Gå til innhold

Den store kjemi-tråden

Anbefalte innlegg

Spørsmål om fruktose:

Skal ikke påstå at alt er riktig, men har en 3KJ-rapport liggende hvor jeg prøvde å forklare noe av årsaken (side 3-4 angår fruktose).

Spørsmål om ekvivalenspunkt:

Stoffmengde korresponderende base ved ekvivalenspunktet er lik opprinnelig stoffmengde syre (som du lett kan finne). Konsentrasjonen finner du ved å dele på totalvolumet ved ekvivalenspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og, jeg tror det snart hat blitt for mye øving:P, i en titrering mellom svak syre og sterk base vil det i ekvivalenspunktet være syrens korresponderende base som eksiterer. stoffmengden av denne tilsvarer konsentresjonen av syren dividert på totalvolum av løsningen, stemmer det?

Det stemmer ja. Untatt at stoffmengde er konsentrasjon GANGER volum;)

Edit: Oi, kanskje du mente å finne konsentrasjon ja. Da blir det som Fredrikern sier=)

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Hvordan går man frem når man skal regne ut hvor mye av et salt som kan løses i vann. Eksempel, hvor mange gram kalsiumkarbonat kan maks løses i et glass med 0,20 L vann..

Jeg gjør slik:

n vann = M / Mm = 200 g / 18,02 g/mol = 11,1 mol

M salt = n * Mm = 11,1 mol * 100,1 g/mol = 1101 g = 1.1 kg..

Dette er vel alt for høyt tall?!

Lenke til kommentar

Alltid sett opp reaksjonsligning: CaCO3(s) = Ca2+(aq) + CO32-(aq)

Løselighetsproduktet: Ksp = [Ca2+]∙[CO32-] = 3,3 ∙ 10-9

Antar [Ca2+] = [CO32-] ved likevekt og løser ligningen over. Dette gir [Ca2+] ≈ 5,74 ∙ 10-5 mol/L. Vi har 0,20 L væske, så stoffmengde nCa2+ ≈ 1,15 ∙ 10-5 mol. Av støkiometrien i oppgaven må dette også være stoffmengden fast kalsiumkarbonat, og ved omregning med molar masse finner vi at maksimalt cirka 1,15 ∙ 10-3 g løses i 0,20 L vann.

Lenke til kommentar

Hei.

Ser at det er flere her inne som øver til eksamen i kjemi-2 på tirsdag (19-årsdagen min, jippi).

Jeg holder på med eksempeloppgaver fra Udir fra 2008 og 2009.

Siterer oppgave 4a:

Rent magnesium framstilles ved elektrolyse av MgCl2 under en spenning på 6V og med en strøm på 5,00*10^3 A.

Først skal man tegne elektrolysekar osv, det er ikke noe stress. Videre skal man beregne det minste standard potensiale som elektrolysecellen må ha for at det skal være mulig å framstille magnesium. Dette er heller ikke noe stress.

Siste oppgaven er å beregne hvor lenge elektrolysen må være i drift for å produsere 2,00 tonn magnesium. Her står jeg fart.

Ellers, hvis noen vil diskutere/utveksle svar fra en av eksempeloppgavene, så kan vi jo fikse det på PM eller i tråden her. (?)

Lenke til kommentar
Hei.

Ser at det er flere her inne som øver til eksamen i kjemi-2 på tirsdag (19-årsdagen min, jippi).

Siterer oppgave 4a:

Rent magnesium framstilles ved elektrolyse av MgCl2 under en spenning på 6V og med en strøm på 5,00*10^3 A.

Først skal man tegne elektrolysekar osv, det er ikke noe stress. Videre skal man beregne det minste standard potensiale som elektrolysecellen må ha for at det skal være mulig å framstille magnesium. Dette er heller ikke noe stress.

Siste oppgaven er å beregne hvor lenge elektrolysen må være i drift for å produsere 2,00 tonn magnesium. Her står jeg fart.

Ellers, hvis noen vil diskutere/utveksle svar fra en av eksempeloppgavene, så kan vi jo fikse det på PM eller i tråden her. (?)

