Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nervøs mage (ekstremt) tips?

Gjest weiss

Anbefalte innlegg

Gjest Nervøs

Har egentlig vært plaget med nervøs mage i rundt ett halvt/ett års tid nå.

Det jeg tror årsaket det hele var en ganske kraftig depresjon jeg hadde for en tid tilbake.

Etter dette har jeg startet å få vondt i magen( Luft, Smerte og diare ) hver gang ja, hver gang jeg blir "nervøs".

Når dama er drittsekk, når jeg reiser, når jeg er på fest ect. HVER gang når jeg reiser så ender jeg opp med nervøs mage og den går over når jeg er hjemme i daglige omgivelser igjen.

Ja, har testet imodium comp og dem hadde ingen effekt overhodet.

Dette starter å gå meg på nervene så jeg håper noen vet om noen råd!

-Arnt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det leses ut som du har fått Irritabel Tarm Syndrom (IBS).

Dessverre finnes det ingen effektive medisiner mot dette problemet.

Den beste behandling for IBS er rett og slett regulering av kosthold og levestil.

Prøv en høy fiberdiet med vitamintilskudd.

Hør også med fastlegen din om råd.

vaio ;)

Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

Det er som du sier, er når jeg blir stresset at dette slår VELDIG ut.

Hvis jeg f.eks. vet jeg ikke kan få mat eller få kommet på toalettet innen en viss tid slår det ut. Hvis jeg gleder meg veldig til noe, slår det ut.

Det er fryktelig slitsomt :/

Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

Ja, stress er hovedproblemet :/

Hva har du gjort for å forbedre problemet da?

Lange kø lister på lege her, så kan jo prøve ting imens jeg venter :/

De som har det vet hvor frustrerende og irriterende det er.

Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

Hehe, ganske spenstig tips det der. Ikke det at jeg ser hvordan det skal hjelpe men.

Det eneste jeg ville tro hadde hjulpet var noe anti stress piller om det var mulig å få tak på, noe som roet ned. Når det slår ut så hjelper det faktisk å gjøre ting som å ha sex...dusje... eller lignende. Noe som kobler tankene ut og over på noe helt annet. Men det starter jo med en gang igjen etter det da :/

Stort sett en kortvarig glede.

Lenke til kommentar

Jeg var stresset i en periode på skolen. Neffor og trist i flere månder. Og underveis fikk jeg Diare daglig og spessielt i stresset eller deprimert periode.

Etter ca 1 år gikk jeg til lege. Der var det jo lite hjelp og få, selfølgelig. De testet meg for Cølaki ved og ta biopsi i tynntarmen. Etter den var negativ, testet de blodet mitt, fant 1 positiv av 2 mulige. Men dermed ikke sikkert.

Sliter enda med diare. Men er mye mindre. Det er kjempeirriterende. Må tørke i det uendelige fordi det hele tiden er brunnspor på papiret...

Så! Vi lider av det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

Æff, dette hørest jo drøyt ut da. Mitt hovedproblem er vel en blanding av LUFT og diare.

Noe som sammen er... vel.. Man tør jo aldri prompe pga. at man har diare. Og når luften er i magen kommer det store WROOOOM fra magen HELE tiden. Dette er jo totalt irriterende for meg, når andre sitter og hører på.

Diareen min er faktisk VANN farget, altså nøytral i fargen stort sett, i alle fall etterhvert når jeg har bæsjet ut det som er av ja, dette blir ekkelt men du/dere skjønner sikkert.

uansett så er det noe som vil/skal ut, selv om det ikke er mer igjen. Akkuratt som å spy på tom mage.

Og når jeg først kommer meg på do føles det liksom ut som jeg ALDRI er HELT ferdig. Jeg må til slutt bare tørke meg og la det stå til.

Må jo finnes noe for dette, selv om jeg har prøvd imodium comp som i TEORIEN skal hjelpe mot samtlige av dette løsmage/luftimage, men de har ikke en effekt overhodet. Tror jeg til og med overskridde anbefalt dose når jeg hadde det som værst. Ingen effekt.

Er jo ikke mulig å leve ett normalt liv med dette når man omtrent ikke kan reise noe sted eller oppleve motgang uten å tilbringe den uka på dass.

Lenke til kommentar

Huff. Prøvd lege?

Jeg hadde perioder med slik avføring som blyanttynn dritt og høytrykkspylerdritt. Også at jeg måtte være forsiktig ved og lufte hølet grunnet av at det kunne komme overaskelser... Men dette har jeg bare hatt en 20-30 ganger (2-3 år)...

Vanlig diare hele tiden stortsett. Lenge mellom hver stiv dritt jeg slipper... Og må tørke meg hele tiden, føles som det hele tiden er noe. Og av og til stimulerer papiret slik at det kommer mer dritt ut hølet, og må da sette igang igjen. Men dette ca 50 ganger på 3 år... Blir fitte lei...

Lenke til kommentar

Hehe! Morsom doku, men skulle ha vært mer rettet på løsninger.

Tror jeg har dette jeg. Slapp ca 3-4 ganger under hele programmet. Men det var en mild periode da.

Var oss en kompis her og så 2 filmer i et kjør. Prompa sikkert ikke noe lytt da. Husker ikke.

Har også følt det fæle og fare på lange turer, og være på jobb, mer grunnet diare enn promping da.

Lenke til kommentar

Hehe...Bra du er gutt da, promping er liksom en guttegreie. Jeg mener ikke at det er kult og "in" eller no, men det hadde vært værre om det var ei jente som slapp ut sine "dufter"...:)

Btw, håper du blir kvitt problemet ditt, og at det ikke er noe kroniske/langvarige greier...:)

Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

Fikk ikke sett dokumentaren nei, men har ikke problemer med at jeg fiser konstant. Er vel rettere sagt at jeg.... har masse luft i magen som ja.. virker som noen prøver å blåse opp innvollene mine på en måte, etter jeg har hatt en periode med det er jeg så støl i magen at jeg omtrent ikke kan gå normalt. pga. do-besøk ect.

Var på tur i helgen, da fikk jeg det SELVFØLGELIG, det jeg gjorde da var å sette meg ned i en stol... Sitte og halv sove, prøve å tenke på noe HEEEELT annet, se på tv.. HEEELT i en annen verden. DA gikk det faktisk over i noen (8-10) timer. Men kom igjen på søndagen og selvfølgelig på turen hjem. (Når jeg veet inni meg at jeg ikke kan gå på do NÅR jeg vil, blir det 50x så ille) Husker faktisk en gang det var så ille, at jeg ikke klarte å sitte stille, jeg ble kjørt til akkutten der jeg fikk kjørt ett endoskop opp i rævva.

Han sa det var HELT tomt, HELT rent, noe som sier litt hvor ille det er når det først setter igang. Skal vedde på til og med det slimet som er på tarmveggene på innsiden blir spylt ut. Analringen blir forresten helt SINNSYKT sår, så jeg såvidt kan sitte reesten av dagen, og hvis jeg står, så gjør det dobbelt så vondt i magen. Så ja... hva er alternativene?

Hvis jeg virkelig må leve med dette resten av livet....ja... Det ville vært til en kraftig frustrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...