Gå til innhold

Den store kjemi-tråden

Anbefalte innlegg

Dette med høy elektronegativitet er vel ikke spesielt relevant her, siden det er et O2-molekyl det er snakk om? Derimot vil jo det spille nokså stor rolle i forbindelse med andre elementer.

Men oktettregelen er som sagt oppfylt, av den grunnen som ManagHead nevner (to ledige elektronpar pluss en dobbeltbinding). Det er også riktig at oksygen er paramagnetisk, siden det har to uparede elektroner i HOMO-orbitalene, men dette har egentlig ikke noe direkte med oktettregelen å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Twinmos, du studerer kjemi på NTNU? Vet du av Martin Ystenes? Jeg har han som foreleser i kjemi nå i vår..

Uansett så hadde vi en såkalt "basisøveing" i dag. Oppgave: Oktettregelen sier at atomer har 4 elektronpar. Hvilket viktig molekyl utgjør unntak fra denne regelen? Svaret var visstnok oksygen. Og forklaringen lå i at oksygen var magnetisk..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Joda, vet godt hvem mannen er, selv om jeg ikke har hatt ham som foreleser selv. Hører det er mye arbeid med øvinger i faget hans.

Jeg vet ikke helt hva som er forklaringen på denne oppgaven. Slik jeg ser det så er oktettregelen oppfylt, men det er mulig man kan se det annerledes siden molekylet har to uparede elektroner i de to degenererte pi-orbitalene. Vanligvis sjekker man om oktettregelen er oppfylt ved å tegne en Lewis-struktur for molekylet, og da kommer ikke elektronkonfigurasjonen særlig godt frem, så dette var litt pussig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Dette med høy elektronegativitet er vel ikke spesielt relevant her, siden det er et O2-molekyl det er snakk om? Derimot vil jo det spille nokså stor rolle i forbindelse med andre elementer.

Riktig. Den overflødige informasjonen kom rett og slett av at jeg i første rekke leste feil og mistolket spørsmålet.

Forøvrig ser jeg ikke hvordan oksygengass kan være løsningen på oppgaven, ei heller karbondioksid eller andre korte oksygenbindinger. Hydroksid har jo ikke oktettregelen oppfylt, men dette har veldig lite med magnetismen til oksygengassbindingene å gjøre(det er bare ett oksygenatom(ion)).

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Har egentlig lagt meg nå, men kom på noe her :p

For å forklare lewis-strukturen til O2 sier man at oksygen er sp2-hybridisert med en z-binding og en pi-binding (for å få dobbeltbinding). Jeg har bare sett dette blitt brukt når elektronene har motsatt spinn (ingen magnetisme). Kanskje denne modellen med hybridisering ikke gjelder når elektronene har samme spinn? Jeg tenker høyt nå egentlig... Får spørre mr. Ystenes tenker jeg.

Hmm. Isåfall skulle det ikke fungere på andre magnetiske saker heller da :wallbash:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Denne er muligens litt over mitt nivå, men kaster ut et løsningsforslag likevel! :)

Har ingen kjemibøker tilgjengelig, men håper jeg har husket riktig molmasse og riktige formler.

Du skal ha 2 liter = 2 dm3 med 3 M H2SO4:

Mm H2SO4 = 98 g/mol

c = n/V

3 = n/2

n = 6 mol

n = m/Mm

6 = m/98

m = 588 g

1,83 g/cm3 = 1830,0 g/dm3

Vektprosent 94,0: 1830*0,94 = 1720,2 g/dm3

1720,2g H2SO4 per liter kons. svovelsyre.

Du skal ha 588g:

588g/1720,2g = 0,342 liter = 342 ml

Edit: tok med masseprosenten. Yey :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Ok, sikkert en helt grei oppgave, men får litt i overkant mye(?) på a (342mL)

OPPGAVE 5 (Kap. 4)

Ut fra konsentrert svovelsyre med 94,0 vektprosent H2SO4 og tetthet 1,83 g/cm3 skal lages 2,00 L 3 M H2SO4.

a) Hvor mange mL av den konsentrerte syren skal til?

Er 342 mL feil? Jeg får også det til svar.

Lenke til kommentar

Skole oppg jeg trenger hjelp med

Sant/Usant

1:Eten blir laget i oljeraffineri ved krakking av hydrokarboner

2:Et alken er et hydrokarbon med en eller flere dobbeltbindinger i monykylene.

