Gå til innhold

Er du villig til å betale 5000 for ett OL i Tromsø?

5000 for ett OL i Tromsø?  

225 stemmer

1. 1. Hva synes du staten burde bruke pengene OL vil koste til?

• Bruke dem på OL
      46
    • Bruke dem på andre offentlige formål
      128
    • Gi dem i skattelette
      51

Anbefalte innlegg

Det er grenser for hvor mye godt et 14-dagers arrangement kan gjøre for et sted som allerede er på vei utfor stupet. Dessuten er det en god grunn til at man skal ha OL i Oslo, en stor del av Norges befolkning bor i området rundt, så flere kan nyte godt av arrangementet, i tillegg får vi mindre transportutgifter og også mindre CO2-utslipp.

Tromsø er da strengt tatt ikke "på vei utfor stupet"? :dontgetit: Sist jeg sjekket hadde byen ganske solid befolkningsvekst.

Ja, det var en sleivete formulering fra min side. Jeg tenkte mest på distriktene generelt. Men nå introduserte du faktisk en ny problemstilling med korreksjonen din; kan man bruke argumentet om at man på død og liv må stimulere området når man faktisk snakker om et område i vekst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er grenser for hvor mye godt et 14-dagers arrangement kan gjøre for et sted som allerede er på vei utfor stupet. Dessuten er det en god grunn til at man skal ha OL i Oslo, en stor del av Norges befolkning bor i området rundt, så flere kan nyte godt av arrangementet, i tillegg får vi mindre transportutgifter og også mindre CO2-utslipp.

Tromsø er da strengt tatt ikke "på vei utfor stupet"? :dontgetit: Sist jeg sjekket hadde byen ganske solid befolkningsvekst.

Stemmer det ja. http://www.ssb.no/kommuner/1902

Det er heller ikke tvil om at det vil være mye mer facinerendde å ha OL i Tromsø, enn i et luftforurenset Oslo, og Holmekollen som vi alltid har hatt det. Tromø vil bli noe nytt og spennende. Det at man skal legger Ol i Oslo fordi det er mye folk der ser jeg ikke logikken i, du bor i Oslo rener jeg med Kalinken?

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Gjentar meg selv fra den andre Ol-tråden:

Jeg er egentlig ikke opptatt av hvilken by som "fortjener" å ha OL i 2018, det jeg er opptatt av er at jeg slipper å betale en rød øre for det. Det er altså private aktører som bør dekke alle slike investeringer og utgifter. Hvis ikke bør ikke arangementet avholdes. Hvis Ol er et lønnsomt prosjekt, er det vel lønnsomt for private aktører også.

Siden jeg regner det for urealistisk at OL avholdes i Norge uten statlige subsidier, håper jeg det avholdes i utlandet innen den tid da vi har fått politikere og et politisk system som annerkjenner at jeg selv bør kunne allokere egne penger.

og

Min motstant mot statlig støtte til OL har ingen ting med om jeg liker OL eller ikke. Faktisk syntes jeg det er ganske underholdende.

Jeg unner nemlig andre den samme valgfriheten jeg ønsker, og derfor vil jeg ikke ha statlig støtte til verken OL, kunst, film eller forfattere. Jeg hadde nok gitt en OL-tigger en ti-krone om han hadde spurt. Men trusler finner jeg meg ikke i.

For dem som er tilhengerere av statlig støtte til OL er det naturligvis uproblematisk å ikke tenke på dem som ikke ønsker at pengene deres går til OL. Det de dermed sier er at dersom folk ikke frivillig vil betale for OL, vil staten tvinge alle nordmenn til å være med på å betale for arrangementet likevel.

Tallet er nok dessuten langt høyere enn 10-100 kr. OL på Lillehammer kostet jo en 10 mrd., noe som blir 4368 kr per sysselsatt nordmann. (2005-tall, så det virkelige tallet er høyere). Altså litt mer enn 10-100 kr.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Det er heller ikke tvil om at det vil være mye mer facinerendde å ha OL i Tromsø, enn i et luftforurenset Oslo,

Ehh? Forurensing er da ikke noe stort problem i Oslo? Jeg har ikke blitt noe plaget av det ihvertfall. Kanskje det er et problem for noen som er hardt rammet av astma.

Tromø vil bli noe nytt og spennende. Det at man skal legger Ol i Oslo fordi det er mye folk der ser jeg ikke logikken i, du bor i Oslo rener jeg med Kalinken?

Jo flere mennesker som bor i nærområdet, jo flere kan komme å se på. Jo flere som kan komme å se på, jo flere mennesker får glede av arrangementet. Det er også mye større hotell-kapasitet i Oslo, pluss at man har bedre infrastruktur til å takle store folkemengder.

I disse klimatider er det også verdt å merke seg at totalutslippene med tanke på CO2 hadde vært betydelig lavere med et OL i Oslo enn i Tromsø, både med tanke på internasjonale og nasjonale tilskuere og deltakere.

