Gå til innhold

Er du villig til å betale 5000 for ett OL i Tromsø?

5000 for ett OL i Tromsø?  

225 stemmer

1. 1. Hva synes du staten burde bruke pengene OL vil koste til?

• Bruke dem på OL
      46
    • Bruke dem på andre offentlige formål
      128
    • Gi dem i skattelette
      51

Anbefalte innlegg

Ja jeg bare spør. 20 mrd er den foreløpige kostnaden for kalaset, penger som i all hovedsak vil bli finansiert av det offentlige. Så hva ville folk foretrukket dersom de hadde hatt valget? 5000 til privat forbruk via mindre skatt eller 5000 til OL?

(Og de 20 mrd er kun foreløpige, i god OL stil vil man nok gå 2,3 eller 4 gangen før man er ferdig.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er noe tull å kaste bort enda mer penger på dette. Føler at det hele ville bli et antiklimaks i forhold til Lillehammer, spesielt siden det kommer såpass tett på. Vent 15år, så kan man vurdere om dette er noe å satse på igjen. :thumbdown:

Lenke til kommentar

OL er for store land med stor total BNP, ikke små land med høy BNP/innbygger slik som Norge. Jeg vil heller bruke penger på OL i Tromsø enn i Oslo (motstander av at alt skal være i Oslo/Østlandet), men jeg synes ikke vi bør arrangere OL i det hele tatt.

Lenke til kommentar

OL i Trondheim eller Oslo kunne jeg kanskje for så vidt gått med på, selv om jeg mistenker at spesielt sistnevnte ikke ville være i stand til å få til et "kompakt OL" som er et viktig krav for søkerbyene. Disse byene har i det minste infrastruktur og folkemengde til å skape et reelt folkekalas (noe som Trondheim beviste under ski-vm i 1997).

Å ha OL i Tromsø er bare en fiks idé. Tromsø er underlegen på de fleste områder: tilgjengelighet (Tromsø kan ikke nås med tog, og det er få som vil kjøre med bil helt dit), infrastruktur, lokal folkemengde (Tromsø er riktignok større enn feks Lillehammer, men det bor langt flere folk i en viss radius fra Lillehammer enn Tromsø), etterbruk av anlegg, hotellkapasitet, osv osv osv. Hvilke fordeler har Tromsø? Nordlyset? Er fint det, men ikke noe å basere et helt OL på. :dontgetit:

Konklusjonen er at hvis jeg fikk velge, ville jeg ikke bruke fem flate skatteøre på OL i Tromsø. Dessverre kan vi ikke velge. Men heldigvis er nok folkene i IOC fornuftige nok til at de sannsynligvis vil velge bort OL i Tromsø når den tid kommer :thumbup: Men innen den tid har vi nok dessverre kastet bort mangfoldige penger og ressurser på å markedsføre Tromsø som OL-by.

Lenke til kommentar

Det er jo temmelig dumt å insinuere at OL blir finansiert via en tilleggsskatt som vi ellers hadde sluppet. Hvis OL arrangeres i Tromsø blir kultur- og sportsmidler overført fra andre budsjetter.

Det er også enorme inntekter fra sponsorer, selv om det offentlige selvsagt vil måtte betale store summer selv også.

Lenke til kommentar
Helt greit, i og med at vi ikke kommer til å "merke" det i form av at det kommer en kar å tar 5000 kr fra deg.

Men vi er jo likevel interessert at skattepengene våre brukes på en så fornuftig måte som mulig. Hvis jeg først skal betale penger til staten, vil jeg jo at pengene mine skal gå til fornuftige prosjekter som kommer mange folk til nytte, ikke tulle-prosjekter som OL i Tromsø.

Lenke til kommentar
Det er jo temmelig dumt å insinuere at OL blir finansiert via en tilleggsskatt som vi ellers hadde sluppet. Hvis OL arrangeres i Tromsø blir kultur- og sportsmidler overført fra andre budsjetter.

Det er også enorme inntekter fra sponsorer, selv om det offentlige selvsagt vil måtte betale store summer selv også.

Jeg kan tenke meg en del ting jeg personlig heller vil 5000 av mine skattekroner skal gå til..

Lenke til kommentar

Tja, inntjeningen vi vil få under dette OL vil jo gjøre at det ikke blir 5000 i reint tap da. Bedriftene i Tromsø vil jo få et enormt boost under selve lekene, og generelt fil det klirre inn masse ekstra skatte og momskroner i kassen til staten. Så å si at det bare koster 20 mrd uten å få noe igjen, blir vel å ta litt i. Hvis vi ikke får OL derimot...

