Prizefighter Skrevet 1. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2008 Kunne noen balansert denne ligningen for meg etter metoden med halvreaksjoner? Hadde vært kjempeflott. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2008 Hva reagerer P med? Altså bare ved å se på det du har skrevet opp, så blir fosfor redusert, men ingenting oksidert. Altså hva skal være reaktant ilag med fosfor? Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 1. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Nei, altså, det der er sånn oppgaven er formulert. "Balanser ligningene etter metoden med halvreaksjoner." Den skjer for øvrig i en basisk løsning. (OH-) Endret 1. oktober 2008 av Chrisbjerk Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) P4 + OH- --> PH3 + H2PO2- Ok, da blir fosfor med andre ord oksidert og redusert. Oksidasjon: P -> P+ + e- Reduksjon: P + 3e- -> P3- Klarer du resten nå? Kan evt. prøve å balansere den fullstendig når jeg har gjort ferdig den retoriske analysen min som må leveres inn innen 22.00. Endret 1. oktober 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 2. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) P4 --> PH3 P4 --> H2PO2- _____________________________________ 3H+ + P4 --> PH3 2H2O + P4 --> H2PO2- + 2H+ ______________________________________ netto ladn. er 3+ oppe til venstre og + nede til høyre 3e- + 3H+ + P4 --> PH3 2H2O + P4 --> H2PO2- + 2H+ + e- ____________________________________ ganger nederste uttrykk med 3 for likt antall tatt opp og avgitte elektroner legger sammen og får 3H+ + 6H2O + 4P4 --> 3H2PO2- + 6H+ + PH3 legger til OH- for hvert H+ for å eliminere (begge sider), så stryke vann mot vann og H+ mot H+ og får 3H2O + 3OH- + 4P4 --> 3H2PO2- + PH3 Rett svar: 3H2O + 3OH- + P4 --> 3H2PO2- + PH3 Hva er feil? Jeg ser jo at P ikke er balansert til slutt på mitt eget svar. Stusset på de første halvreaksjonene ettersom de ikke er balansert. Trenger litt hjelp til å skjønne dette nå. Endret 2. oktober 2008 av Chrisbjerk Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 2. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2008 Noen som tar den? Oppgaven står på toppen. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 2. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2008 Noen som tar den? Oppgaven står på toppen. P4 + OH- ---> PH3 + H2PO2- ----------------- OKS: P4 + 8OH- ---> 4H2PO2- + 4e | 3 RED: P4 + 12e + 12H+ ----> 4PH3 OKS: 3P4 + 24OH- ---> 12H2PO2- + 12e --------------------------------- TOT: 4P4 + 12H2O + 12OH- ---> 12H2PO2- + 4PH3 P4 + 3H2O + 3OH- ---> 3H2PO2- + PH3 Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 3. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2008 Flott! Takker så mye. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Hvordan ser jeg om det er en redoksreaksjon, syre-base-reaksjon, fellingsreaksjon eller "løsningsreaksjon"? Man kan bekrefte/avkrefte at det er en redoksreaksjon ved å se på oksidasjonstallene, men hva med de andre typene? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Syre-basereaksjoner kjennetegnes (etter Brønsted-definisjonen) ved overføring av protoner (H+), mens løselighets- og fellingsreaksjoner involverer likevekter mellom faste stoffer og ioner (eks. CuSO4, Cu2+ og SO42-). Det er egentlig ikke verre enn det. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Okei, nei det var jo ikke vanskelig sånn sett. Begynner bare å bli en stund siden vi hadde om de definisjonene du nevner. Thank you! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Tjaa. v NH3 = 0,025 L c NH3 = 0,1 M v HCl = 0,025 L c HCl = 0,1 M HCl + NH3 <--> Cl- + NH4+ Dette er altså en titrering, hvor jeg skal finne konsentrasjonen til de dominerende ionene ved ekvivalenspunktet (hvor pH = 5,3). De dominerende ionene blir vel da Cl- og NH4+. How to? Fasit: [NH4+] = [Cl-] = 0,05 M Endret 11. november 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Oppsettet blir slik: C = n/V = (0,1·0,025)/(0,025+0,025) = 0,1/2 = 0,05 Samme regnestykke både for ammonium og klorid. Du bruker at all ammoniakk foreligger som ammoniumioner, og all saltsyre finnes som kloridioner. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Ååå, glemte at volumet hadde blitt doblet Tenkte at konenstrasjonen NH3 (før) var lik konsentrasjonen NH4+ (etter). Men glemte som sagt at volumet var endret Lenke til kommentar
