Gå til innhold

Den store kjemi-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan forklare meg en liten sak?

Når man skal påvise nitrat (NO3-) i et salt står det i kjemiboka mi at man skal tilsette litt jernsulfat (FeSO4) og litt konsentrert svovelsyre (H2SO4). Da dannes det nitrosojern (kompleks av jern og nitrat) som er brunfarget (fordi toverdig jern er oksidert til treverdig), og det dannes nitrøse gasser som gir en bestemt lukt. Men hvorfor må vi egentlig tilsette kosnentrert svovelsyre? Toverdig jernsulfat og salter av nitrater er jo lettløselige, så det kan ikke være for å løse dem opp?

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar
Okei. Ja har fått eksempeloppgavene for kjemi 2 med læreren vår vi også. Har heldagsprøve på onsdag, men motivasjonen til å begynne å lese i dag er nokså liten. :blush:

Hvordan forbereder du deg? :)

Jeg har regnet den eksempelheldagsprøve-greia, også repeterer jeg gamle ting for å friske opp litt, leser over gamle oppgaver og prøver meg på noen hvis jeg er litt usikker på om jeg husker det. Akkurat nå prøver jeg å pugge påvisningsreaksjoner og sånn... drittkjedelig:| Men har tentamen i morra, så må bare stå på:p Lykke til med forberedinga!

Lenke til kommentar

Når man skal påvise nitrat (NO3-) i et salt står det i kjemiboka mi at man skal tilsette litt jernsulfat (FeSO4) og litt konsentrert svovelsyre (H2SO4). Da dannes det nitrosojern (kompleks av jern og nitrat) som er brunfarget (fordi toverdig jern er oksidert til treverdig), og det dannes nitrøse gasser som gir en bestemt lukt. Men hvorfor må vi egentlig tilsette kosnentrert svovelsyre? Toverdig jernsulfat og salter av nitrater er jo lettløselige, så det kan ikke være for å løse dem opp?

Tror kanksje jeg fant det ut selv:

Jernet oksideres fra toverdig jern i jernsulfatet til treverdig jern i nitrosojernet. Men for at NO3- skal kunne oksidere jernet, må det være H+ tilstede (JF tabellen for standard reduksjonspotensiale).

Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Tror kanksje jeg fant det ut selv:

Jernet oksideres fra toverdig jern i jernsulfatet til treverdig jern i nitrosojernet. Men for at NO3- skal kunne oksidere jernet, må det være H+ tilstede (JF tabellen for standard reduksjonspotensiale).

Er dette riktig?

Uten å ha sjekket det, så TROR jeg det skal stemme at svovelsyren er der for å gjøre det surt, siden nitrationet må være i surt miljø for å virke oksiderende. Det høres veldig logisk ut. Svovelsyre er greit å bruke sammen med jern(II)sulfat for å holde seg til så få ulike anioner som mulig.

Lenke til kommentar

Tilsetting av HCl til en eddiksyre-acetat-buffer - hva blir reaksjonslikningen?

CH3COOH + H2O --> CH3COO- + H3O+

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

CH[sub]3[/sub]COOH + H[sub]2[/sub]O --> CH[sub]3[/sub]COO[sup]-[/sup] + H[sub]3[/sub]O[sup]+[/sup]

Når saltsyre tilsettes så tar acetaten (som fungerer som base) og "tilintetgjør" saltsyren (noe den vil gjøre helt til bufferen er sprengt). Men altså hva blir reaksjonslikningen? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Oja, selvsagt. :p Takk!

Edit: enda en oppgave jeg lurer litt på:

"Finn pH-verdien i en løsning med 0,20 mol NaOH."

pH = -log[H3O+]

pOH = -log[OH-]

pH + pOH = 14

Men ja kommer ikke lenger. :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Oja, selvsagt. :p Takk!

Edit: enda en oppgave jeg lurer litt på:

"Finn pH-verdien i en løsning med 0,20 mol NaOH."

pH = -log[H3O+]

pOH = -log[OH-]

pH + pOH = 14

Men ja kommer ikke lenger. :hmm:

Du kan ikke finne pH i en løsning om du kun vet stoffmengden NaOH og ikke volum.

edit: Se på formlene, pOH er avhengig av konsentrasjonen av OH--ioner i løsningen.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Organisk analyse: jeg har en væske som avfarger bromvann, og får i tillegg brusing av CO2 ved tilsetting av natriumhydrogenkarbonat. Da skal jeg vite at det er en karboksylsyre med dobbeltbinding, men hva er begrunnelsen bak "antagelsen"?

Lenke til kommentar

Bromvannet inneholder Br2, og når du tilsetter bromvannet til væsken så adderes bromatomene til karbonatomene ved dobbeltbindingen (og dobbeltbindingen går over til enkeltbinding). Bromvannet er farget mens halogenerte hydrokarboner er fargeløse slik at løsningen avfarges. Hvordan det går for seg står under reaksjonsmekanismer for addisjonsreaksjoner i kapittel 5 eller 6. Du får brusing av CO2 fordi HCO3- er en noe sterkere syre enn karboksylsyrer, og vil gi fra seg ett hydrogenatom til HCO3- slik at vi får ut CO2 og H2O.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hva har pH å si i en galvanisk celle? Hvorfor er f.eks innholdet i et tørrelement surt, mens innholdet i et alkalisk batteri er basisk? I begge oksideres sink mens Mn(IV) i MnO2 reduseres.

EDIT: Sinkelektroden oksideres langsommere i en basisk løsning enn i en sur løsning. Alkaliske batterier varer dermed lenger enn vanlige tørrelementer.

Oppfølgingsspørsmål: Hvorfor?

Her fører jeg en diskusjon med meg selv gitt :p

Endret av Ad
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å lære litt kjemi, og lurer på om det finnes noen gode bøker/nettsider som forklarer dette lettfattelig for en nybegynner? Jeg har ikke hatt kjemi utover det man lærer i naturfag på GK, men har hatt både fysikk og matematikk fra vgs, om det gjør det lettere.

Tenker mest å lese meg litt opp for gøy. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...