Lyngfisk Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Hei, jeg har et spørsmål. I nesten alle lærebøker i kjemi står det om aggregattilstandene. Men hvorfor nevnes nesten aldri plasma blant disse? Regnes det ikke som en "fullverdig" fase? Endret 19. desember 2009 av Lyngfisk Lenke til kommentar
GeO Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg antar at plasma ofte blir oversett siden det er en aggregattilstand de aller færreste av oss har et forhold til - vi møter ikke plasma i hverdagen slik vi gjør med væsker, gasser og faste stoffer. Og plasma er kanskje ikke fullt så viktig for kjemikere heller som de andre aggregattilstandene. Jeg vil tippe det er forklaringen. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg antar at plasma ofte blir oversett siden det er en aggregattilstand de aller færreste av oss har et forhold til - vi møter ikke plasma i hverdagen slik vi gjør med væsker, gasser og faste stoffer. Og plasma er kanskje ikke fullt så viktig for kjemikere heller som de andre aggregattilstandene. Jeg vil tippe det er forklaringen. Enig. Når man lærer om faser så er det det generelle man lærer først, plasma er verken trivielt eller noe man møter særlig ofte som kjemiker. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 En veldig stor andel av universet som er plasma. Er vel et par aggregattilstander til, Bose-Einstein condensate and Fermionic condensate. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Protolyse Er dette riktig? Endret 31. januar 2010 av Fadeless Lenke til kommentar
GeO Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Protolyse Er dette riktig? Nummer tre er den samme som nummer to, bare snudd motsatt retning og med en H+ lagt til på begge sider. Hvis den tredje linjen skal matche de to første, bør du skrive noe sånt som: Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Protolyse Er dette riktig? Nummer tre er den samme som nummer to, bare snudd motsatt retning og med en H+ lagt til på begge sider. Hvis den tredje linjen skal matche de to første, bør du skrive noe sånt som: Men er det riktig i og med at en får en syre? Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 En løsning lages ved å blande 100mL 0,20 mol/L AgNO3 med 100mL 0,1 mol/L HCL. Hva er de molare konsentrasjonene av alle komponentene som er til stede når systemet er i likevekt? Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) En løsning lages ved å blande 100mL 0,20 mol/L AgNO3 med 100mL 0,1 mol/L HCL. Hva er de molare konsentrasjonene av alle komponentene som er til stede når systemet er i likevekt? AgNO3 + HCL <-> AgCl + HNO3 HNO3 er ei sterk syre, og dermed reagerer omtrent 100%. 0.1 liter * 0.2mol/L = 0.02 mol med NO3 og Ag 0.1 liter * 0.1mol/l = 0.01 mol H og Cl Får dermed eit overskudd av NO3 og Ag 0.01 mol HNO3 --> 0.01mol / 0.2 liter = 0.05Mol/L HNO3 0.01 mol AgCl --> 0.01mol / 0.2 liter = 0.05Mol/L AgCl 0.01 mol av NO3 og Ag igjen --> 0.01/0.2 liter = 0.05Mol/L med Ag og NO3 Håper dette er riktig. Endret 18. februar 2010 av Fadeless Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hei. Har søkt litt rundt, men kan ikke klare å finne noe om dette.. Det er alt for mange år siden jeg hadde kjemi på videregående, så om noen kunne forklart litt utdpypende hadde jeg blitt happy. Hvor stort volum har 8 gram nitrogengass i STP? Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hei. Har søkt litt rundt, men kan ikke klare å finne noe om dette.. Det er alt for mange år siden jeg hadde kjemi på videregående, så om noen kunne forklart litt utdpypende hadde jeg blitt happy. Hvor stort volum har 8 gram nitrogengass i STP? Volumet av en gass finner man ved mol * molart volum, der molart volum er 24,5 L/MOL ved STP, dette gjelder alle gasser. 8 gram nitrogengass ( N2) har 8g/28 g/mol = 0.28571 mol 0.28571 mol * 24,5mol/L = 7 Liter Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Dette er egentlig en latterlig enkel oppgave, men jeg kan ikke fatte at det skal bli YCl3 her (feil i fasiten?) 4,5*10^-2 mol H2 => 9,0*10^-2 mol Cl-, og siden vi har 4,5*10^-2 mol Y må jo svaret bli YCl2. edit: Ser nå at flere har spurt om samme oppgave noen år tilbake, og at det er en del andre feil i dette eksempelet på midtsemester. Ganske godt gjort å ikke rett opp når de tydeligvis har brukt samme i minst 3 år. Endret 21. februar 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Volumet av en gass finner man ved mol * molart volum, der molart volum er 24,5 L/MOL ved STP, dette gjelder alle gasser. 8 gram nitrogengass ( N2) har 8g/28 g/mol = 0.28571 mol 0.28571 mol * 24,5 mol/L (Feil benevning btw) = 7 Liter Forska litt på dette selv, og fant ut at 24,5 L/mol er SLC, standard laboratory conditions. Standard Temperature and Pressure, benytter seg av 0 grader celsius, istedenfor 25 grader som ved SLC. Volumet til ett mol ved STP er 22,4 liter. Endret 2. mars 2010 av Abnegation Lenke til kommentar
