Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rimelige kina-dac-er er undervurderte. De bruker gjerne nøyaktig samme komponenter som man finner i dac-er fra kjente merker som får skryt. Det skal litt til for å få til total skivebom så lenge man holder seg til kjente dac-ic-er, og kjente opamper. Prisen er gjerne knallgod i forhold til hva man får.

Lenke til kommentar

Anbefales til dei som er på budsjett, kosta 50 dollar + frakt. :)

 

Konstruksjonskvaliteten og finishen virker jo veldig bra til prisen (nesten latterlig lav når en tenker på at man får både en forsterker og en DAC til rundt 500 kr: 50 dollar = 300 kr. I tillegg kommer frakt og moms). Den kunne like gjerne kostet dobbelt så mye uten at jeg ville reagert på prisen :)

 

Mens vi er inne på DAC'er:

 

Sound Blaster X-Fi lydkortet mitt begynte å bli ustabilt etter ca. 5 år i trofast tjeneste. Planen min var å bruke det integrerte lydkortet på hovedkortet inntil jeg fikk tak i et nytt lydkort (1). Men det viste seg at jeg hadde litt flaks i uflaksen, siden det integrerte lydkortet hadde to S/PDIF-utganger (coax og optisk) som var aktive samtidig. Det innebærte at jeg kunne sende lyden digitalt til Hegel DAC'en og forsterkeren samtidig, noe som jeg ikke kunne med X-Fi lydkortet.

 

Jeg har tidligere brukt USB for å koble DAC'en til PC'en, men dette var ikke like praktisk synes jeg, siden jeg da måtte velge DAC'en i Playback-oppsettet først. DAC'en gir dessuten mulighet for 24/192 oppsampling/avspilling ved bruk av S/PDIF inngangene, noe som ikke støttes via USB (dvs. Windows nedsampler signalet og deretter må DAC'en oppsample igjen, og dette er ikke helt optimalt). (2)

 

Lydkortet (eller rettere sagt IC'en) det er snakk om her er toppmodellen til Realtek med opptil ti 24/192-kanaler og innebygde hodetelefonforsterkere:

 

http://www.realtek.c...nn=4&ProdID=173

 

(1) Tidligere erfaringer med integrerte lydkort viste at de ikke var spesielt egnet til bl.a. mer kravstore spill. Men her har det tydeligvis vært gjort visse fremskritt de siste årene, da det ikke hadde noe problemer med nyere spill som f.eks. Starcraft II. Lydkvaliteten er ikke så relevant i denne sammenhengen, siden det er snakk om bruk av eksterne DAC'er.

 

(2) Nå finnes det visstnok tredjeparts drivere som fikser dette problemet i Windows 7, men jeg har ikke testet denne løsningen selv (har man en DAC som støtter 24/192 kan man kanskje likegodt sende ut lyden i 16/44.1/48-format og la DAC'en ta seg av oppsamplingen, såfremt DAC'en støtter slik oppsamling via USB):

 

http://www.usbdacs.c...92/hs24192.html

 

EDIT: Fikset merkelig formatering av fonter

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Det blir jo litt over prisnivået ditt, men jeg er i hvert fall kjempefornøyd med min DAC fra taiwanske Valab.

 

Her er butikken dems på eBay:

http://stores.ebay.com/Vintage-Audio-Lab_Digital-to-Analog-Converter_W0QQ_fsubZ225604719QQ_sidZ314713499QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

 

Omtaler og førsteinntrykk på headfi. Advarsel: tråden er veldig lang og en smule utdatert, i hvert fall noen av de eldste postene ettersom DAC-en har vært/er under utvikling

http://www.head-fi.org/forum/thread/378459/valab-dac-first-impressions

 

 

Edit: jeg har forresten denne her: http://cgi.ebay.com/Valab-TDA1543-NOS-USB-Re-Clock-DAC-MK-1-Luxury-Version-/290458505337?pt=LH_DefaultDomain_0#ht_7013wt_911

Endret av Flames
Lenke til kommentar

Noen tips til en billig DAC (<500kr med alt) som skal brukes til stereoanlegg (ikke hodetelefoner, men betyr ikke så mye)? Skal IKKE ha intergrert amp!

Kjøper gjerne China-DACer.

 

Er du egentlig ute etter et eksternt lydkort (USB) eller en DAC som ikke nødvendigvis må kunne kobles til en PC? Eksterne USB-lydkort får du jo kjøpt her til lands for godt under 500 kr.

Lenke til kommentar

Noen som kan gå god for Nuforc Udac? Skal bruke den til å koble forsterkeren til PC og hodetelefoner.

 

Jeg har ingen personlig erfaring med uDAC, men her er en gruppetest hvor den får positiv omtale:

 

http://www.audiovisuelt.no/artikler/godsaker_for_orene/75960/4

 

Sitat:

 

Oppsummering

Vi kan ikke forestille oss en bedre introduksjon til kvalitetslyd med hodetelefoner enn uDAC. Her får man en DAC/forsterker i toppklasse som kan drive til dels vanskelige hodetelefoner med stor spilleglede. Dersom man skulle bli angrepet av behovet for å oppgradere kan uDAC med fordel brukes som DAC til en stasjonær forsterker av høy klasse.

