PsychoDevil98 Skrevet 26. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2009 Forståelig nå, TwinMOS. Tusen takk. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 26. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2009 Hva betyr det at emulsjoner er væsker dispergert i en annen væske?Emugatorer viker som bro mellom olje- og vannfase på grunn av både polare og upolare deler i molekylet, og har jeg rett hvis det er koblet sammen med londonkrefter? At en væske er dispergert i en annen betyr at den er løst i en væske som den normalt ikke er blandbar med. Så det er egentlig bare et annet ord for emulsjon. Når det gjelder London-krefter (eller egentlig London dispersjonskrefter) så er det krefter som oppstår mellom upolare molekyler fordi det skjer en midlertidig delvis ladningsforskyvning i molekylet. Når det ene molekylet blir delvis polarisert i et kort øyeblikk, vil dette også bidra til å polarisere det andre molekylet, og vi får en (svak) kraft mellom dem. Disse kreftene er mye svakere enn kreftene mellom to dipoler (eller en dipol og et nøytralt molekyl, der det også skjer en lignende ladningsforskyvning), men de forklarer at det virker krefter også mellom nøytrale molekyler. Iallfall - jeg tror ikke jeg ville kalt det London dispersjonskrefter når det er snakk om krefter mellom polare molekyler, da er det vel mer riktig å snakke om van der Waals-krefter (som omfatter krefter mellom både polare og ikke-polare molekyler). Det kan vel kanskje være riktig å si at det er London dispersjonskrefter som sørger for blandbarheten mellom emulgatoren og det upolare stoffet, men ikke mellom emulgatoren og det polare stoffet. Lenke til kommentar
inse Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 Ai, herlig! Tusen takk for forklaring, disse kreftene lodon, van der waals, er noe jeg skal snøre mer inn på tror jeg:) Men forstod bedre nå ja! Lenke til kommentar
inse Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 En ny ting, når det gjelder oksidasjon reduksjon; hva blir okstallene til aluminium og nitrogen i AlN ? Jeg ser på det est el negative i bindingen og gir hele elektronparet til dette, her N. Er det riktig å se på hvor mange bindinger atomet kan danne for å finne tallet? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 En ny ting, når det gjelder oksidasjon reduksjon; hva blir okstallene til aluminium og nitrogen i AlN ? Jeg ser på det est el negative i bindingen og gir hele elektronparet til dette, her N. Er det riktig å se på hvor mange bindinger atomet kan danne for å finne tallet? Det er kanskje så enkelt med Al som normalt har tre bindinger, men nitrogen er vanskeligere siden det kan ha flere muligheter, så vidt jeg vet kan det ha 2,3,4 og 5 bindinger. Det er nok lettere å finne ut ved å se på hele ligningen og bare et molekyl, har du Al2O3 så er det jo opplagt hva det må være i for Al i det moelekylet. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 Når du bestemmer oksidasjonstall så ser du for deg at bindingen er helt ionisk, og beregner oksidasjonstall ved å se på ladningen til «ionene». I AlN er disse ionene Al3+ og N3-, så der har du oksidasjonstallene. At ionene har akkurat disse ladningene kan man se delvis ut fra et blikk på periodesystemet kombinert med oktettregelen, og delvis fra erfaring (man har kanskje sett disse to ionene før) Lenke til kommentar
inse Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 Hehe, supert! Det er ikke verre enn det nei, så deilig at det løsnet! Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) 2 på tentamen. Tre poeng fra 3 minus. Trodde jeg i det minste skulle karre meg opp til 3-eren, men ikke det. Tallet er 2. Ikke pluss bak engang. Dritt. Like nasalt som å ikke få poeng når det står i margen "her er du inne på noe"... Men, får ta det til fatning. Noen som har noe råd eller "trøst" i den kjemisammenheng? For jeg liker egentlig kjemi (og har en festisj i næringstoffer), men det bærer ikke veien. Tar for langt tid før jeg tar sammenhengen. Men jeg følger denne tråden her, og jeg synes det er mye interessante innlegg og oppgaver. Takk for det! Nå er det natta. Salut. Hola. Ava. Edit: For øvrig problematisk for meg å gå videre med studier som innbefatter noe kjemi (sikkert veldig "flytende" spørsmål, men dog)? Endret 27. mars 2009 av Ituca Lenke til kommentar
