Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nervøs mage (ekstremt) tips?

Gjest weiss

Anbefalte innlegg

Gjest Nervøs

Fant denne hos "lommelegen"

Hei!

Jeg er ganske sikker på at det er en sammenheng mellom det du beskriver som ganske sikkert angstanfall og plagene du kjenner i magen. Som du selv antyder er det tette sammenhenger mellom psykiske plager og magetarmfunksjonen - og det er slett ikke umulig at dine plager med magen og tilhørende bekymring for at det skal være noe alvorlig her kan utløse regelrette angstanfall.

Magekatarr er en litt upresis betegnelse, som vanligvis inkluderer syreplager og ubehag fra øvre del av magen. Hvis du har effekt av syredempende medikamenter kan det tyde på at denne antagelsen er riktig, men det har betydning å få undersøkt magesekken din for å påvise eventuelle magesår (som skal behandles med antibiotikakur). Hvis det er umulig å få til gastroskopi, kan en røntgenundersøkelse av magesekk og spiserør være et alternativ, men denne metoden har betydelig mindre følsomhet for sykdom, og deter jo ikke mulig å ta vevsprøver fra forandringer i slimhinnen. En dedikert CT-undersøkelse av magesekken med en moderne CT-maskin kan også gi en del informasjon om slimhinnen.

Jeg vil i første omgang foreslå litt mer diagnostikk på magesekken din, eventuelt kan man gi deg en magesårskur "i blinde" for å eventuelt kurere en slik infeksjon.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Magesår er vel ikke normalt hos en 20 år gammel gutt egentlig men. Tror det kan være angst rett og slett som han beskriver her. Og det virker som (etter egne studier) at angst har en VELDIG stor tilknyttning til fordøyelsesystemet og tarmene generelt ENN depresjon i seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dokumentar om Irritabel Tarm Syndrom vises idag 02.03.08 kl. 23:40...Kanskje du kan få noen tips:)

Den handler for det meste om hvordan sykdommen påvirker livet til de som lider av det, men man lærer også litt.

Jeg så litt av det programmet og jeg er overbevisst om at det var kostholdet som var problemet hos de fleste. De var overvektige og feil og usunn mat gjør at magen blir oppblåst og man må prompe. Men det er vel greit å ha en diagnose å støtte seg til i stedet for å endre livsstil. :roll:

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Til Guest_Nervøs*

Ser det er lenge siden du skrev innlegget, men hele diskusjonen kom opp når jeg googlet "nervøs mage". Jeg har det på akkurat samme måte som deg; hadde en periode der jeg var veldig deprimert, var nesten ikke utenfor døra.. og nå sliter jeg med at magen blåser seg opp, blir urolig og rar når jeg beveger meg utenfor den "behagelige sonen" min. Møter, middager og flere timers reising er et mareritt.

La merke til at du skrev at sex og dusjing roer ned magen, for jeg har merket det samme. Men er ikke alltid de tingene passer seg under middagsselskap ;)

Men det jeg lurte på er om det har blitt bedre? Var du til legen? Hva har du i såfall gjort for å få det til å bli bedre?

Jeg har prøvd å kutte ut melk og hvetemel. Jeg har tatt tester hos legen (de fant ingenting). I en måned ca nå har jeg prøvd homeopatmedisin uten store resultat... det hadde vært fint med noen tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...