Gå til innhold

Er du villig til å betale 5000 for ett OL i Tromsø?

5000 for ett OL i Tromsø?  

225 stemmer

1. 1. Hva synes du staten burde bruke pengene OL vil koste til?

• Bruke dem på OL
      46
    • Bruke dem på andre offentlige formål
      128
    • Gi dem i skattelette
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samtlige skoler og sykehus i Norge går i minus, men penger til festival, det har vi.

Barna kunne fått historiebøker som faktisk tar for seg nyere historie, inkludert ellevte september 2001.

Og de kunne fått friskluftsanlegg, som øker den generelle helsen, våkenheten og dermed karakterene.

Neida. Har du noen milliarder til overs, så bygg en skibakke i en kommune som nesten ikke har fastboende.

OL burde alltid arrangeres i sentraleuropeiske eller asiatiske land. Da trenger færrest mulig mennesker å reise færrest mulig kilometer for å se på herligheten.

Hvems ide var det å arrangere lekene avsides i Nordnorge? Et flyselskap?

Det er så uendelig mange andre formål som hadde trengt disse pengene bedre.

Et sykehus kunne ansatt flere pleiere i langt over 2 uker, som lekene varer.

Og hvis det koster 7 kroner dagen å gi en fattig afrikanerunge et hjem, kunne vi berget halve Afrika for den summen.

Men neida. Et mektig fåtall av oss liker jo å se på folk i tettsittende rosa drakter som står på ski.

De må jo selvsagt få viljen sin.

Lenke til kommentar

Det er noe forbannet tull ja at man skal kaste bort milliarder på dette når såpass mye er skakk-kjørt fra før her i landet. Spesielt tullete blir det også siden det jo ikke er altfor lenge siden sist vi arrangerte dette. :thumbdown:

Hvorfor kan vi ikke ha en folkavstemming på dette? La folket avgjøre om vi skal kaste milliarder rett i dass for noen dager med ski og skøytekjøring.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Og de kunne fått friskluftsanlegg, som øker den generelle helsen, våkenheten og dermed karakterene.

Neida. Har du noen milliarder til overs, så bygg en skibakke i en kommune som nesten ikke har fastboende.

Det bor 65'000 i Tromsø.

Forøvrig er jeg sterkt i mot tromsø-OL, da det er bortkastede penger. Bruk heller pengene på å utvikle nordområdene på ordentlig vis.

Lenke til kommentar
Samtlige skoler og sykehus i Norge går i minus, men penger til festival, det har vi.

Barna kunne fått historiebøker som faktisk tar for seg nyere historie, inkludert ellevte september 2001.

Den var jo litt morsom ... nesten ikke fastboende. :!: Kunne nok trengt å benyttet pengene på litt oppdatert kunnskap ja. ;)

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg må bare slutte meg til kravet om folkeavstemning. Jeg er faktisk såpass ekstrem at jeg vil avvikle all støtte til toppidrett og bruke dette på breddeidrett. Det er urettferdig at hele det norske folk skal sponse noe som stadig færre er interessert i (jamnfør tvlisensen). På dette grunnlaget er det åpenbart at jeg ser på Tromsø OL som et pompøst og poengløst prosjekt. Dersom demokratiet hadde fungert etter hensikten, hadde vi sluppet å se skattekronene gå i dass på denne måten. dessverre blir enkeltpolitikeres prestisjeprosjekter prioritert i politikkens hestehandelspill.

Lenke til kommentar
Ah, liberalister. Hva får dere til å tro at flertallet i Norge er mot toppidrett? Mulig dere tar feil, kanskje? I og med at OL er årets største TV-begivenhet hver eneste gang.

Det er bare jeg som er imot sponsing av toppidrett. I dette ligger det at de bare må holde på for min del, så lenge de klarer å finansiere seg selv. Min påstand var at flertallet i Norge vil være imot et OL i Tromsø, tatt i betraktning de gigantiske kostnadene dette vil medføre for samfunnet, kontra de høyst marginale fordelene. Videre så kan du lage helvetes mye bra tv for 20 milliarder. Det skulle bare mangle om det ikke ble ålreit å se på. Hva med å sponse 2000 ulike kultur, film og underholdningsprosjekter i stedet? Bygge og vedlikeholde idrettshaller, sponse norsk spillutvikling, sponse norsk filmproduksjon, sponse teater, sponse din lokale ludoklubb (de trenger antakelig ikke en million). Dette er penger som kan brukes bedre et annet sted, det er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
eg tykkjer dei som skal vere med i OL får betale det sjølve. eller alle landa som er med i OL burde spyttje inn!!!

Hehe, tror ikke det er løsningen.

Jeg syntes ikke at i et land som Norge bør det være enten OL eller sykehus, vi har råd til begge deler, hadde vi ikke vært så forbanna gjerrigknarker i dette landet. Når jeg sier vi mener jeg selvfølgelig staten.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Om 65.000 er mye eller lite kan diskuteres.

Men sålenge de fleste tilskuerne er TILREISENDE, burde hele rasket arrangeres i et land som ligger sentralt.

Hva mener du da? Det bør ligge i et land som ligger sentralt? Når var det det ble viktig? Man kan ikke tenke sånn. Man kan ikke tenke på det skal ligge lett for tilreisende, hva er forskjellen av å ta et fly fra New York til Paris eller Tromsø. Hvis jeg skjønte deg rett (som jeg helt sikkert ikke gjorde) må du utdype hva et sentralt land er? Sentral Afrika?

Lenke til kommentar
Hva mener du da? Det bør ligge i et land som ligger sentralt? Når var det det ble viktig? Man kan ikke tenke sånn. Man kan ikke tenke på det skal ligge lett for tilreisende, hva er forskjellen av å ta et fly fra New York til Paris eller Tromsø. Hvis jeg skjønte deg rett (som jeg helt sikkert ikke gjorde) må du utdype hva et sentralt land er? Sentral Afrika?

Forskjellen er at New York-Paris er ett hopp, mens New York-Tromsø er tre hopp (New York-en eller annen europeisk storby-Oslo-Tromsø).

For øvrig, hvis man ser gjennom de ulike byene og regionene som har sagt at de vil søke om OL i 2018, ser man fort at Tromsø skiller seg ut med både liten befolkningstall i selve byen, og lav folketetthet i områdene rundt. 65 000 er ikke mye når mange av søkerbyene gjerne har det tidobbelte og tyvedobbelte av dette.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...