Gå til innhold

AMDs åpne fremtidsplaner

Anbefalte innlegg

Endelig får vi ordentlige drivere til AMD/ATi kort til Linux også, og de blir åpene! Forhåpenligvis vil vi også kunne luke ut noen flaskehalser i driverne slik at de vil få AMD kort til å yte bedre enn nVIDIA kort gjør. Da vil AMD ha Linux markedet :) *lov å håpe*

Det er greit nok. Men for at jeg skal kjøpe et ATI-kort igjen krever jeg plattformstøtte på lik linje med det nVIDIA i dag tilbyr, altså må ATI også begynne å støtte FreeBSD og Solaris 10 fullt ut.

Nå som AMD lanserer mye god informasjon så kan vel hvem som helst lage drivere. Du får håpe at Novell gjør RadeonHD driveren tilgjengelig for FreeBSD og Solaris også. Hvis ikke kan du regne med at noen tar på seg ansvaret for porting av koden til disse plattformene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er greit nok. Men for at jeg skal kjøpe et ATI-kort igjen krever jeg plattformstøtte på lik linje med det nVIDIA i dag tilbyr, altså må ATI også begynne å støtte FreeBSD og Solaris 10 fullt ut.

Det kommer sikkert etterhvert :)

Men siden Novell har utviklet drivere, er det jo ikke så rart at Linux kommer i første rekke. Andre må nok ta på seg jobben med å porte til *BSD eller Solaris.

En annen ting er jo også at Solaris er mye mer et "server-OS" enn Linux som også brukes mye på desktop. Og på servere er det andre ting som er viktigere enn 3d-aksellerasjon.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Dette er positivt og jeg tror AMD kan komme lenger og lage bedre drivere for Linux distribusjoner med dette initativet enn hva kanskje tom. Nvidia har fått til så langt.

Jeg er meget spent på hva som skjer fremover her. Linux er tross alt det flest bruker hjemme av UX/IX variasjoner.

Lenke til kommentar
En driver er vanligvis veldig spesifikk til maskinvaren, så det er tvilsomt hvor mye nVIDIA kan få ut av ATI/AMDs drivere. Dessuten, hvis fglrx slippes under f.eks. GPL vil ikke nVIDIA kunne ta noe kode uten å dele sin driver under GPL også. :) Håper nVIDIA følger opp og slipper specs og drivere under frie lisenser, og at Linux-brukere stemmer med lommebøkene så ATI og nVIDIA forstår at dette er veien å gå.
Nå er ikke jeg en ekspert på grafikkdrivere og grafikk kort maskinvare. MEN

Problemet som oftest har blitt referert til når denne diskusjonen har kommet, er at grafikkkort inneholder masse standard chips, og mye av ytelsen ligger i driveren. Og at en da ikke kan åpne driveren da all ytelses "snackset" blir fritt tilgjengelig for konkurrentene

Mulig at dette har endret seg da...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Problemet er heller det at svært få bruker BSD og Solaris.

nVIDIA støtter både FreeBSD (32bit) og Solaris (både 32bit og 64bit), så hvorfor skulle ikke ATI gjøre det? For min del er det faktisk sannsynlig at jeg kommer til å benytte disse operativsystemene, og da vil jeg ha full støtte for mine komponenter.

Lenke til kommentar
Uten kilder mye spam i fra hode.

Javel, kilder eller berre din teori?

Du må lære deg å quote. Ellers er det vanskelig å se hvilket av mine innlegg du svarer på.

Men hvis det gjaldt min kommentar om Intel, så var det bare et eksempel på at man fint kan publisere nødvendig informasjon om hvordan en CPU fungerer (registre, instruksjoner...) slik at en tredjepart kan lage kompilatorer, operativsystem osv. Man trenger altså ikke gi ut absolutt ALL informasjon om "the inner workings" i hardwaren, fordi denne ikke er nødvendig for å programmere utstyret, og Intel gjør heller ikke dette. På den annen side fins det eksempler på full offentliggjøring av all informasjon, som er tilfelle med f.eks. Sun's UltraSPARC T1 (OpenSPARC)

Mao. bør både AMD og nVIDIA kunne gi ut tilstrekkelig med informasjon for grafikkortene sine slik at tredjepart kan lage egne drivere, UTEN at dette ødelegger konkurransesituasjonen på noen måte.

Det er også stor forskjell på å gi ut denne informasjonen, eller å åpne opp sine egne drivere. Sistnevnte ønsker de ikke å gjøre i sin helhet fordi driveren inneholder konfidensiell informasjon. Nettopp derfor har AMD antydet at det blir aktuellt med en hybrid-driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...