pederk Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Nå hadde jeg akkurat skrevet et langt og flott innlegg her, men kom til å miste alt, så da blir det "fort å gæli" som vi trøndere sier. Jeg eier Canon 30D, Tamron 17-50mm og Sigma 10-20mm. Jeg har lyst til å kjøpe mer tele, og kommer til å gjøre det til sommeren. Foreløpig hadde jeg sett meg ut Canon 70-200mm f/4 som en vinner. Jeg kom til å tvile litt i og med at det koster nesten like mye som begge objektivene jeg har fra før av til sammen, men det kommer sikkert til å brukes adskillig mindre. Hvilke andre alternativer har jeg i samme eller lavere prisklasse for tele? Hvilke andre objektiver kan jeg ha det mer moro med? Jeg vil helst ha noe tele, men trenger neppe all verdens, så kanskje 85mm f/1.8? Jeg har sansen for faste blendere og skarphet. Jeg har lite erfaring med fastobjektiver, men om det er et bra et kan jeg sikkert lære meg å like. Så var det den delen med ekstra kamerahus. Jeg kom til å huske at D50 er det kamerahuset jeg har likt best å holde i hendene, og at det må begynne å bli veldig billig. Hvor mye må jeg ut med for D50+kit eller D50+50mm f/1.8? Tror det ville ha vært morsomt å ha siden det ligger så godt i hånden, og er mer sannsynlig at blir tatt med hit og dit mtp. lav vekt og lav pris. Jeg kom også til å tenke på at 300D+kit kunne vært gøy å ha. Antatt pris? Noe jeg burde vite? Vanskelig å få tak i i svart, siden jeg ikke vil ha sølv? Husker at det og satt godt i hendene, og da kan jeg jo bruke noen av objektivene jeg allerede har om jeg skulle få lyst til det også. Jeg er ikke all verdens fornøyd med 30D siden det er litt stort og tungt til å ta med på tulleturer, men det er vel lite vits i å selge det når jeg må konkurrere med Japan Photos nypris på 4000. 350D har jeg ikke lyst på, og 400D blir for dyrt til slikt tull. Takker for alle svar! Edit: Blitz mye gøy? Ja/nei? Edit2: Tar stort sett bildet når jeg labber rundt ute på måfå. Litt på familieevents og slikt, og kanskje portretter en sjelden gang i blant. Endret 25. februar 2008 av pederk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hva med en Tamron 70-300mm som koster 999,- på Japan Photo ? Som walkabout-kamera, så tror jeg at du bedre tjent med en D50 enn en 300D - sistnevnte er nok for treg. Og hvis du ikke liker 350D, så tror jeg ikke du kommer du ikke til å like 400D heller. Tom Lenke til kommentar
pederk Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Ja, jeg har tenkt på Tamron 70-300mm. Om jeg skulle ha den så blir den som ei kriseløsning for når andre objektiver ikke klarer å rekke like langt, og i tillegg til et mer brukbart (fast?) teleobjektiv. Hvordan er 300D tregt? Hvor raskt det kan ta bilder? Det er i alle fall ikke noe å legge vekt på for mitt bruk. Pussig nok så liker jeg 400D bedre enn 350D. Har eid 350D, og kjæresten eier 400D, så har hatt en del tid med begge deler før. Vet ikke om jeg innbiller meg en forskjell eller om det er en, tho'. Lenke til kommentar
eitp Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hvis du skal ha et ekstra hus, synes jeg det er liten vits i å bytte merke. Det er kostbart å bygge opp to samlinger med objektiver. Hvorfor ikke kjøpe et ekstra 30d-hus nå når det er så rimelig? 70-200 4L er et veldig godt objektiv. Kjøp det pent brukt og du har ikke akkurat tatt noen risiko. Du vil få like mye igjen for det hvis du finner ut at det ikke er noe for deg. Eitp. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hvis du skal ha et ekstra hus, synes jeg det er liten vits i å bytte merke. Det er kostbart å bygge opp to samlinger med objektiver. Hvorfor ikke kjøpe et ekstra 30d-hus nå når det er så rimelig? 70-200 4L er et veldig godt objektiv. Kjøp det pent brukt og du har ikke akkurat tatt noen risiko. Du vil få like mye igjen for det hvis du finner ut at det ikke er noe for deg. Eitp. Det hjelper ikke å ha enda et 30D når jeg ikke liker 30D all verdens, hehe. Det med å kjøpe brukt objektiv og selge igjen til samme pris om jeg ikke liker det høres lurt ut. Endret 26. februar 2008 av pederk Lenke til kommentar
spiderpig123 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Du kan begynne med å komme hjem fra Australia, og feste med moern i russetida. Over til saken, så har du vel sannsynligvis ikke god nok økonomi til å bygge opp enda en objektivsamling? 400d går jo på billigsalg nå, overalt her i byen, og om du selger 30d'en til en grei penge, så er det sikkert mulig å oppdrive det det koster å kjøpe et 400d kamerahus, som sikkert synker enda mer i pris, med tanke på at 450d er på trappene. Oda sa at du likte 400d, eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) 300D er så tregt på å bla gjennom bilder at du kommer til å bli sint. Jeg ville droppet planene om to kamerahus, hva er egentlig vitsen? 300D er jo milevis bak 30D Kjøp heller en bråte SB-28 blitser og radiokontroller, er sikker på at du kommer til å få mye moro http://www.flickr.com/groups/strobist/pool/ Endret 26. februar 2008 av EivindF Lenke til kommentar
pederk Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Du kan begynne med å komme hjem fra Australia, og feste med moern i russetida. Over til saken, så har du vel sannsynligvis ikke god nok økonomi til å bygge opp enda en objektivsamling? 400d går jo på billigsalg nå, overalt her i byen, og om du selger 30d'en til en grei penge, så er det sikkert mulig å oppdrive det det koster å kjøpe et 400d kamerahus, som sikkert synker enda mer i pris, med tanke på at 450d er på trappene. Oda sa at du likte 400d, eller har jeg misforstått? Festing: frister, frister! Over til saken, jau. Tanken var ikke å bygge opp enda ei objektivsamling, men bare ha et D50 til å dra med seg hit og dit når 30D føles for tungt. Kun 50mm eller kit-objektiv, ikke noe mer. Billig, men digg. 400d frister, ja, men prisen på 30d er helt i bunn siden det ble solgt/selges for 4000 på Japan Photo, så jeg får vel neppe mer enn 3000 for mitt som har gått et par runder i ringen. Når jeg tenker meg om så kan det være at 50mm til Canon er løsninga. Blir jo mye lettere å ta med seg 30D, da. Jeg har ombestemt meg mange ganger allerede, og opptil flere ganger om dagen. Får nesten vente og se hva jeg ender opp med, men jeg må innrømme at D50 ikke er så realistisk å anskaffe slik jeg ser det nå. Blitz frister og, men jeg vet ikke helt om jeg har bruk for det. Tar lite bilder innendørs, og jeg er ivrig etter å gjøre ting enklere og lettere for meg selv. Og der strøk jeg sannsynligvis 300D av lista. Synd at det er så tregt. 30D er en fryd å bla i bildene med, det skal det i alle fall ha. Endret 27. februar 2008 av pederk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå