Gå til innhold

Den store kjemi-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg imponert over aktiviteten i tråden! Selv har jeg flere grunnleggende prinsipper jeg ikke helt forstår i kjemi.

Det er to ting jeg sliter med: molbegrepet og når "noe reagerer med noe og du skal skrive fullstendig rekasjonsligning".

Det første er at jeg lurer på hvordan jeg skal angripe oppgaven når det er regning på mL, gram osv, og for eksempel samtidig blir titrert mot det og det. For eksempel denne oppgaven:

Naproxen-tabletten ble løst i 25,00 mL vann og titrert mot en 0,108 M NaOH standardløsning med et forbruk på 19,83 mL til endepunktet. Bergen mengden naproxen (i milligram) i tabletten.

Jeg lurer også på en annen ting: Et mol fast NH4CL blir løst i 1 L 1,0 mol/L Nh3-løsning. pH i løsningen blir da?

Siste skrik fra meg blir hvordan man kan vite om en base eller syre er sterk eller svak?

Hadde vært evig takknemlig om noen kunne svare på noe av dette.Ti roser på vei i postkassa ;)

Lenke til kommentar
Naproxen-tabletten ble løst i 25,00 mL vann og titrert mot en 0,108 M NaOH standardløsning med et forbruk på 19,83 mL til endepunktet. Bergen mengden naproxen (i milligram) i tabletten.

chart?cht=tx&chl= HA + NaOH --> NaA + H_2O

der HA er den svake syre.

n(OH^-) = 2,14 mmol = n(HA)

m(HA) = M(HA)*n(HA) = 230,26*(0,00214) gram = 0,493 gram = 493 mg

Jeg lurer også på en annen ting: Et mol fast NH4CL blir løst i 1 L 1,0 mol/L Nh3-løsning. pH i løsningen blir da?

her må du tenke bufferlikning

chart?cht=tx&chl= pH=pK_a -\lg(\frac{[NH_4^+]}{[NH_3]})=pK_a

fordi [ammoniumioner] = [ammoniakk] = 1 M

Siste skrik fra meg blir hvordan man kan vite om en base eller syre er sterk eller svak?

her må K_a og K_b studeres. Sterke syrer og baser "har ikke" oppgitt syre- og base konstanter. Fordi disse Sterke syrer og baser har hhv K_a >> 1 og K_b >> 1. Men svake syrer og baser finner du i tabeller.

Hadde vært evig takknemlig om noen kunne svare på noe av dette.Ti roser på vei i postkassa ;)

Lenke til kommentar

Leser om polymerer og har to spørsmål:

1. Hvorfor kan PE-HD (poly ethylene high density) brukes ved høyere temperatur enn PE-LD? Er det fordi PE-HD ikke har sidekjeder og kan pakkes tettere sammen? Blir bindingene mellom kjedene sterkere da?

2. Er det lettere å danne krystallinske områder evnt. krystaller av polymerer uten sidegrener, siden de da er mer regelmessige?

Lenke til kommentar

1. PE-HD kan pakkes tettere og er derfor sterkere ja. PE-LD er en mykere plasttype som følge amorfe områder.

2. Uten sidegrenene blir det lettere å danne krystaller ja, da områdene nesten blir krystallinske av seg selv når sidekjedene ikke er der.

Litt diffuse/usikre svar kanskje. Andre får føye til/korrigere om de har noe på hjertet. :)

Lenke til kommentar

Slutter meg til den, PE-HD framstilles vel også i en høytrykkprosess (friradikalreaksjon) mens PE-LD i et lavtrykksområde (ved hjelp av en katalysator). Ellers tusen takk for svar, Janhaa, og ti roser er selvsagt på vei i posten ;)

En ting til mitt forrige innlegg om reaksjonsligninger, er for eksempel en sånn oppgave: "Karboanhydrase er et enzym som katalyserer reaksjonen mellom karbondioksid og vann der hydrogenkarbonation dannes. Skriv ligning for reaksjonen". Må man da tenke hva som går sammen først, så som CO2 + H2O ---> og ett eller annet, og når jeg vet hva som skal stå på "ett eller annet", så begynne å balansere? Tenker jeg riktig da? Litt dårlig forklart men.

Og en annen oppgave som jeg var litt usikker på: Om hvilke av disse stoffbladingene som vil gi en polymer når blandingen reagerer:

1) tereftalsyre og etanol

2) benzosyre og etan-1,2-diol

3) heksan-1,6-diamin og adipinsyre

4) akrylonitril og styren

Hvis noen kunne hjelpe meg med noe av dette, hadde jeg blitt evig takknemlig! :) For øvrig enig i at "Kjemien stemmer"-boka ikke er den beste. Litt for tungt språk noen ganger, synes jeg, i tillegg til noen utbredringer som utvilsomt trengs.

Lenke til kommentar
Slutter meg til den, PE-HD framstilles vel også i en høytrykkprosess (friradikalreaksjon) mens PE-LD i et lavtrykksområde (ved hjelp av en katalysator). Ellers tusen takk for svar, Janhaa, og ti roser er selvsagt på vei i posten ;)

En ting til mitt forrige innlegg om reaksjonsligninger, er for eksempel en sånn oppgave: "Karboanhydrase er et enzym som katalyserer reaksjonen mellom karbondioksid og vann der hydrogenkarbonation dannes. Skriv ligning for reaksjonen". Må man da tenke hva som går sammen først, så som CO2 + H2O ---> og ett eller annet, og når jeg vet hva som skal stå på "ett eller annet", så begynne å balansere? Tenker jeg riktig da? Litt dårlig forklart men.

Og en annen oppgave som jeg var litt usikker på: Om hvilke av disse stoffbladingene som vil gi en polymer når blandingen reagerer:

Hvis noen kunne hjelpe meg med noe av dette, hadde jeg blitt evig takknemlig! :) For øvrig enig i at "Kjemien stemmer"-boka ikke er den beste. Litt for tungt språk noen ganger, synes jeg, i tillegg til noen utbredringer som utvilsomt trengs.

Først og fremst: Takk for svar begge to!

- Når det gjelder hvordan det fremstilles, er det faktisk omvendt: PE-HD fremstilles ved lavtrykksprossess med katalysator og PE-LD fremstilles ved høytrykk=)

- Det første spørsmålet ditt: I den oppgaveteksten der står det jo faktisk hva som dannes: hydrogenkarbonation: HCO3-, som er en viktig amfolytt i vannets buffersystem. Egentlig vil ikke hdyrogenkarbonationet dannes "direkte". Du kan tenke deg et mellomstadie der det først dannes karbonsyre, som deretter protolyserer til hydrogenkarbonat:

CO2 + H2O -> H2CO3

H2CO3 + H2O --> HCO3- + H3O+

Men dette kan altså da slås sammen til

CO2 + H2O -> HCO3- + H+

Så da har du både utgangsstoffene og produktet, og du kan begynne å balansere. Siden dette ikke er en redoksreaksjon, kan du ikke balansere ved hjelp av oksidasjonstall. Da må du rett og slett bare bruke "stirremetoden" som lærærn min kaller det, og "holde vareopptelling" på hvor mange atomer du har på hver side. Dette bør gå greit i en så enkel likning som dette. Her er faktisk likningen ferdig balansert. Fordi du ser du har 1 C på VS og 1 C på HS. 3 O'er på VS og 3 O'er på HS, og 3 H'er på hver av sidene=)

Hvis du har en vanskeligere likning å balansere som ikke er redoksreaksjon, kan du bruke pqr-metoden. Den vil alltid fungere. Da setter du opp reaksjonslikning, og lar bokstaver stå for koeffisientene foran de forksjellige stoffene:

pCO2 + qH2O -> rHCO3- + sH+

Så ser du på hvert enkelt atom som deltar i reaksjonen, på denne måten: (Dette blir et litt teit eksempel da, siden det allerede er likt, men er for å vise prinsippet)

C: p = r (du har én C på venstre side, og en på høyre, siden det må være like mange C'er på hver side, setter du p = r)

O: 2p + q = 3r

H: 2q = r + s

Nå har vi tre likninger med fire ukjente. Da kan vi velge oss én av koeffisientene og regne ut de andre:

Velger p = 1. Det gir:

r = p = 1

2p + q = 3r --> q = 3r - 2p = 3 - 2 = 1

2q = r + s --> s = 2q - r = 2-1 = 1

Her ble alle koeffisientene 1, og dermed har vi likningen balansert som over=)

Men i så enkle tilfeller er ikke denne metoden nødvendig, men den kan være kjempesmart i mer kompliserte tilfeller! Så lenge man passer på å få med alle atomene på hver side i hver likning, så kommer man alltid i mål=)

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på:p Har ikke lest så mye om polymerer enda:P Begynte å ha om det i dag vi. Typisk lærærn vår å være litt seint ute=)

Lenke til kommentar

nr 3) gir nylon som er en polymer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Nylon

I believe

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for svar dere! Beklager sammenblandingen, duperjulie, og takker for et interessant innlegg. Når det gjelder den siste oppgaven, så stemmer det nok bra med nr. 3 som er nylon, jeg bare skjønner ikke hvordan man kommer fram til hva hver blanding er. Strukturformelene sto oppgitt i oppgaven, hvis jeg ikke har nevnt det, ellers fant man resten i boka, som etanol. Sånn jeg har tenkt er at en polymer er et stoff som består av molekyler med repeterende strukturell enhet. Når for eksempel tereftalsyre (C6H4(COOH)2) og etanol reagerer, så fikk jeg at H-ene gikk mot hverandre og tok HO eller OH. Det er dårlig forklart av meg dette her, men jeg satt opp hvordan jeg tror de vil reagere og skriver da "sluttlikning". Den ble her en reperende enhet, og siden en polymer har nettopp denne strukturelle repeterende enheten, lang kjede og bygd opp av momerer trodde jeg dette følgelig var en polymer.

Jeg gjorde det samme på hver oppgave, og for eksmpel den siste, akrylonitril og styren, når de reagerte, ble det ingen reaksjon og således heller ikke noe lange kjeder eller repeterende enhet (som det heller ikke var fra før). Det var dermed ikke en polymer. Slik er "malen" for hvordan jeg har tenkt. Er dette noe riktig fra min side, eller er det bare helt feil å tenke sånn? (Og jeg beklager at jeg forklarer noget dårlig). ;)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Å se om stoffene sammen kan danne en repeterende enhet er en måte for å finne ut om det er grunnlag for å danne en polymer ja. Mer detaljert husker jeg ikke dessverre.

Polymer kan vel dannes på to måter, hvor fri-radikal-overføring er den ene måten (husker ikke den andre). Men det skal vel stå i boka en plass tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Polymer kan vel dannes på to måter, hvor fri-radikal-overføring er den ene måten (husker ikke den andre). Men det skal vel stå i boka en plass tror jeg. :)

Den andre du tenker på vil vel da være kondensasjon, slik som Ituca beskriver ...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...