Gå til innhold

Den store kjemi-tråden

Anbefalte innlegg

Så for en stund siden "kjemitimer" på YouTube hvor det var en fantastisk engasjerende lærer som underviste (på engelsk). Noen som vet hva han heter? Skulle gjerne ha funnet noen filmer om elektrokjemi, kan bli litt kjedli å lese tørr tekst i blant. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan hjelpe med disse to oppgavene?

1,0 dm^3 1,0 M HCl blir tilsatt 0,20 mol NaCl, og 0,40 mol BaCl2. Deretter blir det tilsatt destillert vann slik at volumet i løsningen blir 4,0 dm^3. Hvilke påstander er riktige?

Jeg vet det er [Na+] = 0,050 M og pH = 0,60, men gidder noen å vise hvordan man går fram? Også denne:

Finn [H3O+] og pH i en 0,10 M etansyreløsning (CH3COOH) når 1 % av etansyremolekylene er protolysert.

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe med disse to oppgavene?

1,0 dm^3 1,0 M HCl blir tilsatt 0,20 mol NaCl, og 0,40 mol BaCl2. Deretter blir det tilsatt destillert vann slik at volumet i løsningen blir 4,0 dm^3. Hvilke påstander er riktige?

Jeg vet det er [Na+] = 0,050 M og pH = 0,60, men gidder noen å vise hvordan man går fram? Også denne:

[Na+] = n / V = (0,2 mol) / (4 liter) = 0,05 M

Finn [H3O+] og pH i en 0,10 M etansyreløsning (CH3COOH) når 1 % av etansyremolekylene er protolysert.

1% = 0,01

hvis 1 % er protolysert medfører dette at [H+] = 0,1 M* 0,01 = 0,001 M

pH = -lg(0,001) = 3

Lenke til kommentar

Jeg kom over en litt vanskelig oppgave mens jeg øvde til en prøve i kjemi 1.

Spørsmålet direkte sitert fra boka lyder følgende:

Hvilken indikator ville du ha brukt i titrering av

a) CH3COOH(aq) med KOH(aq)

b) HNO3(aq) med Ca(OH)2(aq)

c) NH3 med H2SO4(aq)

Lurer spesielt på hvordan man løser c, men er også litt usikker på om jeg har løst a og b riktig.

Fasitsvarene er:

a) fenolftalein

b) BTB

c) metylrødt

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Tror dette har med surhetsgrad å gjøre - pH-verdi. Fenolftalein skal man iallfall bruke dersom pH-en er over 8, og BTB dersom den er under. Det har med fargeomslag å gjøre - hvor den slår om best. Dog er jeg ikke helt sikker, men forhåptenligvis kommer det flere som kan supplere, utfylle og eventuelt rette meg.

Lykke til, for øvrig!

Lenke til kommentar

a) CH3COOH(aq) med KOH(aq)

Kaliumhydroksid er en sterk base og eddiksyre svak syre -> litt basisk løsning

b) HNO3(aq) med Ca(OH)2(aq)

Salpetersyre er en sterk syre, kalsiumhydroksid er tungtløselig, men vil løse seg sammen med en sterk syre -> omtrent nøytral (litt sur) løsning.

c) NH3 med H2SO4(aq)

Svovelsyre er en sterk syre og ammoniakk en svak base, men vil reagere med syra. Siden svovelsyre er 2-protisk får du uansett sur løsning.

Så er det bare å finne egnede indikatorer, de finner du i tabbeller.

2bb1. Hvis jeg husker riktig kan du ikke bruke den likninga der med mindre du vet konsentrasjonen av syra og den korresponderende basen eller omvendt.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Trenger litt hjælp igjen. Setter pris på svar

Fra en konsentrert løsning av NaOH blir det laget en 100,0 cm3 vannløsning med pH-verdi lik 8,90 og en 200,0 cm3 vannløsning med pH-verdi lik 9,40. Disse to løsningene blandes. Hva blir blandingens pH-verdi?

Verste er at jeg klarer vanskeligere oppgaver... hater når ingenting står om dette i boka

Endret av phoNte
Lenke til kommentar

Du har to løsninger med hvert sitt volum og hver sin pH-verdi. Fra pH-verdien kan du finne konsentrasjonen av H+ i en løsning, og dermed også stoffmengden. Så da er det bare å regne ut total stoffmengde H+, og dele på volumet av hele blandingen.

Det står sikkert noe om dette i boken din også, men kanskje med et litt annet eksempel, i en litt annen form. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. ting jeg lurer på:

H2O(s) -> H2O(g)

Beregn dG0 (delta-g-null) ved 25 grader celsius. Problem: is er med i likninga. For å beregne dG0 på en generell reaksjon ved 25*C henter jeg selvsagt bare tallene fra tabellen (SI). Hvis dere faktisk har SI selv vil dere skjønne dette mye bedre, men for is (som følgelig ikke finnes ved 25*C) står det 0*C ved tallene. Dvs at verdiene er målt ved 0*C og jeg må bruke likninga dG0 = dH0 - TdS0 for å beregne dG0, sant? Og følgelig bruke 25*C (T = 298K) ved utregninga?

2. ting:

Finn E for cellen Ag|Ag+(1M)||Ag+, Br- (0.1M)|AgBr|Ag

AgBr er et tungtløselig salt med Ksp = 5*10^-13. Så finner jeg at katodereaksjonen er Ag+(1M)-> Ag og anodereaksjonen er Ag -> Ag+ (5*10^-14M). Tolker det da slik at |Ag+,Br-|AgBr| ikke betyr 2 delreaksjoner på anodereaksjonen, men opplyser bare om konsentrasjonen av Ag+ på en tungvint måte. Tenker jeg riktig? Evt. tenkte jeg at anodereaksjonen kunne bli noe sånt: Ag+ + Br- + AgBr +2e- -> 2Ag + 2Br-, men det som står der er jo egentlig først AgBr -> Ag+ + Br- og så 2Ag+ + 2e- -> 2Ag.

Håper noen har tips ;)

Lenke til kommentar

Oppgave:

Boudouard-likevekten: C (s) + CO2(g) = 2 CO (g)

Beregn partialtrykkene. Oppgitt: 1 atm totaltrykk ved 25 °C.

Mitt forslag til løsning:

Finner først likevektskontanten via uttrykket ∆G° = - RT * ln(K) , der ∆G° = ∆H° - TS°.

Setter opp likevektsuttrykket og løser mhp. partialtrykkene: chart?cht=tx&chl=K = \frac{{P_{\rm{CO}}}^2}{P_{\rm{CO_2}}} = \frac{{P_{\rm{CO}}}^2}{1 - P_{\rm{CO}}}.

Kommentar: Er dette riktig framgangsmåte? Har ikke noe fasit. Jeg får en likevektskonstant i størrelsesorden 10-21, noe som muligens virker naturlig da jeg leste at reaksjonen foregikk ved høy temperatur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...