Lenke til kommentar
Ja, det er jeg helt enig i. Men det er jo ikke slik at det er snakk om 5000 kroner du ellers kunne brukt til brød og melk. Skatten betaler du åkke som.

Teknisk sett er det jo demokrati i dette landet, slik at hva skattepengene brukes til (og hvor mye man betaler i skatt) bestemmes av folket. Om regjeringa bruker 20 mrd på OL er det jo ikke sånn at de pengene bare hadde gått i dass uansett, selv om det er utopi at man har valgfrihet (ie. enten OL eller 5k i lomma) bør folk tenke over hvor mye ressurser man selv må ut med for å få OL. Og penger som går til staten er like mye dine som mine slik at det er 5k pr. nordmann det er snakk om.

Lenke til kommentar
Tja, inntjeningen vi vil få under dette OL vil jo gjøre at det ikke blir 5000 i reint tap da. Bedriftene i Tromsø vil jo få et enormt boost under selve lekene, og generelt fil det klirre inn masse ekstra skatte og momskroner i kassen til staten. Så å si at det bare koster 20 mrd uten å få noe igjen, blir vel å ta litt i. Hvis vi ikke får OL derimot...

Her snakker vi litt Keynes ja :p

Hvis Norge hadde hatt store arbeidsledighetsproblemer, så hadde dette vært et veldig relevant argument - gode ringvirkninger osv. Men Norge har ikke idag slike problemer, så man vil mest sansynlig stå igjen med større arbeidsledighet etter at lekene er ferdige? Arrangementet kan muligens overby andre bedrifter for arbeidskraften, som medfører dårlige tider for disse bedriftene, og når dette positive-ol-sjokket er over, sitter man igjen med høyere arbeidsledighet...

Men nå vet jeg ikke helt hvordan tilstanden er litt lengre nord i landet :p

Lenke til kommentar
Teknisk sett er det jo demokrati i dette landet, slik at hva skattepengene brukes til (og hvor mye man betaler i skatt) bestemmes av folket. Om regjeringa bruker 20 mrd på OL er det jo ikke sånn at de pengene bare hadde gått i dass uansett, selv om det er utopi at man har valgfrihet (ie. enten OL eller 5k i lomma) bør folk tenke over hvor mye ressurser man selv må ut med for å få OL. Og penger som går til staten er like mye dine som mine slik at det er 5k pr. nordmann det er snakk om.

Vi har demokratisk valgt at regjeringen og stortinget skal styre budsjettet. Hvis du har problemer med den måte å gjøre ting på får du flytte til en øde øy.

Lenke til kommentar
Tja, inntjeningen vi vil få under dette OL vil jo gjøre at det ikke blir 5000 i reint tap da. Bedriftene i Tromsø vil jo få et enormt boost under selve lekene, og generelt fil det klirre inn masse ekstra skatte og momskroner i kassen til staten.

Og en gedigen nedtur etterpå? Selv om selve OL i 1994 var bra for næringslivet i Lillehammer, var det få langtidseffekter å spore av disse lekene. Hvis man vil bedrive langsiktig næringspolitikk, er altså det siste man gjør å arrangere en forvokst og kortlivet kommersiell event slik som OL. Derfor synes jeg det blir så riv ravende galt når politikere bruker "distrikspolitikk" som argument for å få OL til Tromsø! OL er aldri ment å være noe distriktspolitisk tiltak, og det er sikkert en million andre tiltak som ville gitt langt bedre avkastning for Tromsø-området enn å bruke pengene på OL!

Teknisk sett er det jo demokrati i dette landet, slik at hva skattepengene brukes til (og hvor mye man betaler i skatt) bestemmes av folket. Om regjeringa bruker 20 mrd på OL er det jo ikke sånn at de pengene bare hadde gått i dass uansett,

Jeg tror nok det er større sannsynlighet for at pengene vil gå i dass om man bruker dem på OL i Tromsø...

Vi har demokratisk valgt at regjeringen og stortinget skal styre budsjettet. Hvis du har problemer med den måte å gjøre ting på får du flytte til en øde øy.

Men man må da få lov til å være uenig med måten regjeringen disponerer pengene på? Man er ikke nødvendigvis blant de som stemte på den sittende regjeringen...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...