Gå til innhold

Den store kjemi-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig det isoelektriske punktet til en aminosyre?

Boka mi sier følgende:

pH-verdien i løsningen der aminosyren er nøytral, kaller vi det isoelektriske punktet for aminosyren.

Det er det eneste jeg får vite, også får jeg i oppgaver å finne det isoelektriske punktet til forskjellige aminosyrer, dvs jeg har oppgitt alternativer med syrer, og alternativer med isoelektriske punkter som det så fint heter, også skal jeg finne hvem som hører til hvem. Hvordan gjør man det? Jeg tror ikke riktig jeg har fortsått nok om isoelektrisk punkt fra den lille setningen boka har spandert, til å utføre slike overveielser.

Noen som kan hjelpe meg? :innocent:

Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke holdt på mye med, men kan prøve meg på en slags utredning, så godt jeg kan :)

Hvis du ser på en aminosyre, så inneholder jo den både en sur og en basisk gruppe (dvs. karboksyl- og aminogruppe). Ved høy pH (basisk miljø) vil den sure gruppen avgi et proton, slik syrer gjør, og du får et negativt ion. Ved lav pH (surt miljø) vil ikke karboksylgruppen avgi protonet sitt, men den basiske gruppen kan i stedet ta opp et proton slik at du får et positivt ion. Jo surere løsningen er, jo større grad av positiv ladning vil molekylet ha, og omvendt - ladningen til molekylet bestemmes av pH i løsningen.

Ved én bestemt pH-verdi er molekylet elektrisk nøytralt, og denne pH-verdien kalles det isoelektriske punktet for molekylet. Man kan tenke seg at både den sure og den basiske gruppen er elektrisk nøytrale hver for seg (dvs. ingen har avgitt eller tatt opp noe proton), eller man kan også tenke seg at protonet fra karboksylgruppen er overført fullstendig til aminogruppen, slik at total ladning blir null. (I virkeligheten vil nok ladningen være noe fordelt utover i molekylet, men det er ikke så farlig i denne sammenhengen.)

Hvis vi tenker oss at HA er en slik syre, så kan den protoneres til H2A+ eller deprotoneres til A-. Dette gir to syre-baselikevekter (tenk på det som en toprotisk syre):

chart?cht=tx&chl=H_2A^+ \rightleftharpoons H^+ + HA

chart?cht=tx&chl=HA \rightleftharpoons H^+ + A^-

Da kan vi sette opp syrekonstantene:

chart?cht=tx&chl=K_{a1} = \frac{[H^+][HA]}{[H_2A^+]}

chart?cht=tx&chl=K_{a2} = \frac{[H^+][A^-]}{[HA]}

Hvis vi nå tar det gamle «multiplisere syrekonstantene»-trikset (for å eliminere [HA]), så får vi:

chart?cht=tx&chl=K_{a1} \cdot K_{a2} = \frac{[H^+]^2 [A^-]}{[H_2A^+]}

Hvis vi har elektrisk nøytralitet, så må vi ha like mye av H2A+ og A-, dermed får vi:

chart?cht=tx&chl=K_{a1} \cdot K_{a2} = [H^+]^2

Ut fra dette blir pH i isoelektrisk blanding:

chart?cht=tx&chl=pH = \frac{1}{2}(pK_{a1} + pK_{a2})

... nå vet jeg ikke om dette er til så voldsomt mye hjelp med selve oppgaven, men det var iallfall litt om hva isoelektrisk punkt ER for noe. Hvis du kjenner syrestyrken til aminosyren og den protonerte formen av den (evt. beregner sistnevnte fra basestyrken til aminosyren), så kan du regne ut isoelektrisk punkt direkte.

Lenke til kommentar

Dette har jeg akkurat prøvd å forstå også. Det isoelektriske punktet er som nevt avhengig av R-gruppen til hver enkelt aminosyre. Jeg tror jeg forstod din forklaring, men jeg forstår ikke "det isoelektiske punktet er den pH der aminosyren er nøytral". Nøytral vil ikke det si pH=7?

