Gå til innhold

Den store kjemi-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

P4 + OH- --> PH3 + H2PO2-

Ok, da blir fosfor med andre ord oksidert og redusert.

Oksidasjon: P -> P+ + e-

Reduksjon: P + 3e- -> P3-

Klarer du resten nå? Kan evt. prøve å balansere den fullstendig når jeg har gjort ferdig den retoriske analysen min som må leveres inn innen 22.00.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

P4 --> PH3

P4 --> H2PO2-

3H+ + P4 --> PH3

2H2O + P4 --> H2PO2- + 2H+

netto ladn. er 3+ oppe til venstre og + nede til høyre

3e- + 3H+ + P4 --> PH3

2H2O + P4 --> H2PO2- + 2H+ + e-

ganger nederste uttrykk med 3 for likt antall tatt opp og avgitte elektroner

legger sammen og får

3H+ + 6H2O + 4P4 --> 3H2PO2- + 6H+ + PH3

legger til OH- for hvert H+ for å eliminere (begge sider), så stryke vann mot vann og H+ mot H+ og får

3H2O + 3OH- + 4P4 --> 3H2PO2- + PH3

Rett svar:

3H2O + 3OH- + P4 --> 3H2PO2- + PH3

Hva er feil? Jeg ser jo at P ikke er balansert til slutt på mitt eget svar.

Stusset på de første halvreaksjonene ettersom de ikke er balansert. Trenger litt hjelp til å skjønne dette nå.

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar
Noen som tar den? Oppgaven står på toppen.

P4 + OH- ---> PH3 + H2PO2-

-----------------

OKS: P4 + 8OH- ---> 4H2PO2- + 4e | 3

RED: P4 + 12e + 12H+ ----> 4PH3

OKS: 3P4 + 24OH- ---> 12H2PO2- + 12e

---------------------------------

TOT:

4P4 + 12H2O + 12OH- ---> 12H2PO2- + 4PH3

P4 + 3H2O + 3OH- ---> 3H2PO2- + PH3

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tjaa.

v NH3 = 0,025 L

c NH3 = 0,1 M

v HCl = 0,025 L

c HCl = 0,1 M

HCl + NH3 <--> Cl- + NH4+

Dette er altså en titrering, hvor jeg skal finne konsentrasjonen til de dominerende ionene ved ekvivalenspunktet (hvor pH = 5,3).

De dominerende ionene blir vel da Cl- og NH4+. How to?

Fasit: [NH4+] = [Cl-] = 0,05 M

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hvilken måte kan man påvise acetat på, utenom å tilsette svovelsyre slik at det lukter eddik? Jeg mistenker at det er acetat i saltprøven, men det er også nitrat der, så når jeg tilsetter konsentrert svovelsyre utvikles det bare nitrøse gasser som gjør det vanskelig å lukte eddik. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg kan lukte eddik i den prøva eller ikke :p

Lenke til kommentar

Prøver å lære meg de forskjellige substitusjons- og eliminasjonsmekanismene. En viktig del av det å kunne skille de fire hovedmekanismene er å se på nukleofilen. Har memorert nukleofiler etter gode, moderate og dårlige. Det jeg lurer på er hvilke som fremstår som sterke nukleofiler og likevel basiske som f.eks. hydroksidionet OH- og alkoksider RO- ? Tar jeg feil?

Må kunne skille disse:

HS-, OH-, CN-, RO-, NH2-, NR2-

I-, Br-, Cl-, N3-, NH3

F-, NO3-, H2O, ROH

Er ikke noe problem å skille de som gode nukleofiler, men vil gjerne bare vite hvilke som fremstår som sterke nukleofiler og i tillegg er svært basiske. Noen som har eksempler på "polar aprotic solvents"? ... og er acetone en av dem?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100 % stø i å bestemme nukleofilitet selv, men iallfall: når det nukleofile atomet er det samme, så er den sterkeste basen også den mest nukleofile (RO- mer nukleofil enn RCOO- etc.). Når du sammenligner atomer i samme periode i periodesystemet, så er også den sterkeste basen den mest nukleofile (NH3 mer nukleofil enn H2O, HO- mer nukleofil enn F- etc.).

Jo mer basisk nukleofilen er, jo større er sjansen for at eliminasjon vil dominere. Substitusjon skjer altså helst med gode nukleofiler som også er dårlige baser (mindre basisk enn OH-), f.eks. CN-. Ellers spiller graden av sterisk hindring hos substratet som angripes, inn - jo mer sterisk hindring, jo vanskeligere er det å få til substitusjon. En tommelfingerregel er vel at man alltid kan gjøre reaksjonsbetingelsene slik at eliminasjon vil dominere helt, mens det er vanskeligere å få substitusjon til å dominere.

Polare aprotiske løsemidler er løsemidler som er polare, men som ikke har OH-grupper, og da er aceton et godt eksempel, som du sier.

Red.: Hadde byttet om HO- og F- ved et feilgrep ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Tror riktignok du tar feil på en liten ting der. Nukleofilisitet avtar mot høyre i periodesystemet. Jo mer elektronegativt, jo mindre tilbøyelig for oksidasjon er det, eller sagt på en annen måte, på randen til reduksjon, dvs det vil holde på elektronene. F- blir karakterisert som en relativt dårlig nukleofil. Du har rett i at NH3 er bedre nukleofil enn vann.

Ja, man får som regel en del "biprodukter" om jeg kan kalle det dét. Teriære halider med rette forutsetninger gir jo da Sn1, med ca 80% Sn1-produkter og 20% E1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...