Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen "mister" bildet, blir svart

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en gammel (2003) 19" LCD fra Hansol (H950) som har begynt å "miste" bildet forholdvis ofte. Det som skjer er at skjermen plutselig blir helt svart, hvorpå jeg noen ganger kan gjenopprette bildet ved å enten skru skjermen av og på, eller ved å skifte til analog input og så tilbake til digital input. Når dette ikke fungerer vises bildet i et lite sekund før skjermen blir svart igjen. Når dette skjer må jeg stort sett vente litt før jeg kan bruge skjermen igjen.

Dette skjer både i Windows og i POST/boot, og med to forskjellige PC-er, så jeg er rimelig sikker det er noe feil med skjermen. Allikevel fungerer skjermen helt fint mens den er "på", jeg kan spille spill uten andre problemer og farger, respons osv. er akkurat som de alltid har vært.

Det jeg lurer på er om dette er et symptom på at skjermen er kaputt, eller om dette kan forårsakes av noe annet, som for eksempel ledning, tilkoblingsport eller andre ting som jeg ikke kjenner til... Jeg har forresten bare prøvd med DVI tilkobling, da jeg ikke har noen VGA kabel og det har vært overraskende vanskelig å få tak i en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva du mener med at den fungerer helt fint mens den er "på", men går utfra du mener når du kobler den opp til en annen pc. Jeg lurer også på om bildet er helt svar eller nesten helt svart. I bærbare (dvs. i ramma på skjermen) finnes det en liten sak som heter inverter som styrer lys til skjermen, uten at jeg er helt oppdatert på hvordan den fungerer. Den kan gå istykker ihvertfall (jeg har byttet en en gang for lenge siden). Mulig det kan styre deg på rett veg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

denne lurer jeg og på! slik jeg forstår innlegget ditt har det samme begynt å skje hos meg nå: skjermen blir plutselig svart, eller "nesten-svart", liksom et slør som legges over, jeg kan såvidt skimte skjermbildet under og kan klikke og alt synes å fungere greit. dette skjer med uregelmessige mellomrom, og varer forskjellig. "sløret" fjernes av og til ved at jeg åpner et nytt vindu/bytter mellom vinduer, av og til ikke... noen ganger varer det bare noen sekunder, andre ganger i flere minutter.

skjermen er en samsung syncmaster 920N, som er et par år gammel ...kjøpt på flexi-data i bergen, og de er jo dessverre nedlagt ...

alle forslag til løsning mottas med takk!

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende (tror jeg) problem en gang i tiden. Da mistet jeg skjermbildet etter alt svart-hvittopplegget var ferdig (post og evt. bios). Jeg fikk opp windows loadskjermen i et lite øyeblikk med helt forvrengte farger (mye rosa om jeg ikke husker helt feil), før alt ble svart. Problemet da var at en pin på skjermledningen var bøyd. Med en gang jeg bøyde den tilbake virket alt som det skulle. Tror derimot ikke dette er samme greia som "sløret" som ble nevnt over, men det høres ut som noe i skjermledningen kan være løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...