inse Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 Nå ble jeg virkelig forviret, kanskje en sammenheng med litt for mye kjemistudering idag.. Jeg sitter med en oppgave som omfatter fellingstitrering AgNO3(standardløsning) med NaCl(prøveløsning) og indikatoren KCrO4(gul). Det jeg ikke skjønner utifra boken min er at det blir sagt at AgCl felles først fordi dette saltet er mer tungtløselig enn AgCrO4. Men dette strider imot andre bøker, hvor sølvkromat har Ksp på 10^-12, mens sølvklorid har 10^-10. Handler det om at jeg må regne ut noen nye tall fra mine opplysninger? uffuff:S Lenke til kommentar
GeO Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 Husk at det er K2CrO4 og Ag2CrO4. Det er ikke tallverdien av løselighetsproduktet som avgjør hva som felles først, men derimot konsentrasjonen i mettet løsning ... Lenke til kommentar
inse Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Hehe, bommert ,jeg skal prøve å bruke konsentrasjonene som er oppgitt.. Når spør jeg mye, men har fått en oppgave hvor jeg skal finne løseligheten av klorgass i gram pr 100ml. Etter en titrering har jeg satt konsentrasjoenen il 0,1 mol/L(dette er riktig) er hadde jeg 25ml Cl2 løst i vann. Når jeg nå har prøvd å regne ut løslighten i g/100ml får jeg fullstendig galt i forhold til fasit(fasit sier 0.71g/100ml).. Jeg regner: 0.1 mol/L x 0.1L = 0.01mol 0.01mol x 71g/mol = 0.71 g 0.71g/0.1L = 7,1g/100ml (og jeg synes det er et veldig høyt tall, men klarer ikke finne feilen) ? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Hehe, bommert ,jeg skal prøve å bruke konsentrasjonene som er oppgitt..Når spør jeg mye, men har fått en oppgave hvor jeg skal finne løseligheten av klorgass i gram pr 100ml. Etter en titrering har jeg satt konsentrasjoenen il 0,1 mol/L(dette er riktig) er hadde jeg 25ml Cl2 løst i vann. Når jeg nå har prøvd å regne ut løslighten i g/100ml får jeg fullstendig galt i forhold til fasit(fasit sier 0.71g/100ml).. Jeg regner: 0.1 mol/L x 0.1L = 0.01mol 0.01mol x 71g/mol = 0.71 g 0.71g/0.1L = 7,1g/100ml (og jeg synes det er et veldig høyt tall, men klarer ikke finne feilen) ? Lenke til kommentar
inse Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg er ikke helt med på utregingene dine? For det første, hvordan har du kommet frem til 0.71g/0.1L? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg er ikke helt med på utregingene dine? For det første, hvordan har du kommet frem til 0.71g/0.1L? Molekylvekten for Cl2 er 71 0,1mol/l*71g/mol = 7,1g/l Da vil 100 ml ha 0,71g Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 0.71g/0.1L = 7,1g/100ml (og jeg synes det er et veldig høyt tall, men klarer ikke finne feilen) ? ja, nå har du fått svar, men du skreiv dette over, som er feil...forddi 7,1 g / 1 liter = 0,71 g / 0,1 liter = 0,71 g / 100 ml Lenke til kommentar
inse Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Oija, takk begge to! Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 For å lage aqua regia har man saltsyre og salpetersyre i ratioen 3:1, henholdsvis. Men syrer har jo forskjellige konsentrasjoner. Hvilken konsentrasjon skal det være på saltsyre og salpetersyren for at denne ratioen skal kunne anvendes? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Det er snakk om konsentrert syre Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg er klar over at det er konsentrert syre. Spørsmålet er hvor konsentrert? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 30. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg er klar over at det er konsentrert syre. Spørsmålet er hvor konsentrert? [HCl] = 12 M og [HNO3] = 15,7 M (ca 16 M). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå