Gå til innhold

Pcen skrur seg av under oppstart -hvordan finner jeg feilen?

Anbefalte innlegg

Hei dere. Første gang jeg poster her i forumet, håper det er noen som kan hjelpe meg med mitt litt kinkige problem.

For et par uker siden begynte pcen min og skru seg av under oppstart. Noen ganger kom pcen til påloggingsskjermen før den skrudde seg av, andre ganger skrudde den seg av tidligere. Men noen ganger gikk det også greit.

Dette blir stadig verre og jeg må ofte prøve et par-tre ganger før jeg får på pcen.

Jeg er ingen ekspert på pc, men noe har jeg jo prøvd. Jeg mistenkte rammen, har to minnebrikker og prøvde og flytte rundt på de, og starte opp med en og en av de. Ingen merkbare forbedringer.

Det som forundrer meg mest er at dette problemet oppsto "av seg selv", jeg hadde ikke installert noen ny hardware. I.o.m. at dette er et problem som skjer under oppstarten (har også skjedd et par ganger når windows har kommet igang, men "relativt" sjelden (én gang, er én gang for mye, men dog))

Så til spørsmålet mitt; hva kan være feilen?

I.o.m. at det mest sannsynlig ikke er en softwarefeil, så sliter jeg litt med problemsøking og har ikke kommet på noe mer fornuftig enn å "fikle" med rammen.

Om noen av dere har tips om hva som er galt, setter jeg selvsagt meget stor pris på all hjelp, men hvis dere ikke vet, hvordan kan jeg finne det ut selv? Finnes det noe program som kan sjekke om all hardware fungerer som den skal, sjekke at rammen funker, sjekke at strømforsyningen fungerer godt nok osv.? Jeg har kjørt scandisk på c: hvor operativsystemet ligger uten å finne noe..

Jeg mistenker at det kan være noe med strømforsyningen? At den av en eller annen årsak har begynt å fungere dårlig. Hvordan kan jeg i tilfelle finne ut om dette er tilfelle? Jeg har prøvd å koble fra endel eksternt utstyr som trekker strøm, uten at det har hatt noen merkbar positiv effekt..

Som dere skjønner, jeg er litt frustrert; mest fordi jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Greier jeg å finne ut hva problemet er, skal jeg nok kunne løse det på et hvis, men jeg trenger hjelp til å lokalisere problemet i første omgang...

---------

Litt teknisk data som kan være interessant:

Windows 2000 - norsk

AMD Athlon 1,4 ghz

Husker ikke hovedkorttypen (hvor finner jeg ut det?) Vet at det er Asus, tror det har innebygget skjermkort.

To minnebrikker: 128ddr + 512ddr

To harddisker, usikker på produsent: 13gb + 40gb

Cdbrenner plextor 24x

Dvd creative

Usb kort

Firewirekort

Nettverkskort

Lydkort

Andre ting som trekker strøm:

Scanner

Printer

Tegnebrett m/mus

Trådløst tastatur

Minnekortleser

Webkamera

-----------

Er det noen her som kan hjelpe meg med dette?

Setter stor pris på all hjelp.

Takk for deres tid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting og gjøre hvis du bare vil ha den ferdig fortest mulig er å bare levere den inn til en eller annen reperatør og be han fiksen!

det kan bli en smule dyrt, så dette er mine tips:

-reinstaller OS (w2000 hvis jeg forsto riktig)

-installer nye drivere for hovedkort, skjermkort o.s.v

-virker som om du har mye som trekker strøm, prøv med en kamerat s psu og sjekk om det blir bedre da..

- Få en kamerat med peil. til å se på maskina, evt. feilsøke med sin egen, men vær sikker på at han veit hva han gjør..

sorry men dette var alt jeg kom på i farta..

hadde vært greit å høre om hk og skjermkort da

:p:p

mvh

jensemann

Lenke til kommentar
Høres ut som CPU blir for varm. Prøv å starte PC-en på et kaldt rom, og sjekke CPU-temp med en gang du kommer inn i windows

Maskin skrur seg av når cpu blir for varm? Høres lite sannsynlig ut. Hadde dette vert problemet ville nok maskina bare låst seg vil jeg tro, eller feilen ville kommet allerede under bios. Høres veldig ut som et strømforsynings problem, så gjør som Jensemann sa og få tak i en annen psu å teste med å se om dette hjelper. Pass på at den er stor nok!

Lenke til kommentar

Faktisk kan du teste om det er PSU enklere enn det...

Plugg ut strømkabelen til floppy, begge CD-romene, harddisk nr 2. Hvis dette merkbart påvirker problemet ditt virker det som det er et PSU problem. Hvis mulig kan du også underklokke CPU for at den skal trekke mindre strøm...

Cobos

Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

Jeg sjekket cpu-tempen i biosen , den lå jevnt på drøye 40 grader, men skrudde seg allikevel av..

Jeg prøver å koble ut strømkablene som Cobos foreslo. Hvis ikke det funker jobber jeg meg nedover tipslista og tar så kontakt om jeg ikke kommer noen vei videre...

Lenke til kommentar

Det problemet virket kjent for meg. Hadde selv det samme problemet. Flyttet del for del over i en klin lik maskin hos en kompis. Reinstallerte alt, men uten hell. Det viste seg rett og slett å være hovedkortet. Jeg hadde også et Asus hovedkort. Mistenker at dette også er ditt problem. :shrug:

mvh

Svenni

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...