Gå til innhold

Hvorfor religion er roten til alt vondt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Religion bidrar til at mennesker som ikke har tenkt seg om gjør gale ting. Samtidig hjelper den mange til å gjøre de rette tingene (etter gjennomsnittsmennesket definisjon av "rett") Med andre ord er ikke religion roten til alt ondt. Men det skal nevnes at verden hadde hatt godt av litt færre koran-ekstremister.

Lenke til kommentar
Okei, men kan noen ihvertfall komme med kriger/hendelser der religion ihvertfall har blitt innbladet på en eller annet måte, om det så ikke har skylden. Har hørt noe om f.eks at alle verdenskrigene har hatt noe med religion å gjøre på en måte, f.eks har jeg hørt at jødene mente dem var guds utvalgte, og derfor ville hitler utrydde dem.

Det er også fint om noen vet/kan si meg hvor disse sitatene kommer fra, om det er bibelen eller koranen eller annet

12 Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, 13 at ugudelige menn har trådt fram i folket og lokket innbyggerne med slike ord: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som dere ikke kjenner. 14 Da skal du undersøke saken nøye, granske den og spørre deg for. Og viser det seg virkelig å være sant at noe så avskyelig har funnet sted hos deg, 15 skal du hogge ned innbyggerne i denne byen med sverd. Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann. Selv buskapen skal du hogge ned med sverd. Alt byttet som er tatt, skal du samle midt på torget. Så skal du brenne opp byen og hele byttet som et heloffer til Herren din Gud. Den skal ligge som en ruinhaug for alle tider og ikke bygges opp igjen. Ikke et grann av det som er bannlyst, må bli hengende ved din hånd. Så vil Herren oppgi sin brennende vrede og være barmhjertig mot deg. Og i sin barmhjertighet vil han gjøre deg tallrik, som han med ed lovte dine fedre, 18 så sant du adlyder ordet fra Herren din Gud og holder alle hans bud som jeg gir deg i dag, og gjør det som er rett i Herren din Guds øyne.

5. Mos 13:12-17

6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset.

5. Mos. 13:6-11

De står tidlig i bibelens gamle testamente (/toraen). De fleste kristne, og så vidt jeg vet også jødene i dag, betrakter mosebøkene som jødenes historie, renhetslovene for israelsfolket og skapelsesberetningen. Noe som fører til at veldig få med innsikt i disse religionene vil gå med å bruke det som argmentasjon.

Angående kriger med kristent motiv (et anslag fra Bjørn Are Davidssen):

Skal man se på dette, er det interessant å telle «maksantallet» som dette kan handle om. Hvis vi runder av oppover og tar med alt som man «tradisjonelt» regner med, får vi litt enkelt følgende tall:

• Oppgjør med hedninger i sen-antikken: 10.000 • Brutale omvendingsaksjoner (eks. Olav den Hellige): 90.000 • Korstogene: 200.000? (usikre tall, handler også om «vanlig» krig) • Inkvisisjonen/kjetterforfølgelser/jødeforfølgelser: 200.000 • Hekseprosessene: 50.000 • 30-årskrigen: 500.000 • Conquistadorer: 100.000

Sum: 1.150.000? 2.000.000?

Lenke til kommentar
Angående kriger med kristent motiv (et anslag fra Bjørn Are Davidssen):
Hvis vi runder av oppover og tar med alt som man «tradisjonelt» regner med, får vi litt enkelt følgende tall:

Problemet er at "litt enkelt" i dette tilfellet er såpass enkelt at det brått ikke betyr noen ting. For det første er det dårlig strategi å unnskylde en religion med at krigene den har "deltatt i" har drept færre enn andre kriger. Da sier man samtidig at det er greit å drepe, bare man ikke gjør det for mye. "Og størst av er kjærligheten." Visst, visst.

For det andre er det vanskelig (for ikke å si umulig) å beregne hvor viktig religiøs overbevisning har vært i de krigførendes motivasjon. Ett enkelt menneskesinn er så komplekst at vi ikke er i nærheten til å ha oversikt — prøv å overføre det til to eller flere stridende nasjoner...

For det tredje... tilbake til punkt en.

(Har du i det hele tatt lest tråden?)

Lenke til kommentar

Jeg har lest hele tråden.. Mitt innlegg var som svar til at trådstarter ville vite om kriger som religion har skylden for.. Jeg mener h*n er ganske på jordet når det gjelder tittel, men de som Davidsen nevner hadde nok ikke skjedd uten relgion, noe de fleste andre kriger man skylder på religion for mest sannsynlg hadde gjort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...