35C-DS3R. Og velger jeg manual på volt kommer det opp en blinkende setning som gir en advarsel på at det ikke er optimalisert.

Kom gjerne med spørsmål og tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ER ikkje multiplieren på Q6600 låst til 9 ??? Eller er det berre på min den er det ? :(

Temperaturen har du ingenting å bekymra deg over; dei er virkeleg fine når dei ligg på 60 grader under full load :)

vCore har samanheng med CPUen og det er denne du skal stille på når CPU ikkje får nok strøm. Når du kommer opp til 3.3 GHz, så bør den ligge på rundt 1.3 +/- V. Dette varierer veldig frå CPU til CPU og HK til HK, så det er berre å prøve seg fram. Dersom du føler vCore er litt for høg, kan du berre stille den ned litt og køyre OCCT i ein del nye timar (ja, timar, 2-3 timar) og sjekka om dataen din er stabil. Dersom den er stabil kan du prøva å stilla vCore enno litt meir ned, men om den då er ustabil, så må du stilla den opp igjen til du finn ein plass der pcn er stabil.

Lenke til kommentar
ER ikkje multiplieren på Q6600 låst til 9 ??? Eller er det berre på min den er det ? :(

Temperaturen har du ingenting å bekymra deg over; dei er virkeleg fine når dei ligg på 60 grader under full load :)

vCore har samanheng med CPUen og det er denne du skal stille på når CPU ikkje får nok strøm. Når du kommer opp til 3.3 GHz, så bør den ligge på rundt 1.3 +/- V. Dette varierer veldig frå CPU til CPU og HK til HK, så det er berre å prøve seg fram. Dersom du føler vCore er litt for høg, kan du berre stille den ned litt og køyre OCCT i ein del nye timar (ja, timar, 2-3 timar) og sjekka om dataen din er stabil. Dersom den er stabil kan du prøva å stilla vCore enno litt meir ned, men om den då er ustabil, så må du stilla den opp igjen til du finn ein plass der pcn er stabil.

På min q6600 var den ikke låst, kan stille den fra 6 - 9.

Leste i den guiden at dest høyere fsb du setter, desto varmere blir den. I og med at jeg satte multiplier på 8 og FSB på 375, kan det være grunnen til at den kommer opp i 60°C? Blir den litt kjøligere hvis jeg setter den til x9 = 333? Leste at forskjellen mellom 8x og 9x kun gjelder ved benchmarks og ikke ved applikasjoner, siden du ikke merker forskjellen.

Når det gjelder volten så står det Cpu Core, regner med det er den jeg skal stille på. Men jeg satte den til 1.3 V , men da ville den ikke boote skikkelig. Når jeg satte den tilbake på auto så var det i orden. Er det flere innstillinger jeg må tenke på for at den skal boote riktig? ( prøvde bare å boote 1 gang, men når den da restartet turte jeg ikke å velge noe annet enn auto ) .

Siden jeg ikke har stilt volt før, så vet jeg ikke om dette er normalt. Den restartet når jeg lastelinjen til xp forsvant.

Har du VCORE stilt på AUTo i BIOS? Har ut fra egne erfaringer kommet fram til den teorien at hovedkortet har en tendens til å sette en høyere VCORE enn nødvendig når den står på AUTO, altså også mer varme enn nødvendig.

Alle strøminnstillinger er satt til auto i min bios i alle fall. Og dette kunne jeg tenkt meg å lært litt mer om:D

Lenke til kommentar

Jeg har e8200 dualcore@3800MHz med samme kjøler som deg, og den har loadtemp på60 grader.

Vet mitt og ditt tilfellet ikke er direkte sammenlignbart, men at jeg har to kjerner på 3,8 og du har 4 kjerner på 3 høres nå ut som om de kunne utviklet like mye varme.

Om noe, så burde din 4x3GHz lage mer varme, og da ekke 60 grader så kimse av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...