 

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg er nok ingen hodetelefonofil enda, men har den siste tiden fattet mer og mer interesse for denne formen for lydnytelse. I den forbindelse trenger jeg et par råd/tips, eller litt veiledning, om man vil, og i den forbindelse tenkte jeg det kunne være vel så greit å spørre her som å opprette en egen tråd.

 

Har et par Denon AH-D301 som jeg kjøpte for å få en bedre opplevelse med musikken jeg har på MP3-spilleren. Etterhvert har jeg brukt disse i stor grad når jeg sitter ved PC-en og hører på musikk og når jeg ser film. Siden har jeg jo skjønt at det er noe som heter hodetelefonforsterker, og som småivrig nybegynner på området vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp av en. Da har jeg to spørsmål:

 

1.) Hvordan er kombinasjonen mine hodetelefoner + hodetelefonforsterker? Jeg tenker først og fremst på om investeringen vil bære frukter for lydopplevelsen, mtp at hodetelefonene ikke akkurat er det beste man får kjøpt. Har sett på Nuforce uDAC, og lest mye positivt om den.

 

2.) Har også overveid å investere i nye hodetelefoner, og noe mer påkostede sådane. Skal brukes til musikk og film. (Hvis det er foretrukket at jeg spør om akkurat dette i en egen tråd, får dere hinte om det ;) ) Er åpen for alle merker, og prisen bør helst ikke overstige 1500 kr.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Noen tips til en billig DAC (<500kr med alt) som skal brukes til stereoanlegg (ikke hodetelefoner, men betyr ikke så mye)? Skal IKKE ha intergrert amp!

Kjøper gjerne China-DACer.

 

Er du egentlig ute etter et eksternt lydkort (USB) eller en DAC som ikke nødvendigvis må kunne kobles til en PC? Eksterne USB-lydkort får du jo kjøpt her til lands for godt under 500 kr.

 

Må være ekstern DAC. Trenger optisk SPDIF, ikke USB.

Lenke til kommentar
Siden har jeg jo skjønt at det er noe som heter hodetelefonforsterker, og som småivrig nybegynner på området vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp av en. Da har jeg to spørsmål:

 

1.) Hvordan er kombinasjonen mine hodetelefoner + hodetelefonforsterker? Jeg tenker først og fremst på om investeringen vil bære frukter for lydopplevelsen, mtp at hodetelefonene ikke akkurat er det beste man får kjøpt. Har sett på Nuforce uDAC, og lest mye positivt om den.

 

Her er det viktig å notere seg at en hodetelefonforsterker i seg selv ikke vil gi nevneverdig bedring av lydbildet per se - dette vil imidlertid (og muligens) en DAC besørge, eventuelt en kombinert hodetelefonforsterker og DAC, hvilket jeg mener å huske at nevnte NuForce uDAC er. :yes:

 

Videre er det heller tvilsomt at en hodetelefonforsterker vil komme en så forholdsvis lettdrevet hodetelefon som Denon AH-D301 til gode. Jeg må imidlertid få understreke at jeg ikke er familiær med denne hodetelefonen og således ikke kan uttale meg om dette på personlig grunnlag. :)

Lenke til kommentar

 

 

Siden har jeg jo skjønt at det er noe som heter hodetelefonforsterker, og som småivrig nybegynner på området vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp av en. Da har jeg to spørsmål:

 

1.) Hvordan er kombinasjonen mine hodetelefoner + hodetelefonforsterker? Jeg tenker først og fremst på om investeringen vil bære frukter for lydopplevelsen, mtp at hodetelefonene ikke akkurat er det beste man får kjøpt. Har sett på Nuforce uDAC, og lest mye positivt om den.

 

 

 

Her er det viktig å notere seg at en hodetelefonforsterker i seg selv ikke vil gi nevneverdig bedring av lydbildet per se - dette vil imidlertid (og muligens) en DAC besørge, eventuelt en kombinert hodetelefonforsterker og DAC, hvilket jeg mener å huske at nevnte NuForce uDAC er. :yes:

 

Skjønner.

 

Videre er det heller tvilsomt at en hodetelefonforsterker vil komme en så forholdsvis lettdrevet hodetelefon som Denon AH-D301 til gode. Jeg må imidlertid få understreke at jeg ikke er familiær med denne hodetelefonen og således ikke kan uttale meg om dette på personlig grunnlag. :)

 

Har faktisk tenkt over saken. Husker at det var mye snakk om dette da jeg kjøpte hodetelefonene. Dessverre for selgeren på HiFi-klubben (og megselv) hadde jeg den gang ikke de forutsetninger som trengtes for å få noe som helst utbytte av det han snakket om :p Blir vel å investere i et par nye. Får lese litt her (og evt opprette en tråd), så skal det vel bli en ordning på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...