3:Dobbeltbindinger består av to elektronpar.

4:Mange polymerer går sammen og danner en monomer

5:Plast er en polymer

6:PE-LD har høyere tetthet enn PH-HD.

7:PET en en plasttype som er laget ved sammenkoblinh av to ulike typer monomerer.

Lenke til kommentar
Skole oppg jeg trenger hjelp med

Sant/Usant

1:Eten blir laget i oljeraffineri ved krakking av hydrokarboner

2:Et alken er et hydrokarbon med en eller flere dobbeltbindinger i monykylene.

3:Dobbeltbindinger består av to elektronpar.

4:Mange polymerer går sammen og danner en monomer

5:Plast er en polymer

6:PE-LD har høyere tetthet enn PH-HD.

7:PET en en plasttype som er laget ved sammenkoblinh av to ulike typer monomerer.

1: Sant

2: Sant (dette er "definisjonen" av et alken)

3: Sant

4: Usant (monomerer danner en polymer)

5: Sant

6: Usant (LD er low density, HD er high density)

7: Usant (monomeren heter ET, etylentereftalat)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Over til analyser av uorganiske stoffer og slikt, håper noen er interessert i dette også;)

Når det gjelder salter med karbonat(CO3) er de generelt uløselige/tungtløselige forbindelser. Men for å løse disse kan man tilsette en stek syre for å utvikle CO2, er det en kjent sak at alle disse saltene vil gi samme reaksjon, altså at de løses opp med brusing av CO2? Og er dette avhenig av hvilken sterk syre som benyttes(HCl, HNO3)?

Lenke til kommentar
Over til analyser av uorganiske stoffer og slikt, håper noen er interessert i dette også;)

Når det gjelder salter med karbonat(CO3) er de generelt uløselige/tungtløselige forbindelser. Men for å løse disse kan man tilsette en stek syre for å utvikle CO2, er det en kjent sak at alle disse saltene vil gi samme reaksjon, altså at de løses opp med brusing av CO2? Og er dette avhenig av hvilken sterk syre som benyttes(HCl, HNO3)?

Generelt vil karbonater være løselige i syrer, ja. Det er en likevekt mellom saltet og ionene (det vil si - litt av saltet løses, altså er det en likevekt i løsningen), og karbonationene vil kunne reagere med syren og gi gassbrusing. Likevekten forskyves når karbonat fjernes på denne måten, og mer av saltet kan dermed løses. (Kan komme tilbake til dette hvis det ble uklart, men det blir fort litt å skrive ...)

Når det gjelder hvilke syrer som kan brukes, så er kanskje salpetersyre den «tryggeste», siden f.eks. svovelsyre kan gi deg tungtløselige sulfater. Saltsyre kan også gi deg noen tungtløselige klorider (spesielt av sølv og bly).

Er det riktig at sølvklorid kun kan løses i NH3 ved at det danner kmpleksion mellom Ag+ og NH3? hvorfor vil det ikke kunne løses i syrer feks, her det å gjøre med reduksjonspotensial ol, eller er jeg helt på jordet da? :)

Når sølvklorid løses, så er reaksjonen slik:

AgCl(s) = Ag+ + Cl-

Når du tilsetter ammoniakk komplekseres ganske riktig sølvionene, slik:

Ag+ + 2NH3 = [Ag(NH3)2]+

Disse to kan slås sammen til en totalreaksjon:

AgCl(s) + 2NH3 = [Ag(NH3)2]+ + Cl-

Poenget er iallfall at sølvklorid løses i ammoniakk fordi den første likevekten, selve løselighetslikevekten, forskyves når du fjerner sølvioner ved å fange dem i ammoniakkomplekser. Å tilsette en syre vil rett og slett ikke påvirke løselighetslikevekten til sølvklorid.

Så kommer selve overraskelsen, nemlig at AgCl allikevel kan løses opp i saltsyre! :) Det dannes nemlig også komplekser med kloridioner hvis konsentrasjonen blir høy nok. Da skjer dette:

AgCl(s) + Cl- = [AgCl2]-

Med andre ord kan sølvklorid løses opp i både ammoniakk og saltsyre, men det er viktig å understreke at når det løses i saltsyre så er det ikke på grunn av at det er en syre, men på grunn av kloridionene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...