Balanser reaksjonslikningen, og finn ut hvor mange elektroner som behøves for å lage så og så mye magnesium. Da har du at x mol e- <-> 1 mol magnesium

Finn ut hvor mange mol 2,00 tonn magnesium er. Da finner du ut hvor mange mol elektroner som behøves. Til slutt regner du på hvor lenge strømmen må stå på (5000 A er 5000 Coloumb per sekund)

Jeg har ikke regnet på det, men det bør stemme tror jeg.

Lenke til kommentar
Hei.

Siterer oppgave 4a:

Balanser reaksjonslikningen, og finn ut hvor mange elektroner som behøves for å lage så og så mye magnesium. Da har du at x mol e- <-> 1 mol magnesium

Finn ut hvor mange mol 2,00 tonn magnesium er. Da finner du ut hvor mange mol elektroner som behøves. Til slutt regner du på hvor lenge strømmen må stå på (5000 A er 5000 Coloumb per sekund)

Jeg har ikke regnet på det, men det bør stemme tror jeg.

Riktig som Frexxia sier=) Hvis du vil ha et eksempel på det, er det et eksempel i boka som bare er vinklet en litt annen vei. Men det viser prinsippet=)

Lenke til kommentar
Spørsmål om fruktose:

Skal ikke påstå at alt er riktig, men har en 3KJ-rapport liggende hvor jeg prøvde å forklare noe av årsaken (side 3-4 angår fruktose).

Spørsmål om ekvivalenspunkt:

Stoffmengde korresponderende base ved ekvivalenspunktet er lik opprinnelig stoffmengde syre (som du lett kan finne). Konsentrasjonen finner du ved å dele på totalvolumet ved ekvivalenspunktet.

Tusen takk du !

Nå forstod jeg prosessen bedre! Hjelper veldig godt å forstå litt:)

Lenke til kommentar

Nå er jo dette et nok så omfattende spørsmål, men er usikker på om jeg har forstått det riktig. I kroppen fungerer hydrogen som n enerigbærer. I forbrenningen reduseres NAD til NAD-2H samtidig som ADP blir omdannet til ATP. Disse reaksjonene er koblet og derfor kan vi se på at hydrohen ingår som en midlertidig energibærer?

Lenke til kommentar

Hvorfor løses mange tungtløselige salter i syre? Er det alltid slik at det er et tilfelle da en komponent i syra danner salt eller kompleks med en komponent i saltet vi vil løse? Eller finnes det også andre årsaker?

Eksempel:

PbCO3 løses i HCl fordi det dannes PbCl(s). Men hvorfor løses det også i HNO3 ?

Lenke til kommentar
Nå er jo dette et nok så omfattende spørsmål, men er usikker på om jeg har forstått det riktig. I kroppen fungerer hydrogen som n enerigbærer. I forbrenningen reduseres NAD til NAD-2H samtidig som ADP blir omdannet til ATP. Disse reaksjonene er koblet og derfor kan vi se på at hydrohen ingår som en midlertidig energibærer?

Er det ikke NAD som er energibæreren? Husker ikke helt :hmm:

Men om det er som du sier, så kan man vel se på hydrogen som en midlertidig energibærer ja.

Lenke til kommentar

Er det ikke NAD som er energibæreren? Husker ikke helt :hmm:

Men om det er som du sier, så kan man vel se på hydrogen som en midlertidig energibærer ja.

Både NAD og ATP fungerer som midlertidige energibærere(?) (inkl. andre som FAD og NAD-P eller noe).

NAD tar opp og transporterer hydrogenatomer. ATP gir fra seg/tar opp energirike fosfatforbindelser.

Lenke til kommentar

Oppgave:

Hvilken NH4Cl/NH3-buffer har størst bufferkapasitet?

A) 1L 0,5M NH3-løsning tilsatt 0,5 mol fast NH4Cl.

B) 0,5L 1M NH3-løsning tilsatt 0,5L 1M NH4Cl-løsning.

Forsøk på svar:

A)

0,5 mol NH3

0,5 mol NH4+

totalt volum: 1L

B)

0,5 mol NH3

0,5 mol NH4+

totalt volum: 1L

Bufferkapasteten ser lik ut for meg. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...