Gå til innhold

Hvorfor religion er roten til alt vondt

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Jeg driver med en skoleoppgave om hvorfor religion er roten til alt vondt, og lurte på om dere kunne komme med noen argumenter, helst ramse opp noen kriger og konflikter og andre ting som er forårsaket av religion.

Har jeg forstått deg rett hvis jeg mener at dere har bestemt dere for at religion er roten tilo alt ondt, og ber nå om hjelp til å løse "oppgaven"? Det vil i så fall være en litt apart måte og lære noe som helst på. Tilhører dere en spesialskole for barn av helt forstokkede kommunistforeldre?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil sette søkelyset på noen negative konsekvenser som har oppstått delvis som følge av religion kan du f.eks ta en titt på de forferdelige konsekvensene av det Indiske kastesystemet. (Jeg tenker da spesielt på situasjonen til dalittene (de kasteløse) i India opp igjennom historien og konfliktene (som holder på den dag i dag) mellom disse og de av hørere kaste.) Vi snakker konsekvenser som de aller fleste dessverre ikke er klar over, og grusomheter som aldri burde funnet sted. Du kan også se på situasjonen til de kasteløse i land også utenfor India som opp til denne dag fortsatt lider på grunn av dette systemet. Jeg tror allikevel at det er viktig å ikke prøve å legge skyld på religion som den eneste faktoren som har ledet til denne konflikten, da hele situasjonen er ytterst kompleks og følget av en mengde ulike hendelser og forutsetninger.

En indisk religionsforsker sa i et intervju at det eneste som ville kunne sette ende for volden og grusomhetene relatert til konflikten mellom dalittene og de av høyere kaste var å avskaffe kastesystemet. Videre påpekte han at for å avskaffe kastesystemet måtte man nødvendigvis også avskaffe hele religionen (hinduismen). Dersom dette ikke ble gjort ville millioner av mennesker måtte dø. Det utsagnet åpner jo for en spennende oppgave, kanskje et godt utgangspunk istedenfor den enormt vidtspennende tittelen du startet med?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Enten får man tro på alt bokstavelig, se på alt som symboler eller forkaste alt.

Så synes jeg du skal føye til: Etter min oppfatning, fornuft, tillærte egenskaper, preferanse, behov, mål, mening, hensikt og kanskje iboende godhet!?

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nei, Al Qaeda er bare folk som har mistolket Koranen.

Men hadde det ikke vært en koran, hadde det ikke vært noe å mistolke ;)

Man tager hva man haver!

:new_woot:

Lenke til kommentar

Nei, Al Qaeda er bare folk som har mistolket Koranen.

javell.....

eventuelt hva har de misforstått?

Og hva er det du mener de gjør som er i strid i mot islam?

Al Qaeda er vell mere "kamp for tradisjonene" og ikke først og fremst islam.

islam er bare en del av "tradisjonene"

Det er ikke min mening. Jeg hører bare folk si at Al Qaeda bare er en gjeng som har tolket koranen feil. Jeg er uenig. Det er Al Qaeda som tolker den riktig, for de kaller en spade for en spade og dreper vantro når det står at man skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Det er ikke min mening. Jeg hører bare folk si at Al Qaeda bare er en gjeng som har tolket koranen feil. Jeg er uenig. Det er Al Qaeda som tolker den riktig, for de kaller en spade for en spade og dreper vantro når det står at man skal gjøre det.

Rart. Jeg hører folk blir bortført av aliens, er dette da sant?

Uansett, det er menneskene som er problemet, ikke religionen. Du ville ikke gått til krig dersom du var religiøs (rene antagelser fra min side), ei ville jeg. Slutt og legg skyld på religion når det nesten bare er samfunnsnormer og leveregler. Er det vanskelig? Man finner alltid den andre siden av skalaen og. Ateister som forbanner religiøse, hva skiller disse fra religiøse?

Lenke til kommentar

Rart. Jeg hører folk blir bortført av aliens, er dette da sant?

Uansett, det er menneskene som er problemet, ikke religionen. Du ville ikke gått til krig dersom du var religiøs (rene antagelser fra min side), ei ville jeg. Slutt og legg skyld på religion når det nesten bare er samfunnsnormer og leveregler. Er det vanskelig? Man finner alltid den andre siden av skalaen og. Ateister som forbanner religiøse, hva skiller disse fra religiøse?

Selvom de tolker koranen på sin måte, betyr ikke det at de ikke er religiøse. De tror på en Gud de også, og at de kommer dit ved å gjøre det dem gjør. Selvfølgelig er det også galt med menneskene, men hadde ikke religionen vært der, så hadde det kanskje skiftet mening for noen personer, fordi da kommer de ikke til noe bedre etter døden, så da har de jo ingen grunn til å bli martyr.

Lenke til kommentar
Selvom de tolker koranen på sin måte, betyr ikke det at de ikke er religiøse. De tror på en Gud de også, og at de kommer dit ved å gjøre det dem gjør. Selvfølgelig er det også galt med menneskene, men hadde ikke religionen vært der, så hadde det kanskje skiftet mening for noen personer, fordi da kommer de ikke til noe bedre etter døden, så da har de jo ingen grunn til å bli martyr.

Ja jøss, hvor sa jeg at de ikke var religiøse? Jeg spurte hva som skiller fanatiske ateister og fanatiske religiøse.

Hvorfor lever du som du gjør da? Er ikke Norges lover en slags "bibel" for deg? Et sett regler du skal følge sammen med resten av samfunnet? Og du straffes (i varierende grad) om du bryter normene. Det er ikke noe mer enn normer at en ikke skal drepe, slå, sparke, løpe med kniv, spise med mat i munn osv osv osv. Det er ikke universelle regler som gjelder for alle livsformer. Det er bare mennesker som sier at du ikke kan legge en kabel i hjørnet (tenk barokken), kjøre mot enveiskjørt vei og lignende.

Om jeg sprenger meg selv i Sverige og skriker at det er for Norge. Er det da Norge sin skyld? Er jeg kun en naiv tulling som ikke vet bedre og har blitt lært opp av media til å tro at vi hater Sverige? Jeg bare spør...

Lenke til kommentar

Ja jøss, hvor sa jeg at de ikke var religiøse? Jeg spurte hva som skiller fanatiske ateister og fanatiske religiøse.

Hvorfor lever du som du gjør da? Er ikke Norges lover en slags "bibel" for deg? Et sett regler du skal følge sammen med resten av samfunnet? Og du straffes (i varierende grad) om du bryter normene. Det er ikke noe mer enn normer at en ikke skal drepe, slå, sparke, løpe med kniv, spise med mat i munn osv osv osv. Det er ikke universelle regler som gjelder for alle livsformer. Det er bare mennesker som sier at du ikke kan legge en kabel i hjørnet (tenk barokken), kjøre mot enveiskjørt vei og lignende.

Om jeg sprenger meg selv i Sverige og skriker at det er for Norge. Er det da Norge sin skyld? Er jeg kun en naiv tulling som ikke vet bedre og har blitt lært opp av media til å tro at vi hater Sverige? Jeg bare spør...

Jeg synes jo selvfølgelig de folka er syke i hodet, og at det de gjør er abselutt helt galt. Om du sprenger det selv for Norge blir det noe helt annet, fordi da har det ingenting med religion å gjøre. Men han som kjørte flyet inn i WTS derimot, mente han gjorde noe godt fordi han gjør noe de har tolket det som "religiøst riktig", noe Guden dems tilater og vil belønne dem for. Hadde ikke dem tolket det som de blir belønnet av en gud, eller ikke trodd på gud, altså ingen religion, hadde saken blitt helt annerledes. Såklart når du tror på en sånn gud, og det står mellom hva en gud mener er riktig og landets lover mener er riktig, har jo en gud mye større makt.

Lenke til kommentar
Jeg synes jo selvfølgelig de folka er syke i hodet, og at det de gjør er abselutt helt galt. Om du sprenger det selv for Norge blir det noe helt annet, fordi da har det ingenting med religion å gjøre. Men han som kjørte flyet inn i WTS derimot, mente han gjorde noe godt fordi han gjør noe de har tolket det som "religiøst riktig", noe Guden dems tilater og vil belønne dem for. Hadde ikke dem tolket det som de blir belønnet av en gud, eller ikke trodd på gud, altså ingen religion, hadde saken blitt helt annerledes. Såklart når du tror på en sånn gud, og det står mellom hva en gud mener er riktig og landets lover mener er riktig, har jo en gud mye større makt.

Nettopp! Du synes de (menneskene!) var idioter som utførte handlingen. Men religionen er fortsatt kun et påskudd. Og en annen ting, har du tenkt på alle drap og slikt som foregår uten religion som et påskudd? Det er nok en god del, men hva skiller diverse massemordere som bare er sinnssyke fra fanatiske religiøse? Ene parten gjør det i guds navn, han andre gjør det av kjedsomhet (gitt eksempel)? Og du sier religion er sykt.

Kan jeg spørre, hvor kommer landets lover fra? Dalte de ned fra himmelen inn i hendene til en diktator? Finn 10 samfunnsnormer idag som ikke tar utgangspunkt i tekster man finner i bibelen. Bibelen består av mer eller mindre 650 (om jeg husker rett) leveregler. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...