Gå til innhold

Hvorfor religion er roten til alt vondt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke selve religionen som er roten til ondskapen.

Det er mennenskene som bruker religionen til å tillegne

seg makt og rikdom som er problemet.

Det du sier Drhlux er som alle de som sier "det var ikke jeg som drepte hun, det var pistolen min"

Folk bruker reigion som en unnkyldning for mord og sier det er guds vilje.

Lenke til kommentar

Det er derfor vi sier at religion er ROTEN til alt ondt, og ikke ondskapens tre. Uten religion, ingen religion å utnytte til å lage ondskap.

Lenke til kommentar

Det er derfor vi sier at religion er ROTEN til alt ondt, og ikke ondskapens tre. Uten religion, ingen religion å utnytte til å lage ondskap.

Jeg vil si at religion er redskapen, og menneskene er roten.

Lenke til kommentar

Traadstarter: Da hadde de bare funnet noe annet å skylde på... Nasjonalisme, fremmedfrykt, det et masse å velge mellom...

Det er bare å se på kristendommen: Jesus sier at du skal "elske din neste som deg selv" og "gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg". Hvem er det da som korrumperer budskapet i religionen til sine egne verdslige formål? Jo Mennesker.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg driver med en skoleoppgave om hvorfor religion er roten til alt vondt, og lurte på om dere kunne komme med noen argumenter, helst ramse opp noen kriger og konflikter og andre ting som er forårsaket av religion.

Ingenting er forårsaket av religion. Religion er ikke roten til alt vondt. Utgangspunktet ditt er feil. Hvorfor ikke omformulere? "Er virkelig religion roten til alt vondt?" vil gi deg bedre karakter.

Saken er at dersom religionen skulle vært roten til alt vondt, ville religionen måtte hatt en egen vilje og handlingsevne. Selv om noen forklarer memeteorien som ideer med egen vilje, er dette langt fra sannheten. Det er alltid mennesker som bedriver ideevolusjonen.

Og dessuten: Hva er "alt vondt"? Er en løve som dreper en gaselle en del av alt det vonde? En tornado som knuser en by og dreper tusen uskyldige? En tsunami som brått utsletter hundretusenvis av menneskeliv? Er pest, AIDS og kreft det? Det blir problematisk å stille religion til doms for noe den åpenbart ikke har ansvar for.

Derfor vil jeg anbefale deg å omformulere spørsmålet ditt til det jeg nevnte ovenfor. Videre anbefaler jeg deg sterkt å finne argumenter som støtter teorien din, samtidig som du finner argumenter som går direkte imot teorien din, og presentere dem nøytralt — det ene er ikke riktigere enn det andre. Til slutt konkluderer du med at religion åpenbart ikke er roten til alt vondt, men samtidig ikke roten til alt godt heller. Religion er noe av det som gjør mennesker til mennesker; emosjonelt baserte sosiale fellesskap. Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at religion er redskapen, og menneskene er roten.

Fair enough. Det blir med andre ord som å si "Det er ikke pistolen som er farlig, det er menneskene som bruker den".

Jesus sier at du skal "elske din neste som deg selv" og "gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg". Hvem er det da som korrumperer budskapet i religionen til sine egne verdslige formål? Jo Mennesker.

Korrumperer budskapet!? Kristendommen har ikke ETT budskap, men mange. De som tror nestekjærlighetsbudskapet er det eneste i kristendommen, har ikke lest hele Bibelen, eller så velger de bare ut det de liker og styrker alt annet. Det er like mye korrumpering som å si at å drepe homofile er budskapet i kristendommen.

Lenke til kommentar

Men faktum ER jo at uten dette verktøyet som heter religion hadde det også hvert langt mindre av de som ville tilrane seg makt og rikdom også... Gudskjelov, nær sagt, har ikke prester og pastorer den makten de engang hadde, ellers hadde vi helt sikkert hatt hekse brenning og lignende middelalderske metoder i bruk her enda. Bare se på den stokken som kaller seg pave nede i vatikanet! Med hans hjelp er jo katolikkene snart tilbake på gamle tomter igjen når han godkjenner middelalderaktige ting som djevel utdrivere, som visstnok er på voldsom fremmarsj i en del katolske land, og lignende. Grunnen til at paven gjør akkurat dette er åpenbar, for det er ikke til å stikke under en stol at selve grunnlaget til religiøs makt ligger i å true folk til å tro. I dag foregår dette pskykisk planet, ihvertfall her hjemme, med trusler om helvette også videre, men det er ikke lenge siden "kjettere" ble hengt eller kastet i fengsel hvis de ikke trodde på gud og jeg skal vedde på at det er en del her i landet også som gjerne ville gjort det samme hvis de hadde fått sjansen! Vil du ikke tro på "herren" så skal du metalitet...

Muslimene er der vi var for 100-200 år siden, de henretter folk fordi de "spotter" guden deres og oppfører seg som idioter når noen tegner profeten deres, enda ingen av dem har den fjerneste anelse om hvordan denne profeten så ut. De har akkurat like liten forståelse for de som ikke tror på historien deres og for å forhindre at folk mister troen har de "kristne" metoder for å få folk til å bli i troen. Skal vedde hodet mitt på at hadde de kristne her i landet kunne spole tiden tilbake hadde de aldri gitt slipp på den makten de engang hadde! Garantert! Da lurte de pengene av ALLE i hele landet, noe de ikke klarer nå...

Så JA, religion er roten til jævla mye ondt, det er sikkert! Hører stadig vekk den hel lamme unnskyldningen at "vi var ihvertfall ikke verre enn hitler og stalin og pol pot", men der er jeg uenig! De religiøse har fått holde på i to tusen år med guds tyrraniet sitt og det er langt flere som er døde og undertrykket grunnet religion enn noen annen form for styre ( Jeg sier dette fordi de religiøse ofte henviser til hitler, stalin og pol pot som et ATEISTISK styre sett, at det etter sigende skulle være ateisme som drev disse til å gjøre det de gjorde, men hvis en leser bare litt om dette ser en jo fort at dette ikke henger på greip, men det er det "beste" kortet de religiøse har når de skal snakke seg vekk fra alle de bestialske drapene, undertrykkingen og plyndringen som troen deres har holt på med i to tusen år...')

Utrolig at de religiøse selv ikke evner å se hvor fordummende, undertrykkende og tyrraniserende enhver form for guds tro er... Roten til så mye ondt som tro er!

To tusen år er nok. De religiøse har ikke oppnådd annet enn krig, undertrykkelse og fordummende doktriner på de to tusen årene de har fått herje fritt, nå er det vår tur! Og til de som tror har jeg bare dette å si: Kast åket av deg! Les og lær sannheten isteden for å basere livet på en løgn...

Lenke til kommentar
Fair enough. Det blir med andre ord som å si "Det er ikke pistolen som er farlig, det er menneskene som bruker den".

I noen tillfeller er missbruk av religion like farlig som en ladd pistol. Religion har derimot edlere hensikter enn det en pistol har. Pistoler er laget for å drepe, religion er oppstått som resultat av menneskers søken etter trøst og veiledning.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
Forøvrig: Pistolen er ikke farlig om den håndteres korrekt til enhver tid.

Det er ikke våpenet som dreper, men den som holder våpenet... Overført vil det si at det er ikke troen som er farlig, men hva troen får deg til å gjøre.... På den andre siden, uten tro og uten våpen er det ikke så farlig....

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Det er ikke våpenet som dreper, men den som holder våpenet... Overført vil det si at det er ikke troen som er farlig, men hva troen får deg til å gjøre.... På den andre siden, uten tro og uten våpen er det ikke så farlig....

Oj, du høres ut som en religiøs. Gratulerer.

Alle kriger og div. er kun for et lands egen vinning, religion er kun et påskudd. En slags unnskyldning. Eventuelt misbruk kan man vel også si.

Og uten religion så hadde vi ikke hatt samfunn. Et menneskeliv i vitenskapens navn er ubetydelig. Du er kun atomer, hurra, du har ingen personlighet. Flott for deg.

Jeg synes at vi skal se lenger enn vår egen nesetipp og faktisk se på det gode "religion" har ført til istedet for alt det vonde.

Da velger jeg å si at det er folket som går til krig ved at de stemmer frem ledere. Mennesket er roten til alt vondt :roll:

Lenke til kommentar

Synes det er utrulig naivt og tro at viss religion ikke eksisterer så blir alt bedre. Jeg er enig i at religion blir brukt som unnskyldning, det er på en måte et redskap. Det blir brukt i politikk, krig og er på en måte et verktøy for å få makt.

Selv om det er lett å skylde på religion så er det folk som tror på det som er problemet.

Det er jo helt utrulig å se på hva religion kan gjøre, og hvor stor makt det har. Til og med i det moderne samfunn så spiller det en alt for stor rolle.

Religion er ødeleggende pga det kan gi et farlig livssyn, på en måte.

Men religion har positive sider også, men de negative sidene er større.

Jeg tror ikke at det hadde blitt noe spesielt bedre viss religion ikke hadde eksistert, pga det er ''vi'' som er problemet.

Ihvertfall det inntrykket jeg har, forenklet skrevet. :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Det blir kanskje litt feil å si at religion er roten til alt vondt, men det er ihvertfall til veldig mye vondt. Men hadde vært fint om noen kunne linke til en side eller komme med en liste over hendelser som er forårsaka av religion, som f.eks 11 september, de som kjørte flyet babla ihvertfall noe om at de kommer til å komme til Allah eller no.

Det er også fint hvis noen kan forklare om disse avsnittene under er en slags holdning, eller bare noe som er tatt fra en historie, og er helt ut av sammenhengen på hva man egentlig skal gjøre på ordentlig.

12 Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, 13 at ugudelige menn har trådt fram i folket og lokket innbyggerne med slike ord: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som dere ikke kjenner. 14 Da skal du undersøke saken nøye, granske den og spørre deg for. Og viser det seg virkelig å være sant at noe så avskyelig har funnet sted hos deg, 15 skal du hogge ned innbyggerne i denne byen med sverd. Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann. Selv buskapen skal du hogge ned med sverd. Alt byttet som er tatt, skal du samle midt på torget. Så skal du brenne opp byen og hele byttet som et heloffer til Herren din Gud. Den skal ligge som en ruinhaug for alle tider og ikke bygges opp igjen. Ikke et grann av det som er bannlyst, må bli hengende ved din hånd. Så vil Herren oppgi sin brennende vrede og være barmhjertig mot deg. Og i sin barmhjertighet vil han gjøre deg tallrik, som han med ed lovte dine fedre, 18 så sant du adlyder ordet fra Herren din Gud og holder alle hans bud som jeg gir deg i dag, og gjør det som er rett i Herren din Guds øyne.

5. Mos 13:12-17

6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset.

5. Mos. 13:6-11

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Om jeg sprenger meg selv i Sverige og roper noe om at jeg gjør det for Norge er det ikke Norge sin skyld.

En kan ikke gi noe abstrakt skyld for noe som helst.

Men hva med alt det vonde som ikke har grunn i religion? Teller ikke det? Det fødes kun jenter om man ser bort ifra gutter :roll:

Men om du absolutt skal ha noe ignoranse inn i bildet kan du ta med korstog, ørkenvandring, ofring (som forøvrig sluttet ved Moses (??)), saxon-krigen (Saxon Wars på engelsk).

Lenke til kommentar
Jeg driver med en skoleoppgave om hvorfor religion er roten til alt vondt, og lurte på om dere kunne komme med noen argumenter, helst ramse opp noen kriger og konflikter og andre ting som er forårsaket av religion.

Få eller ingen kriger er forårsaket av religion. Man finner alltid økonomiske, territorielle, eller sosiale årsaker. Men religion blir som oftest alltid bragt inn som et våpen for å få støtte til krigen blant folket.

Det virkelige problemet med religion ligger i at det gir guddommelig rettferdiggjøring av maktapparater. Altså at kongen, keiseren, eller regjeringen er plassert på sin plass av Gud, gudene, eller karma. Makten har makt fordi den i et guddomelig perspektiv fortjener å ha makt. De som setter seg mot makten, går dermed mot Guds skaperverk, mot verdens hellige orden. Dette aspektet finner man i så godt som alle religioner, og uten dette ville det vært utrolig vanskelig å rettferdiggjøre alle de brutale overgrep som ledere har gjort mot sine og andres folk. Men med religion så er det "rettferdig" fra første stund.

På den andre siden så har religioner også vært katalysatorer for omstrukturereringer av makten, og vært med å gjennom årtusenene skape mer sosial rettferdighet og ansvar, og til og med vært den revolusjonære kraften som har knust diverse barbariske maktapparater.

Så det er et vanskelig område. Man hvis du bare ramser opp kriger som religion har forårsaket så feiler du fra første stund.

Men hvis du skal ramse opp kriger, hvorfor ikke ta noen interessante eksempler som den katolske kirkens innblanding i folkemordene i Rwanda, eller Dalai Lamas kamp for å gjeninnføre munkestyre i Tibet?

Lenke til kommentar

Vel jeg er ganske sikker på at de folka som kjørte flyet inn i WTS ikke hadde gjort det hvis de ikke hatt fått en plass i "paradiset". Jeg er også ganske sikker på at at må være flere ting i religionen islam som er "vondt". Jeg kan jo alltids skifte fra religion er roten til alt vondt", til "islam er roten til alt vondt", men trenger hjelp til å finne konflikter/kriger/hendelser/syke ting som står i koranen, er nesten sikker på at det er noe.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...