Gå til innhold

Geolog....... Noen erfaringer?

Pujari

Anbefalte innlegg

Har fattet en viss interesse for yrket GEOLOG og tror kanskje dette kan være noe for meg, MEN........

Det jeg søker er vel noen som kan fortelle meg litt om studiet utover det jeg kan finne på nettet, kanskje er det noen som studerer dette nå, har gjort det for ikke så alt for lenge siden, eller kjenner noen som kunne sagt noen ord om faget, utanningen osv......

håper noen har noe å bidra med.

På forhånd Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg utdanner meg til Geolog akkurat naa, riktignok i USA, saa naar det kommer til spesifikke studiesteder i Norge kan jeg nok ikke hjelpe noe saerlig. Jeg kan si det er en utrolig interessant og variert utdanning, hvor du faar forstaalse for hva som skjer paa planeten vaar akkurat naa i tillegg til at du kan se hva som har skjedd med jorden de siste 4,5 milliarder aar.

Er du en type som liker friluftsliv er geologi perfekt, det finnes nok svaert faa utdannelser hvor feltarbeid er mer i fokus. Hvert semester har vi et par utflykter som gaar over helger eller hele uker, og kan egentlig ikke tenke meg at det er noe searlig annerledes i Norge, gitt den varierte geologien landet vaart tilbyr. I tillegg er det vanlig aa ha et intensivt feltkurs som strekker seg over flere uker i sommerferien hvor du bruker dine tilegnede kunskaper paa aa beskrive og tolke geologien i et omraade. Naar du kommer paa et nivaa hvor du driver forskning kan du reise over hele verden. Jeg har venner som har reist til Tibet for aa gjoere sine masteroppgaver paa forkastninger i Himalaya fjellene, og mine professorer forsker over hele verden, noe som er det samme i Norge.

Fagmessig saa er geologi en sammensveising av aspekter av biologi, kjemi og fysikk, og en grunnleggende forstaalse av alle tre maa til for aa kunne forstaa hva som har skjedd med en steinformasjon. De fagene du kommer til aa ta paa universitetet wil gi deg bakgrunn i de forskjellige steintyper, deformasjon og struktur i stein, paleontologi, geofysikk, i tillegg til at du nok blir noedt til aa ta enkelte matte og kjemi/fysikk fag. Klassene jeg har bestaar vanligvis av en mer teoretisk/bakgrunnsdel, og en mer praktisk laboratoriedel hvor man laerer og se paa stein gjennom mikroskoper og aa analysere steinproever, man laerer teknikker for aa konstruere geologiske kart og aa analysere geologiske formasjoner og rekonstruere dem til hvordan de saa ut for millioner av aar siden.

Jobbmarkedet for geologer for tiden er svaert hett, med en boom i oljebransjen rekrutterer oljeselskapene geologer i fleng, med god loenn. Geologer finner seg ogsaa jobber innen staten (Statens vegvesen har foreskempel en god del geologer), som miljoekonsulenter, innen forsking og gruvedrift.

Naar det kommer til det sosiale er det nok et av de beste studiene, de mange feltturer man har med sine klassekamerater betyr at det bilr et sammensveiset miljoe, og du kommer nok til aa finne ut at du blir aa vaere med dine studiekamerater mye paa skolen, da mye av arbeidet du gjoer i klassene dine er labratoriearbeid som maa gjoeres paa skolen.

Som sagt saa studerer jeg i USA, men jeg vet at Universitetet i Bergen kom akkurat svaert hoeyt oppe paa en ranking av institusjoner innen Geologi, samt jeg har hoert gode ting fra en kamerat som studerer geofysikk der.

For geologinyheter i Norge vil jeg anbefale www.geo365.no , sjekk ut siden for aa se mer av de ting som geologer driver med.

Kom gjerne med flere spoersmaal, saa skal jeg svare saa godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Er det på UiO eller NTNU du vurderer geologi? Og har du sett på fagplaner og emnebeskrivelser/studiehåndbøker på de ulike fagene?

har vel egentlig sett for meg studiet enten i UiB eller UiO, veldig i tvil......

har studert sidene til NTNU, UiB, UiO og oppe i tromsø.....og for så vidt lest det meste som står om studiene der, men synest det er lite å se til studentenes holdninger og meninger om studiet, derfor søker jeg litt informasjon her hos dere :)

Endret av Pujari
Lenke til kommentar
Jeg utdanner meg til Geolog akkurat naa, riktignok i USA, saa naar det kommer til spesifikke studiesteder i Norge kan jeg nok ikke hjelpe noe saerlig. Jeg kan si det er en utrolig interessant og variert utdanning, hvor du faar forstaalse for hva som skjer paa planeten vaar akkurat naa i tillegg til at du kan se hva som har skjedd med jorden de siste 4,5 milliarder aar.

Er du en type som liker friluftsliv er geologi perfekt, det finnes nok svaert faa utdannelser hvor feltarbeid er mer i fokus. Hvert semester har vi et par utflykter som gaar over helger eller hele uker, og kan egentlig ikke tenke meg at det er noe searlig annerledes i Norge, gitt den varierte geologien landet vaart tilbyr. I tillegg er det vanlig aa ha et intensivt feltkurs som strekker seg over flere uker i sommerferien hvor du bruker dine tilegnede kunskaper paa aa beskrive og tolke geologien i et omraade. Naar du kommer paa et nivaa hvor du driver forskning kan du reise over hele verden. Jeg har venner som har reist til Tibet for aa gjoere sine masteroppgaver paa forkastninger i Himalaya fjellene, og mine professorer forsker over hele verden, noe som er det samme i Norge.

Fagmessig saa er geologi en sammensveising av aspekter av biologi, kjemi og fysikk, og en grunnleggende forstaalse av alle tre maa til for aa kunne forstaa hva som har skjedd med en steinformasjon. De fagene du kommer til aa ta paa universitetet wil gi deg bakgrunn i de forskjellige steintyper, deformasjon og struktur i stein, paleontologi, geofysikk, i tillegg til at du nok blir noedt til aa ta enkelte matte og kjemi/fysikk fag. Klassene jeg har bestaar vanligvis av en mer teoretisk/bakgrunnsdel, og en mer praktisk laboratoriedel hvor man laerer og se paa stein gjennom mikroskoper og aa analysere steinproever, man laerer teknikker for aa konstruere geologiske kart og aa analysere geologiske formasjoner og rekonstruere dem til hvordan de saa ut for millioner av aar siden.

Jobbmarkedet for geologer for tiden er svaert hett, med en boom i oljebransjen rekrutterer oljeselskapene geologer i fleng, med god loenn. Geologer finner seg ogsaa jobber innen staten (Statens vegvesen har foreskempel en god del geologer), som miljoekonsulenter, innen forsking og gruvedrift.

Naar det kommer til det sosiale er det nok et av de beste studiene, de mange feltturer man har med sine klassekamerater betyr at det bilr et sammensveiset miljoe, og du kommer nok til aa finne ut at du blir aa vaere med dine studiekamerater mye paa skolen, da mye av arbeidet du gjoer i klassene dine er labratoriearbeid som maa gjoeres paa skolen.

Som sagt saa studerer jeg i USA, men jeg vet at Universitetet i Bergen kom akkurat svaert hoeyt oppe paa en ranking av institusjoner innen Geologi, samt jeg har hoert gode ting fra en kamerat som studerer geofysikk der.

For geologinyheter i Norge vil jeg anbefale www.geo365.no , sjekk ut siden for aa se mer av de ting som geologer driver med.

Kom gjerne med flere spoersmaal, saa skal jeg svare saa godt jeg kan.

Først må jeg bare si tusen takk for mye god informasjon og gode svar.

Lurer litt på dette med realfagene kjemi, fysikk (og matte), hva kreves av ferdigheter(og kunnskaper)? Er middels god på skolen og har sjelden noen store karakterer (5-6), men lærer bedre og forstår lettere ved at alt blir satt i en sammenheng, teori- praksis.

Når det gjelder geologi fattet jeg interesse for dette da jeg tok bore og brønnteknikk vk1 for å komme meg offshore, da var en av to avsluttende eksamener geologi. syntes faget virket interesant og har derfor nå etter 1 år som sykmeldt ønske om å studere og det faller meg naturlig å finne ut mere om dette studiet.

En annen god grunn er at jeg ønsker meg en jobb med ikke for mye kontor-arbeid og ikke alt for fysisk(tungt) arbeid, men en mellomting der jeg får bruke min naturlige nysgjerrighet.

Hvordan endte du opp på geologi-studiet?

Lenke til kommentar
Hva er forskjell i en som har studert geologi og en som har studert teknisk geologi(siv. ing.).

Geologi er et mer "akademisk" studie, hvor fokus ligger mer i aa kunne se det store bildet, hvor fagene gir deg god bredde innen alle felt i geologien, samt spesialisering innen hvilket som helst omraade innen geologi, mens Geotekniske fag er mer spesialisering mot aa bruke geologi innen konstruksjon eller minedrift, og har ikke samme fokus paa aa finne ut hva som har skjedd, det er mer fokus paa aa finne hva som kan skje og hvordan forhindre det. Det kan nevnes at innen petroleumsindustrien er "vanlige" geologer minst like ettetraktede, da det aa lete etterolje handler mye om aa finne ut hva som tidligere har skjedd i omraadet man undersoeker.

Først må jeg bare si tusen takk for mye god informasjon og gode svar.

Lurer litt på dette med realfagene kjemi, fysikk (og matte), hva kreves av ferdigheter(og kunnskaper)? Er middels god på skolen og har sjelden noen store karakterer (5-6), men lærer bedre og forstår lettere ved at alt blir satt i en sammenheng, teori- praksis.

Når det gjelder geologi fattet jeg interesse for dette da jeg tok bore og brønnteknikk vk1 for å komme meg offshore, da var en av to avsluttende eksamener geologi. syntes faget virket interesant og har derfor nå etter 1 år som sykmeldt ønske om å studere og det faller meg naturlig å finne ut mere om dette studiet.

En annen god grunn er at jeg ønsker meg en jobb med ikke for mye kontor-arbeid og ikke alt for fysisk(tungt) arbeid, men en mellomting der jeg får bruke min naturlige nysgjerrighet.

Hvordan endte du opp på geologi-studiet?

I mine studier har fysikk og kjemi fagene vaert grunnleggende fag, og ikke videre utfordrene, og jeg tror nok det er mye av det samme i Norge. De gangene du moeter slike fag innen geologien er det mye mer integrert i faget, og dermed blir det mye mer interessant aa forstaa det. For aa si det slik, fasediagrammer er mye mer interessante naar man bruker dem til aa finne ut i hvilken sekvens mineraler innen en stein krystalliserte enn aa kun laere om teorien bak i kjemien. Jeg tror du kommer til aa klare det helt greit, det aller meste av kjemien og fysikken du trenger innen geologi kommer til aa bli satt i slike sammenhenger som du sier.

Som jeg har sagt tidligere saa er geologi et meget bredt fagfelt, det finnes geologer som er nesten kjemikere eller fysikere, som jobber med vulkaner, fossiler osv., saa du kommer til aa finne slike stillinger hvor du ikke stivner inn foran en pc skjerm. I oljebransjen, som er den jeg kjenner best, er det for det en god del jobbing med data, men man bruker det som verktoey til aa hjelpe med aa finne ut hva som er under overflaten. I tillegg kan du nok komme til aa analysere kjerneproever, gjerne reise ut offshore hvor leteboringen finner sted, og arbeidsgiver har ofte ekskursjoner til felten for aa kurse sine ansatte. Vet at for eksempel Exxon har et treukers feltkurs for sine ansatte.

Selv begynte jeg aa studere geologi etter at en bekjent hintet om at det kunne vaere noe, jeg tok introduksjonsfaget og har ikke sett meg tilbake siden. Det skal ogsaa sies at mange geologistudenter, ihvertfall her i statene er studenter som har proevd seg paa litt av hvert, men tilslutt ender paa geologi.

Lenke til kommentar

Beklager om jeg spør dumt, men introduksjonsfag, er det en slags forkurs eller en betegnelse på det første året på geologi?

når det gjelder bachelor og master, hva oppnår jeg med de forskjellige gradene? hvordan er muligheten for å få en jobb innen oljeindustrien etter "kun" en bachelor?

Lenke til kommentar
Beklager om jeg spør dumt, men introduksjonsfag, er det en slags forkurs eller en betegnelse på det første året på geologi?

når det gjelder bachelor og master, hva oppnår jeg med de forskjellige gradene? hvordan er muligheten for å få en jobb innen oljeindustrien etter "kun" en bachelor?

Introduksjonsfag er det foerste faget du generelt tar i Geologi, her er det genrelt kalt physical geology, i Norge tror jeg det for det meste blir kalt Intro til Geologi. Det er rett og slett en introduksjon til de generelle prinsippene geologi er basert paa, samt grunnleggende kunnskaper mineraler, stentyper, formasjoner osv.

Jeg er ikke absolutt sikker paa hvordan situasjonen i Norge er, men her i USA er detfor tiden nok av jobbtilbud for folk med kun en bachelor, og jeg tror ikke det er saerlig annerledes i Norge. Jobbene er derimot ikke like varierte og bruker ofte ikke like mye geologi, da man gjerne har mer jobb som tekniker. Med en master staar du mye mer fritt i jobbvalg, du har en god del hoeyere loenn, faar mer varerte arbeidsoppgaver, samt at din jobbsikkerhet er langt hoeyere naar det kommer nedgangstider.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du valgte å studere i USA fremfor Norge? Kanskje ikke så relevant, men men....... bare nysgjerrig jeg. :)

Hvordan vil du beskrive en typisk student ved geologi-studiet med unntak av at mange av de kanskje har prøvd litt av hvert tidligere, før de til slutt landet på geologi?!

Lenke til kommentar

Min familie flyttet til USA da jeg var midt i foerste klasse paa vgs, saa flyttet jeg etter et halvt aar etter og tok siste aaret paa high school der. Etter det var valget enten aa komme tilbake til Norge for aa gjoere tredje klasse eller aa begynne paa universitet i USA. Jeg valgte det siste da jeg ville ha nye utfordringer og erfaringer, samt at min familie enda bor i her borte.

Ellers kan jeg si at den gjennomsnittlige geologistudenten generelt gjoer det greit paa skolen, uten aa vaere sekser-elever, mest paa grunn av at de er alt for glad i geologifagene til aa bruke uforholdsmessig mye tid paa andre fag. Historie og arkeologi er ofte fag som geologer liker, noe som ikke er rart med tanke paa at geologi er nok den mest "historiske" vitenskaper, men sier gjerne at eksperimentet vaart har allerede blitt gjort, vi tolker bare resultatet.

Mange geologer er ogsaa "visuelle" personer, som har over gjennomsnittet talent for kunst, uten at det er noen regel. Dette med aa kunne forestille seg resten av noe som man kun ser deler av, er viktig i enkelte grener innen geologien, saa det er en overrepresentasjon av venstrehendte innen faget, siden de gjerne er bedre til aa visualisere. (Er ikke venstrehendt selv, men klarer fint aa forestille slikt allikevel. Kan ellers si at de aller fleste geologer er glad i festlige lag, vaare feltturer gaar ofte under banneret "work hard, play hard". Som jeg har sagt tidligere, for aa bli geolog boer man vaere glad i friluftsliv og aa vaere utendoers, de aller fleste som ikke takler det slutter rimelig kjapt.

Hos oss har det lenge vaert en overrepresentasjon av gutter, men det ser ut til at det nye aarskullet har langt flere jenter, saa det tror jeg varierer fra studiested til studiested. Ellers kan jeg si at de foerste geologifagene er de minst interessante og at det blir bare mer interessant jo mer kunnskaper du faar om emnet, og dermed evner til aa kunne koble flere ting isammen. For meg har det bare blitt mer og mer interessant som tiden har gaatt.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Heisan,

Lurte på om Pdisch fikk studielån fra andreåret i USA ? Fikk du det ? Ser litt på reglene siden mine tvillinger begynner på Highschool i USA nå i høst mens jeg jobber her i Norge. Jeg pendler tilbake til USA annenhver måned. Grunnen til USA er at moren har fått seg en jobb der.

Sorry hvis det var et direkte spørsmål, men det hadde hjulpet. Er spent på om de får studeielån til å begynne på Universitet's andre år om noen år...

Takk Takk!

Lenke til kommentar

Hva er forskjell i en som har studert geologi og en som har studert teknisk geologi(siv. ing.).

Teknisk geofag, petroleumsgeologi osv. er vel egentlig ingeniørlinjer -- litt mer anvendt geologi. Geologi er nok mer akademisk ... Forskjellen blir vel litt som sivilingeniørstudiet i fys.mat versus teoretisk fysikk …

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...