:roll:

Lenke til kommentar

Hvordan kan man forklare at jo mer umettet fettet er jo lettere vil det harskne, dvs oksidere. I boken står denne påstanden, men jeg er ike helt med på tankegangen. Handler det om at det er overskudd av elektroner rundt dobbeltbindingen?

Slik det står forklart er det også bare beskrivelser av hvordan en umettet fettsyre harskner, dvs at et OH-radikal reagerer med C-atomet nærmest dobeltbindingen og gjør denne til en radikal ved at OH-rad "tar" et hydrogenatom og selv blir vann. Deretter er det reaksjon mellom radikale c-atomet i fettet og O2 i luften som gjør at det tar opp begge disse to(en dobbel oksidasjon?). i reasjon med vann blir fettet ustabilt melomprodukt når det tar opp et H-atom fra vannet som selv blir radikal. derettes paøtes fettet til karboksylsyrer/aldehyder etc..

Lenke til kommentar
Dette har jeg akkurat prøvd å forstå også. Det isoelektriske punktet er som nevt avhengig av R-gruppen til hver enkelt aminosyre. Jeg tror jeg forstod din forklaring, men jeg forstår ikke "det isoelektiske punktet er den pH der aminosyren er nøytral". Nøytral vil ikke det si pH=7?

Ah, vil det si at aminosyregruppen er nøytral(slik TwinMOS prøvde å beskrive,dvs at H+ fa karb.syregruppen fulstendig overført til aminogruppen, like mye av hver) slik at det er R-gruppen som bestmmer hviklen ph?

Endret av inse
Lenke til kommentar
Hvordan kan man forklare at jo mer umettet fettet er jo lettere vil det harskne, dvs oksidere. I boken står denne påstanden, men jeg er ike helt med på tankegangen. Handler det om at det er overskudd av elektroner rundt dobbeltbindingen?

Slik det står forklart er det også bare beskrivelser av hvordan en umettet fettsyre harskner, dvs at et OH-radikal reagerer med C-atomet nærmest dobeltbindingen og gjør denne til en radikal ved at OH-rad "tar" et hydrogenatom og selv blir vann. Deretter er det reaksjon mellom radikale c-atomet i fettet og O2 i luften som gjør at det tar opp begge disse to(en dobbel oksidasjon?). i reasjon med vann blir fettet ustabilt melomprodukt når det tar opp et H-atom fra vannet som selv blir radikal. derettes paøtes fettet til karboksylsyrer/aldehyder etc..

Jo mer umettet et fett er jo flere dobbeltbindinger mellom C-atomene har det. Som du sier så reagerer et OH-radikal med C-atomet nærmest dobbeltbindingen, og jo flere dobbeltbindinger det er i fettet, jo større sjans er det for at det harskner. Slik jeg har forstått det i alle fall.

Lenke til kommentar

Ah, vil det si at aminosyregruppen er nøytral(slik TwinMOS prøvde å beskrive,dvs at H+ fa karb.syregruppen fulstendig overført til aminogruppen, like mye av hver) slik at det er R-gruppen som bestmmer hviklen ph?

Ja, R-gruppen bestemmer pH for isoelektrisk punkt. R-gruppen bestemmer syrestyrken til aminosyren, og dermed hvilke to pKa-verdier som inngår i pH-uttrykket (altså de for aminosyren og den ytterligere protonerte aminosyren).

Lenke til kommentar

Hva slags tips sikter du etter? det er veldig nyttig å kunne buke tabellen over syrer og baser i Tabeller i Kjemi! Eller bør du kunne definere syrer/baser og forklare forskjellen på sterke og svake syrer/baser.

Har dere nøytraliseringer, vit at ekvivalenspunktet for sterk syre mot sterk base blir nøytral løsning ca pH 7, mens titreing av sterke bas mot svak syre feks gir ekvivalsenpunkt over nøytral pga den svake syrens koresponderende base som nå foreligge i løsningen. (omvendt dersom det er sterk syre mot svak base, da vil ekvivpunktet være på den sure)

Kanskje vite om hvilke indikatorer som egner seg til de ulike titreingene, vite hvordan du forutser det!