Aerith Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg lurer på en liten ting som kanskje noen av dere kan svare på: Er natriumbenzoat mest løselig i vann eller i syre? Natriumsalter vil jo så vidt jeg vet alltid være lettløselige i vann, og siden benzoat er korresponderende base til svak syre vil vel løseligheten øke når pH minker? Takk for svar:) Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg lurer på en liten ting som kanskje noen av dere kan svare på: Er natriumbenzoat mest løselig i vann eller i syre? Natriumsalter vil jo så vidt jeg vet alltid være lettløselige i vann, og siden benzoat er korresponderende base til svak syre vil vel løseligheten øke når pH minker? Takk for svar:) Som du sier så vil et natriumsalt være lettløselig i vann. Men man kan jo tenke seg at dersom det løser seg slik: NaB = Na+ + B- (B er benzoat), så vil syre-basereaksjonen B- + H+ = HB (HB er benzosyre), kunne fjerne benzoat fra den første likevekten slik at enda mer løses. Muligens. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Takk for denne tråden! Hei, har hatt et forsøk om "estere". Vi blandet metanol og metansyre og fikk Metylmeanat. Og i en annen blanding tok vi Butanol og Etansyre og fikk Butyletanat. Høres det riktig ut ? --- Reaksjonsligningene for blandingene ser slik ut: Butanol + Etansyre → Butyletanat + Vann C4H9OH + CH3OOH → C5H10O2 + H2O Butyletanats kjemiske formel er HCOO(CH2)3CH3 Får å balansere denne må vi få ekstra karbonmolekyler og hydrogenmolekyler: 3 C4H9OH + 8 CH4O2 → 4 C5H10O2 + 11 H2O Den andre blandingen ser slik ut: Metanol + Metansyre → Metylmetanat + Vann CH3OH + HCOOH → C2H4O2 + H2O Metylmetanats kjemiske formel er HCOOCH3. ---- Så det riktig ut? Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) PS Er dette riktig? Stoff: --- Kjemisk formel: --- Molekyl formel: Metanol ------ CH3OH -- ------ CH4O Hvilken stoffgruppe innenfor organisk kjemi er "Estere"? Endret 14. mars 2010 av GrevenLight Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Ok. Har et problem(IGJEN) Reaksonslikningen så sånn ut : Butanol + Etansyre → Butyletanat + Vann C4H9OH + CH3OOH → HCOO(CH2)3CH3 + H2O Så balanserte jeg den Så kom jeg på "pokker jeg brukte svovelsyre også..." Når jeg trekker det inn i reaksjonlikningen ble den slik: Butanol + Etansyre + Svovelsyre → Butyletanat + Vann C4H9OH + CH3OOH + H2SO4 → HCOO(CH2)3CH3 + H2O Men da får jeg ikke balansert den .... Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Takk for denne tråden! Hei, har hatt et forsøk om "estere". Vi blandet metanol og metansyre og fikk Metylmeanat. Og i en annen blanding tok vi Butanol og Etansyre og fikk Butyletanat. Høres det riktig ut ? --- Ja da, alt i orden med navnsettingen. Reaksjonsligningene for blandingene ser slik ut: Butanol + Etansyre → Butyletanat + Vann C4H9OH + CH3OOH → C5H10O2 + H2O Butyletanats kjemiske formel er HCOO(CH2)3CH3 Du glemmer en C i etansyre. CH3COOH Får å balansere denne må vi få ekstra karbonmolekyler og hydrogenmolekyler: 3 C4H9OH + 8 CH4O2 → 4 C5H10O2 + 11 H2O Dette blir litt enklere med korreksjonen ovenfor, som du kanskje vil se. Den andre blandingen ser slik ut: Metanol + Metansyre → Metylmetanat + Vann CH3OH + HCOOH → C2H4O2 + H2O Metylmetanats kjemiske formel er HCOOCH3. ---- Så det riktig ut? Yes, dette ser bra ut. PS Er dette riktig? Stoff: --- Kjemisk formel: --- Molekyl formel: Metanol ------ CH3OH -- ------ CH4O Hvilken stoffgruppe innenfor organisk kjemi er "Estere"? Jepp, enig i hva som er hva. Vet ikke helt hva du mener med hvilken stoffgruppe ...? Du har sikkert fått med deg at estere inneholder en gruppe av typen -COO-, dvs. at alle estere (bl.a. de to du har laget) kan skrives som RCOOR', der R og R' er to hydrokarbonkjeder. Ok. Har et problem(IGJEN) Reaksonslikningen så sånn ut : Butanol + Etansyre → Butyletanat + Vann C4H9OH + CH3OOH → HCOO(CH2)3CH3 + H2O Så balanserte jeg den Så kom jeg på "pokker jeg brukte svovelsyre også..." Når jeg trekker det inn i reaksjonlikningen ble den slik: Butanol + Etansyre + Svovelsyre → Butyletanat + Vann C4H9OH + CH3OOH + H2SO4 → HCOO(CH2)3CH3 + H2O Men da får jeg ikke balansert den .... Noen som har noen ideer? Svovelsyre er ikke en reaktant, men en katalysator. Det vil si at den får reaksjonen til å gå raskere (i praksis skjer ikke reaksjonen uten), men forbrukes ikke selv. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) --- Endret 27. mars 2010 av GrevenLight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå