Gå til innhold

Objektiv til Nikon D80

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer sterkt å kjøpe meg Nikon D80. De leveres med litt forskjellige linser.. Blant annet 18- 70mm og 18-135mm som er de mest vanlige. Jeg er ganske urutinert med bruk av speilrefleks og lurer på hva bør jeg i såfall velge? Hva er egenskapene og fordelene ved hvert objektiv?

Håper på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte D80 for en stund siden, og valgte heller å gå for en Tamron 17-50mm, og angrer ikke et sekund. Utrolig skarp!

Fordelen med å kanskje gå for en 18-135 er større fleksibilitet, som vil gjøre det enklere med objektivkjøp i fremtiden. Du vil ha en følelse over hvorvidt du liker deg i teleområdet over 100mm, og kan finne ut hva du ønsker å supplere med i senere tid.

Lenke til kommentar
Akkurat nå er det beste kjøpet Canons 30d - kun hus på Japanphoto

Så slenger du på et Tamron 17-50 f2.8 og elsker verden :)

Dere er litt vel kjapp med å be folk løpe å kjøpe dette Canon tilbudet.

Jeg har prøveholdt både Canon, Pentax og Nikon før jeg kjøpte kamera.

For meg var ikke Canon god å holde i med mine store mannehender og valgte derfor Nikon.

Dette mener jeg kan være viktigere enn pris.

PS: D80 er et supert kamera, men prøvehold det først

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Tamron 17-50 2.8 og Sigma 50-150 2.8. har også 85mm 1.8

Føler dette er det jeg trenger. (Kommer kanskje til å investere i en vidvinkel zoom eller en 35mm 2.0)

Hadde først 18-70 objektivet og skal ikke klage på det. Men se etter en brukt tamron 17-50. Får de 1 år gamle til samme prisen som kitobjektivet 18-70 nytt.

Lenke til kommentar
18-70 har bedre optisk kvalitet, og det er skarpere.
18-70 er mer jevnt skarp, mens 18-135 er svært skarp i senter, og mye mer avtakende ut mot kanten. I senter er 18-135 skarpere enn 18-70. 18-70 har mindre CA enn 18-135, og byggekvaliteten er mye bedre. Begge har skikkelig fokusring, forøvrig, men 18-135 mangler avstandsindikering på objektivet, nyttig dersom man kan utnytte hyperfokalavstand f.eks. Min konklusjon pleier å være: ønsker du bare ett objektiv, er 18-135 et godt valg, for du vil egentlig ikke savne noe spesielt. Skal du ha flere objektiver, er 18-70 det beste valget, med færrest kompromisser.
Lenke til kommentar

Jeg reiser mye rundt på fotballkamper, særlig i England. Hvis jeg da sitter langt unna banen vil det vel være fordel med 18-135mm da jeg kan zoome mere inn vel? For å få bilde av spillerne tenker jeg på.. Jeg vil da ha et bra allround objektiv som jeg kan bruke til fotball som nevnt, natur og andre mer eller mindre dagligdagse ting.

Lenke til kommentar
Jeg reiser mye rundt på fotballkamper, særlig i England. Hvis jeg da sitter langt unna banen vil det vel være fordel med 18-135mm da jeg kan zoome mere inn vel? For å få bilde av spillerne tenker jeg på.. Jeg vil da ha et bra allround objektiv som jeg kan bruke til fotball som nevnt, natur og andre mer eller mindre dagligdagse ting.

Tror nok at 135 blir litt for kort til fotballkamper. Da ville jeg heller sett på denne eventuelt denne hvis du bare skal ha ett objektiv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...