Ad Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Hvilken måte kan man påvise acetat på, utenom å tilsette svovelsyre slik at det lukter eddik? Jeg mistenker at det er acetat i saltprøven, men det er også nitrat der, så når jeg tilsetter konsentrert svovelsyre utvikles det bare nitrøse gasser som gjør det vanskelig å lukte eddik. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg kan lukte eddik i den prøva eller ikke Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 tilsett vann, da blir løsninga litt basisk...og pH > 7 Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Prøver å lære meg de forskjellige substitusjons- og eliminasjonsmekanismene. En viktig del av det å kunne skille de fire hovedmekanismene er å se på nukleofilen. Har memorert nukleofiler etter gode, moderate og dårlige. Det jeg lurer på er hvilke som fremstår som sterke nukleofiler og likevel basiske som f.eks. hydroksidionet OH- og alkoksider RO- ? Tar jeg feil? Må kunne skille disse: HS-, OH-, CN-, RO-, NH2-, NR2- I-, Br-, Cl-, N3-, NH3 F-, NO3-, H2O, ROH Er ikke noe problem å skille de som gode nukleofiler, men vil gjerne bare vite hvilke som fremstår som sterke nukleofiler og i tillegg er svært basiske. Noen som har eksempler på "polar aprotic solvents"? ... og er acetone en av dem? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Jeg er ikke 100 % stø i å bestemme nukleofilitet selv, men iallfall: når det nukleofile atomet er det samme, så er den sterkeste basen også den mest nukleofile (RO- mer nukleofil enn RCOO- etc.). Når du sammenligner atomer i samme periode i periodesystemet, så er også den sterkeste basen den mest nukleofile (NH3 mer nukleofil enn H2O, HO- mer nukleofil enn F- etc.). Jo mer basisk nukleofilen er, jo større er sjansen for at eliminasjon vil dominere. Substitusjon skjer altså helst med gode nukleofiler som også er dårlige baser (mindre basisk enn OH-), f.eks. CN-. Ellers spiller graden av sterisk hindring hos substratet som angripes, inn - jo mer sterisk hindring, jo vanskeligere er det å få til substitusjon. En tommelfingerregel er vel at man alltid kan gjøre reaksjonsbetingelsene slik at eliminasjon vil dominere helt, mens det er vanskeligere å få substitusjon til å dominere. Polare aprotiske løsemidler er løsemidler som er polare, men som ikke har OH-grupper, og da er aceton et godt eksempel, som du sier. Red.: Hadde byttet om HO- og F- ved et feilgrep ... Endret 15. november 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Ok, takker for svar. Tror riktignok du tar feil på en liten ting der. Nukleofilisitet avtar mot høyre i periodesystemet. Jo mer elektronegativt, jo mindre tilbøyelig for oksidasjon er det, eller sagt på en annen måte, på randen til reduksjon, dvs det vil holde på elektronene. F- blir karakterisert som en relativt dårlig nukleofil. Du har rett i at NH3 er bedre nukleofil enn vann. Ja, man får som regel en del "biprodukter" om jeg kan kalle det dét. Teriære halider med rette forutsetninger gir jo da Sn1, med ca 80% Sn1-produkter og 20% E1. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 15. november 2008 Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 Var litt dårlig formulert det der. Altså, stoffene i samme rekke i det periodiske systemet er mindre nukleofile dess mer elektronegativt stoffet er. E.g. NR2- > F-. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå