Gå til innhold

Er du villig til å betale 5000 for ett OL i Tromsø?

5000 for ett OL i Tromsø?  

225 stemmer

1. 1. Hva synes du staten burde bruke pengene OL vil koste til?

• Bruke dem på OL
      46
    • Bruke dem på andre offentlige formål
      128
    • Gi dem i skattelette
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bruk heller penger på OL en og sløse de på USA, regngogen og div andre land.

Selv om det ikke blir OL blir ikke de penge spart brukt på stamnett (vei og tog) uansett med de apekattene vi har i regjeringen nå

Enig her. Og for å snevre perspektivet inn: pengene som evt. blir brukt på OL i Tromsø, og som derfor vil styrke næringsliv, infrastruktur, kommunikasjon osv, vil i hvert fall ikke bli brukt på Nord-Norge som helhet. Pengene havner tilbake på regjeringens sentraliserende smørekonto.

Norge er verdens rikeste land. Hvis vi ikke har penger nok til å gjennomføre et vinter-OL, hvem har i så fall det?

Lenke til kommentar

Kanskje det for en gangs skyld vil bli satset litt på trafikk og kommunikasjon i Nord-Norge for en gangs skyld. Vi er ikke akkurat bortskjemt på den fronten her oppe..

"øøø...men mesteparten av befolkningen bor sør for Sinsenkrysset.." So fuckings what :roll:

Jeg er positiv til OL i Tromsø, jeg er det helt til at jeg så på Nytt på Nytt i dag der det kom et glimrende poeng, vi tok jo rubbel og bit av medaljer i Lillehammer..og folk forventer at vi skal gjøre det like bra i Tromsø? Glem det :lol:

Lenke til kommentar

Ønsker jeg å betale 5000kr for et OL? Som toppidrettshater er det et ganske enkelt valg. Heeeeeeeeeeeell no.

OL på Lillehammer var bare positivt fordi det bragte Norge inn i et nytt lys - den nyrike og sofistikerte oljenasjonen. Det merket har vi fremdeles, og jeg ser ikke at et nytt OL nå kommer til å bringe oss noe som helst.

Lenke til kommentar
Enig her. Og for å snevre perspektivet inn: pengene som evt. blir brukt på OL i Tromsø, og som derfor vil styrke næringsliv, infrastruktur, kommunikasjon osv, vil i hvert fall ikke bli brukt på Nord-Norge som helhet. Pengene havner tilbake på regjeringens sentraliserende smørekonto.

Jeg har mer tro på å styrke infrastruktur og kommunikasjon i Nord-Norge uten å ha et OL-kalas. OL er en utrolig dårlig unnskyldning for å bygge bedre veier i nord, hadde vi hatt dugende politikere ville vi fått bedre veier uten å ha ett OL.

Og erfaringer fra tidligere OLer er at langtidseffektene for næringslivet, inkludert reiselivet, er minimale. Noen uker etter OL er Tromsø fullstendig glemt igjen. For å si det på en annen måte, man får mye mer igjen ved å sprøyte inn noen få prosent av 20 milliarder direkte inn i næringslivet enn å arrangere dette OL-kalaset. (For ikke å nevne at erfaringsmessig vil OL-budsjettet minst dobles, altså må vi vente å bruke minst 40 milliarder.)

Norge er verdens rikeste land. Hvis vi ikke har penger nok til å gjennomføre et vinter-OL, hvem har i så fall det?

At Norge er "verdens rikeste land" er bare tull og et utrolig slitt argument. Vi er riktignok i verdenstoppen på feks BNP per innbyggere, men det gjør oss ikke rikere enn for eksempel USA, Kina, Tyskland, Storbritannia osv. Faktum er at disse landene, og mange andre, har mye større økonomiske "muskler" enn oss til å arrangere et OL, rett og slett fordi de har langt, langt flere innbyggere å fordele beløpet på. Pluss at de ikke ender opp med å arrangere det i en avsidesliggende småby uten infrastruktur til å håndtere et helt OL bare fordi de vil være litt snille med distriktene.

At vi tilfeldigvis har et pensjonsfond på et par billioner kroner er heller ikke et argument, det vil aldri bli aktuelt å bruke direkte av oljefondet på OL.

Lenke til kommentar

Men uten ett OL vil de neppe ruste opp noe særlig i nord-norge.

Personlig var jeg for ett OL før, men hvis ikke Tromsø får OL resulterer i at vi heller kan bruke penger på finansiere høyhastighetstog ville jeg heller valgt det. Mye tyder likevel på at vi ikke får noen av delene, og dermed har vil spart de pengene :roll:

Lenke til kommentar

Høyahstighetog blir det ikke, OL eller ikke. Det er rett og slett ikke grunnlag nok, ekstremt vanskelig terreng og for lange avstander der oppe i nord.

Noe bedre veier blir det muligens hvis man arrangerer OL, men da blir det antagelig mest i Troms, der det allerede er ganske bra veier. Nordland har for tiden et mye, mye større behov for et bedre stamveinett enn Troms og Finnmark fylke!

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Allerede? Ja rundt Tromsø og ned mot Tromsø, resten av Finnmark og Troms fylke har like ræva veinett som resten av nordland og landet forøvrig egentlig. Men det er ikke diskusjon for denne tråden.

Om Norge ikke får OL og Tromsø ikke blir kandidat, tror dere virkelig at pengene blir brukt til andre ting som f.eks skoler og sykehus? Pengene blir da mest sannsynelig sendt ut av landet for å redde noen busker i Bolivia samt satt i noen amerikanske banker som går konkurs. Om ikke det så blir de nå uansett aldri brukt på det norske folket. Brukes ikke de pengene på OL i Tromsø så blir de ikke brukt på noen norske prosjekter annet enn å feite opp politikkernes allerede gullkantete rompereddende avtaler som de "selvfølgelig" ikke vet noe om når de er tatt med buksene ned på anklene og tissen i fritt dingel.

Lenke til kommentar
Høyahstighetog blir det ikke, OL eller ikke. Det er rett og slett ikke grunnlag nok, ekstremt vanskelig terreng og for lange avstander der oppe i nord.

Noe bedre veier blir det muligens hvis man arrangerer OL, men da blir det antagelig mest i Troms, der det allerede er ganske bra veier. Nordland har for tiden et mye, mye større behov for et bedre stamveinett enn Troms og Finnmark fylke!

Jeg tenkte ikke oppe i nord, jeg tenkte genrelt...

Lenke til kommentar
Allerede? Ja rundt Tromsø og ned mot Tromsø, resten av Finnmark og Troms fylke har like ræva veinett som resten av nordland og landet forøvrig egentlig. Men det er ikke diskusjon for denne tråden.

Om Norge ikke får OL og Tromsø ikke blir kandidat, tror dere virkelig at pengene blir brukt til andre ting som f.eks skoler og sykehus? Pengene blir da mest sannsynelig sendt ut av landet for å redde noen busker i Bolivia samt satt i noen amerikanske banker som går konkurs. Om ikke det så blir de nå uansett aldri brukt på det norske folket. Brukes ikke de pengene på OL i Tromsø så blir de ikke brukt på noen norske prosjekter annet enn å feite opp politikkernes allerede gullkantete rompereddende avtaler som de "selvfølgelig" ikke vet noe om når de er tatt med buksene ned på anklene og tissen i fritt dingel.

Tull og tøys. Dette går over statsbudsjettet og vil være en post på 3 milliarder (+/-) i 10 år e.l. Dersom vi ikke arrangerer OL, vil vi ha 3 milliarder mer å bruke hvert år i 10 år. De kan trygt brukes inne i landet, ettersom det er penger som ville blitt brukt der uansett. At du synes å ha null tiltro til norske politikere er forståelig, men statsbudsjettet er åpent for alle, rask oppsummering her. Det er ikke noe hokus pokus å skjønne seg på egentlig.

Lenke til kommentar
Svarer fremdeles ikke spørsmålet mitt, tror dere at politikkerne faktisk blir å bruke 3 milliarder mer i statsbudsjettet fordelt på en slik måte at vi merker forskjellen?

Kanskje ikke du vil merke forskjellen, men de som får nytte av dem vil merke den. Det er ikke slik at vi vil bruke 3 milliarder mindre, statsbudsjettet er såvidt jeg vet alltid et kompromiss mellom å dekke mest mulig og samtidig unngå uønsket inflasjon. Dermed vil disse 3 milliardene bli brukt til ett eller annet, siden det vil være mer salgbart til velgerne enn å ikke bruke dem. I et representativt demokrati er hva som er selgbart til velgerne kongen.

Lenke til kommentar
Hvor skal politikkerne få 3 milliarder årlig i 10 år fra? Jeg trodde det var slik at man ikke kunne magis trylle frem penger, er det slik at de har disse 3 milliardene liggende som de ikke bruker?

Det kan man godt si, Norge har så mye inntekter at vi går med godt overskudd. I fjor var dette på 300 milliarder. Derfor er det et politisk spørsmål hva man skal bruke pengene til, mens å skaffe dem er en smal sak. Vi kan imidlertid ikke bruke for mye penger innenlands, da dette vil føre til inflasjon. Jeg vil gratulere det norske folk med å ha spart 30-40 milliarder på å kutte ut et pompøst prestisjeprosjekt som enkelte innbyggere ville hatt kortvarig glede av! Gledelig at fornuften seirer, men det skulle egentlig bare mangle.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Da ble det nei til OL i 2018. Fornuften seiret! :D

Bra. :)

Avgjørelsen ble tatt med ni mot tre stemmer, sa idrettspresident Tove Paule på en pressekonferanse klokken 13 i dag.

Årsaken er at det ble for dyrt, men også at at konseptet ikke var godt nok.

- Vi gjorde en prioritering som kommer hele idretts-Norge til gode, ikke bare Tromsø-OL, sier Paule.

Lenke til kommentar
Nordlys:...

- Et ”nei” til OL i Tromsø betyr ikke at behovene som er avdekket i kvalitetssikringsrapporten forsvinner. Det vil fortsatt være store udekkede behov for idrettsanlegg i landsdelen.

Det vil fortsatt være behov for oppgradering av flyplassen på Bardufoss og av veinettet i fylket, og det vil fortsatt være behov for en felles reiselivssatsing for å markedsføre de enorme mulighetene som ligger i landsdelen og i nordområdene. Og det skal vi fortsette å kreve løsninger på både fra idrettspresident Tove Paule og fra regjeringen, sier fylkesrådsleder Paul Dahlø (Ap).

Trenger virkelig Nord-Norge og landsdelen rundt Tromsø en opprustning av veinettet? Ny flyplass? Er de helt på jordet? :roll:

VELKOMMEN ETTER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...