Gå til innhold

Er du villig til å betale 5000 for ett OL i Tromsø?

5000 for ett OL i Tromsø?  

225 stemmer

1. 1. Hva synes du staten burde bruke pengene OL vil koste til?

• Bruke dem på OL
      46
    • Bruke dem på andre offentlige formål
      128
    • Gi dem i skattelette
      51

Anbefalte innlegg

Hva mener du da? Det bør ligge i et land som ligger sentralt? Når var det det ble viktig? Man kan ikke tenke sånn. Man kan ikke tenke på det skal ligge lett for tilreisende, hva er forskjellen av å ta et fly fra New York til Paris eller Tromsø. Hvis jeg skjønte deg rett (som jeg helt sikkert ikke gjorde) må du utdype hva et sentralt land er? Sentral Afrika?

Forskjellen er at New York-Paris er ett hopp, mens New York-Tromsø er tre hopp (New York-en eller annen europeisk storby-Oslo-Tromsø).

For øvrig, hvis man ser gjennom de ulike byene og regionene som har sagt at de vil søke om OL i 2018, ser man fort at Tromsø skiller seg ut med både liten befolkningstall i selve byen, og lav folketetthet i områdene rundt. 65 000 er ikke mye når mange av søkerbyene gjerne har det tidobbelte og tyvedobbelte av dette.

Det har aldri vært noe poeng å ha mange mennesker i byen man skal ha OL i. Lillehammer er godt eksempel. Dessuten vil det bli satt opp direkte fly til Tromsø fra flere destinasjoner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har aldri vært noe poeng å ha mange mennesker i byen man skal ha OL i. Lillehammer er godt eksempel. Dessuten vil det bli satt opp direkte fly til Tromsø fra flere destinasjoner

Ikke i seg selv, men det gjør det ganske mye billigere om mye av infrastrukturen for overnatting og transport allerede er på plass, og det som bygges kan brukes i ettertid. Lillehammer ligger så nær større steder at ikke det er noe problem å reise fram og tilbake. Et bygg på størrelse med Vikingskipet vil neppe bli fullt noen gang igjen etter at OL er slutt, hvis det ligger så langt borte fra store befolkningssenter som Tromsø.

Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i stort befolkningstall i selve OL-byen ELLER i umiddelbar rekkevidde rundt omkring i det jeg skrev. Det bor vel noe sånt som en million mennesker innen en tre-fire timers kjøring fra Lillehammer. Det samme tviler jeg sterkt på at Tromsø kan skryte av :)

Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i stort befolkningstall i selve OL-byen ELLER i umiddelbar rekkevidde rundt omkring i det jeg skrev. Det bor vel noe sånt som en million mennesker innen en tre-fire timers kjøring fra Lillehammer. Det samme tviler jeg sterkt på at Tromsø kan skryte av :)

Nei, men Lillehammer sjedent har veldig befolkningsrike arrangementer nå i etter tid i hopp f.eks..Trmsø er 3x så stor, anleggene vil dessuten ligge mer sentralt, så hvis etterbruken er dilemmaet tror jeg Tromsø er vinneren av de to.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Nei, men Lillehammer sjedent har veldig befolkningsrike arrangementer nå i etter tid i hopp f.eks..Trmsø er 3x så stor, anleggene vil dessuten ligge mer sentralt, så hvis etterbruken er dilemmaet tror jeg Tromsø er vinneren av de to.

Nei, jeg vil si det motsatt. Flere av OL-anleggene, spesielt Vikingskipet, har vært veldig attraktive for store arrangementer hvor folk kommer fra hele landet. Ville for eksempel The Gathering vært en like stor event om den var arrangert i Tromsø i stedet for Hamar? Jeg tror ikke det :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil si det motsatt. Flere av OL-anleggene, spesielt Vikingskipet, har vært veldig attraktive for store arrangementer hvor folk kommer fra hele landet. Ville for eksempel The Gathering vært en like stor event om den var arrangert i Tromsø i stedet for Hamar? Jeg tror ikke det :)

Det er ikke bare snakk om vikingskipet, langrenn, hopp, alpint osv. Skøyten hallen har riktigmnok hatt suksess ja.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=517323

Prisen på statsgarantien til OL kan se ut til å bli det dobbelte av det som tidligere har vært anslått, nærmere 30 milliarder. De reelle kostnadene (når inntekter er trukket fra) anslås nå å være i underkant av 20 milliarder kroner. Dermed ser det ut som det kan gå mot en avlysning av Tromsø-OL.

Personlig mener jeg at hvis man på liv og død måtte ha OL i Norge, burde det egentlig vært i Lillehammer-området. Det ville vært den perfekte gjenbruk av anleggene fra '94, og OL i Lillehammer var tross alt en stor suksess.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Til spørsmålet: Nei.. ønsker ikke å betale 5.000,- (eller 10.000 hvis statsgarantien må dobles).

Statsgarantien blir ifølge de nyeste beregningene 6 400 per innbygger, 4 250 når inntekter har kommet inn. Men det gir kanskje mer mening å dele på antallet skattepliktige innbyggere.

Lenke til kommentar

Vel om man skal bruke pengene på noe annet så vet man hva de kommer til å gå til og det er 100% svada og tull.

Hvorfor ikke bruke litt penger på et arrangement i Tromsø? Om det er slik at det er bare noe dritt så passer jo det perfekt, er det noe norske politikkere er ekspert på så er det å sløse penger på dritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...