Gå til innhold

Et spørsmål angående litt per profft studioutstyr

Anbefalte innlegg

Jeg har pr i dag et par Kaffebrus 110W blitzsett (4 blitzer, 3 softboxes, 3 paraplyer, 2 stk bakgrunner fra exposervice, Polaris lysmåler mm.

Jeg har sett litt rundt på nettet, og har sett noe utstyr som frister litt. For det første så ser jeg at enkelte blitzer dimmer "hjelpelyset" mens blitzene lader seg opp igjen. I tillegg så ser det ut som enkelte av disse også justerer hjelpelysene i forhold til styrken blitzen er jostert til.

Noen som vet om semiprofft utstyr som har disse egenskapene? Skal helst passe med disse 10cm (diameter) skrufestene jeg har fra før av på Kaffebrus-softboxene da.. Men ikke et krav.

Bør vel være 300W+ , selv om jeg ikke plages med 110W nå da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste blitzer kan vel justere hjelpelyset / det blir justert av seg selv.

Ville sett på Bowens sine, har brukt litt broncolor(sp?) og bowens. Begge har de egenskapene du ser etter. Bowens har jo også endel relativt rimelige alternativer! Du må nesten sjekke om softboxene dine kommer til å funke, for jeg har aldri prøvd kaffebrus settene.

Lenke til kommentar

Litt pirk... Ikke en kritikk, bare en opplysing for de som er interessert.

Hvis blitzene dine hadde vært på 110 W så hadde bildene blitt ekstremt undereksponerte. Det korrekte er 110 Ws eller enda bedre 110 joules.

Hvis vi antar at varigheten på lysblinket er 1/1000 s så er effekten 110 Ws / 0.001 s = 110 000 W eller 110 kW.

Lenke til kommentar
Litt pirk... Ikke en kritikk, bare en opplysing for de som er interessert.

Hvis blitzene dine hadde vært på 110 W så hadde bildene blitt ekstremt undereksponerte. Det korrekte er 110 Ws eller enda bedre 110 joules.

Hvis vi antar at varigheten på lysblinket er 1/1000 s så er effekten 110 Ws / 0.001 s = 110 000 W eller 110 kW.

Takk for "pirk". Hehe! Jeg visste dette faktisk.. Men har liksom aldri tenkt over det når jeg skriver innlegg. Det er jo bare å prøve med en 100W lyspære, så ser man lett hvor lite lys det er i forhold (!!).

Bowens var muligens littegrann dyrt for meg.. Men så holder det nok verdien godt også.. Hmm.. :)

De jeg har nå får mindre og mindre effekt etter hvert som de blir varme virker det som (må justere blender littegrann for å kompensere)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Jeg har pr i dag et par Kaffebrus 110W blitzsett (4 blitzer, 3 softboxes, 3 paraplyer, 2 stk bakgrunner fra exposervice, Polaris lysmåler mm.

Jeg har sett litt rundt på nettet, og har sett noe utstyr som frister litt. For det første så ser jeg at enkelte blitzer dimmer "hjelpelyset" mens blitzene lader seg opp igjen. I tillegg så ser det ut som enkelte av disse også justerer hjelpelysene i forhold til styrken blitzen er jostert til.

Noen som vet om semiprofft utstyr som har disse egenskapene? Skal helst passe med disse 10cm (diameter) skrufestene jeg har fra før av på Kaffebrus-softboxene da.. Men ikke et krav.

Bør vel være 300W+ , selv om jeg ikke plages med 110W nå da.

Mest for pengene: Kjøp Elinchrome.

http://www.exposervice.no/index.php?page=S...renr=EL20649KIT

Har selv både Bowens og Elinchrome, og har ingen problemer med å anbefale begge.

Lenke til kommentar
De har vi akkurat fått på skolen, men skulle gjerne hatt glidebryter som vi hadde på de gamle Elinchrome-lampene. Grunnen til at vi bytta var at vi skulle kunne bruke de mye og lenge uten av sikringer røk osv.

Off.. Fant de 2500 kr billigere en annen plass (norsk/svensk nettbutikk), men har mest lyst til å handle med Exposervice. Mon tro om det er mulig å prute.. hehe!

Får tenke litt på det utover dagen. Kanskje noen har de brukte også.. hmm.. 12 mnd avbetaling hadde også passet bra (skal legge parket i stua! hehe)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Regner hvert fall med at du merker forskjell på de du har og de nye.

Er 70-200 og 17-40 fortsatt på vei som signaturen din sier?

Regner med det! :)

Øhh.. Var LITT på tide å oppdatere den ja. Ble faktisk "bare" et 70-200 F4 da jeg har mest fokus på studiofotografering nå.

Lenke til kommentar
Har et Elinchrom FX 400 sett på vei (ikke fra Exposervice), og om dette fungerer bra så bestiller jeg et til om ikke mange dagene tror jeg.. :)

Og da bestillte jeg et Style BX400 i tillegg ja.. Kjempefornøyd med Style FX400, men denne har litt kraftigere modell-lampe osv.

Har også bestilt en 120cm octabox, snoot og et 26cm klaffsett.

NÅ skal jeg nok kose meg fremover! :) Mangler bare et dedikert rom til å ta bilde i nå.. litt kipt å måtte ommøblere stua hver gang jeg skal fotografere. Hus neste!

Forresten.. Noen som har erfaring med å bruke UPS (av alle ting) som "battery-pack"? Har nemlig en APC 3000VA (2200W kont) som ikke er i bruk.. Denne kan lett stå i bagasjerommet når jeg skal ta bilder ute (lade når bilen står parkert). Kit med batteri ble litt for dyrt akkurat nå, og når jeg likevel har denne UPS'en så..

Lenke til kommentar
Og da bestillte jeg et Style BX400 i tillegg ja.. Kjempefornøyd med Style FX400, men denne har litt kraftigere modell-lampe osv.

Ut fra hva jeg ser på spec'en til Elinchrome, så er forskjellen på BX og FX bruksspenningen.

BX 90-260 V og FX 200-260V

Og du kan fint sette 150W lampe på FX (Det finnes også 200W halogen fra USA).

post-74407-1205397720_thumb.png

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Hva du skal med så mange softboxer? ^^

Bruker du softbox på alle lysene dine eller?

Om jeg bruker 4 blitzer så har jeg 2 stk med paraply på bakgrunn (hvit bakgrunn) og 2 stk med softbox.

Grunnen til at jeg kjøper 2 stk nye softboxer er at disse kan legges sammen som en paraply og tar da lite plass når de skal oppbevares. Jeg har for øyeblikket ikke så mye plass i min lille leilighet.

De 2 andre softboxene samt mitt "kaffebrus-sett" blir lagt ut for salg tror jeg. Octabox er også av denne typen som kan slåes sammen raskt. Så det hele handler om lagringsplass.. :)

Fikk også 2 stk nye ruller (2,73m bredde, hvit og grå) fra Exposervice nettopp.

Nå kommer bildene mine til å bli 10 ganger så bra!! (ironi!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...