Vet ikke hva du tenker på? :)

Lenke til kommentar

Jeg øver til tentamen og kom til et lite problem. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor stereoider finnes blant lipidene, hva er fellestrekkene? annet enn at de kun løses i upolare løsemidler, kan løse div stoffer, består av hydrokarboner..Ellers er de jo totalt forskjllig både fra glyserider og fosfolipider..? Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Denne oppgaven her f.eks.:

Hva er pH til 20.0 mL 0.050 M HCl?

Hvordan løser jeg den? Sliter skikkelig med å se logikken i kjemi, og dermed stopper det helt opp for meg. Ellers fine tips du kom med :)

Jo du vet at sterke syrer protolyserer fullstendig, dvs at alt spaltes til H3O+ ioner. Og pH i en løsning er akkurat -log(H3O+).

Det du gjør er å finne mol HCl: n=0.02L x 0.05mol/L = et svar, har ikke klakis her..

Så har du også funnet mol av H3O+. Deretter tar du å finner konsentrasjonen ved å dele på volumet 0.02L, så får du samme konsentrasjon som saltsyren, og setter dette inn i -log(konsentrajonen av H3O+)=

Enklere åte vil være å bare si at fullstendig protolyse av HCl gir samme kons H3O+ og så setter du denne inn i pH likningen!

Litt knotete forklart, men forstår du tankegangen? :)

Da fikk jeg pH = 1.3

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener ja. Så det betyr at pH = -lg 0,05 eller?

EDIT: Også en ting til, hva er egentlig forskjell på pH og pOH? Dette står ikke forklart i boka, men er det sånn at hvis [OH-] = 1,0*10^3 da, så er det -lg [OH-] som er pOH? Eller er det pH?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener ja. Så det betyr at pH = -lg 0,05 eller?

EDIT: Også en ting til, hva er egentlig forskjell på pH og pOH? Dette står ikke forklart i boka, men er det sånn at hvis [OH-] = 1,0*10^3 da, så er det -lg [OH-] som er pOH? Eller er det pH?

Regelen er slik: pH + pOH = 14

pH kommer av konstetrasjonen av H+ (syre)

pOH kommer av konsentrasjonen av OH- (base)

Har man konsentrasjonen på OH- så kan man ut i fra det regne ut konsentrasjonen på H+

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Sliter litt med b i denne oppgaven:

I en konsentrasjonscelle vil det gå strøm helt til konsentrasjonene er like i begge cellehalvdeler, og halvreaksjonene er:

Anode: chart?cht=tx&chl=Cu(s) \rightarrow Cu^{2+}([Cu^{2+}]) + 2e^-

Katode: chart?cht=tx&chl=Cu^{2+}(1,0 M) + 2e^- \rightarrow Cu(s)

Total cellereaksjon: chart?cht=tx&chl=Cu^{2+}(1,0 M) \rightarrow Cu^{2+}([Cu^{2+}])

Setter opp Nernsts ligning for cellen (E0 = 0):

chart?cht=tx&chl=E = -\frac{0,0591}{n}\lg Q = -\frac{0,0591}{2}\lg \frac{[Cu^{2+}]}{1,0} = 0,531

Finner fra dette konsentrasjonen av kobberioner i likevekt med fast kobberhydroksid:

chart?cht=tx&chl=[Cu^{2+}] = 1,073 \cdot 10^{-18}

Skal nå finne løselighetsproduktet for kobberhydroksid. Løselighetslikevekt:

chart?cht=tx&chl=Cu(OH)_2 \rightleftharpoons Cu^{2+} + 2OH^-

Løselighetsprodukt:

chart?cht=tx&chl=K_{sp} = [Cu^{2+}][OH^-]^2 = (1,07 \cdot 10^{-18}) (0,1)^2 = 1,073 \cdot 10^{-20} \approx {1,1 \cdot 10^{-20}}

Lenke til kommentar

Hva betyr det at emulsjoner er væsker dispergert i en annen væske?

Emugatorer viker som bro mellom olje- og vannfase på grunn av både polare og upolare deler i molekylet, og har jeg rett hvis det er koblet sammen med londonkrefter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...