Jeg bor forøvrig ikke i Oslo, men heller ikke langt unna. Men når sant skal sies synes jeg at å være vert for et OL er et gigantisk pengesluk uten like som jeg ikke på noen som helst måte støtter, siden jeg finner de fleste vintersporter søvndyssende. Men hvis man først skal ha OL i Norge er det ikke tvil om at Oslo er den beste kandidaten med tanke på de praktiske aspektene.

Lenke til kommentar

Sett av den grunn at jeg blir skattet sterkt av lønning, handel og andre fiskale avgifter, ser jeg det som et overgrep at mine penger går til politiske beslutninger av en slik karakter.

Vi sitter i et land, som angiveligvis ikke eier penger, eller ikke kan bruke penger, men med en gang det er noe politisk korrekt, vil pengene flyte.

Min mening er at det burde pr. lov være ulovlig å bruke skattebetalernes penger på interessebaserte formål som ikke lager en varig verdiskapning før norges infrastruktur (veier, helsetjenester, skole, eldreomsorg mv.) er på et verdenstoppnivå.

Lenke til kommentar
Dessuten er det en god grunn til at man skal ha OL i Oslo, en stor del av Norges befolkning bor i området rundt, så flere kan nyte godt av arrangementet, i tillegg får vi mindre transportutgifter og også mindre CO2-utslipp.

OL-konseptet for Oslo var vel basert på et samarbeide med Lillehammer. I så fall har de ikke kjangs på å oppfylle IOC's krav om et "kompakt OL". Dette kravet er blitt viktigere for dem nå enn noensinne. Oslo har dog en veldig stor fordel med tanke på infrastruktur og muligheter for gjenbruk av OL-anlegg. Men jeg tror også disse faktorene ville vært akseptable i Trondheim, men ikke i Tromsø.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det er heller ikke tvil om at det vil være mye mer facinerendde å ha OL i Tromsø, enn i et luftforurenset Oslo,

Ehh? Forurensing er da ikke noe stort problem i Oslo? Jeg har ikke blitt noe plaget av det ihvertfall. Kanskje det er et problem for noen som er hardt rammet av astma.

Tromø vil bli noe nytt og spennende. Det at man skal legger Ol i Oslo fordi det er mye folk der ser jeg ikke logikken i, du bor i Oslo rener jeg med Kalinken?

Jo flere mennesker som bor i nærområdet, jo flere kan komme å se på. Jo flere som kan komme å se på, jo flere mennesker får glede av arrangementet. Det er også mye større hotell-kapasitet i Oslo, pluss at man har bedre infrastruktur til å takle store folkemengder.

I disse klimatider er det også verdt å merke seg at totalutslippene med tanke på CO2 hadde vært betydelig lavere med et OL i Oslo enn i Tromsø, både med tanke på internasjonale og nasjonale tilskuere og deltakere.

Jeg bor forøvrig ikke i Oslo, men heller ikke langt unna. Men når sant skal sies synes jeg at å være vert for et OL er et gigantisk pengesluk uten like som jeg ikke på noen som helst måte støtter, siden jeg finner de fleste vintersporter søvndyssende. Men hvis man først skal ha OL i Norge er det ikke tvil om at Oslo er den beste kandidaten med tanke på de praktiske aspektene.

Nei, men et OL i Tromsø vil bli mye mer unikt og syntes at hvis vi likevel skal bruke en haug med penger syntes jeg vi bør lage det et annet sted enn i Oslo for å skape litt reklame om andre steder i landet også.

Infrastrukturen er kanskje det eneste plusset med å ha det i Oslo mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Ja, infrastrukturen i Nord-Norge kan umulig telle positivt. Det er utvilsomt vakkert der, og det blir helt klart nok snø, men det bor tross alt bare rundt 150 000 mennesker i hele Troms.

Nok snø er nå ikke sikkert.

Hvis man tar utgangspunkt i at lekene starter rundt 9 januar, som er en lørdag i 2018, så ville det med det været som har vært i år gitt en åpningssermoni med plussgrader. Deretter ville de neste tre dagene gitt opp mot seks plussgrader på det meste, med en minste snødybde på 25 cm. Det ville i tillegg vært vind opp mot styrke 12 og godt med nedbør. Videre veksler det mellom plussgrader og minusgrader.

Av de femten dagene lekene varer, ville det totalt vært 9 dager der makstemperaturen var over null. Snødybden har gått fra 47cm ved dag en, til 25cm ved dag fire, så til 63cm ved dag tolv og til slutt 57 ved dag femten.

Det har med andre ord vært lite postkortbilder å vise slik Lillehammer hadde. Det har vært et par dager med solgløtt. Ikke noe å skryte av.

Kilde:

http://retro.met.no/observasjoner/troms/Tromso/index.html

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...