Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Slenger meg frekt og freidig inn i diskusjonen ovenfor :)

Kjøpte selv Sennheiser HD595 for et års tid siden, og som det skrives ovenfor, ble jeg da rimelig umiddelbart hodetelefonil. Bruker utelukkende hodetelefonene via PC-en, forøvrig ut fra et Soundblaster Audigy II kort.

Har vært kjempefornøyd med dette oppsettet, men i det siste har jeg lurt på om det kanskje kan hentes enda litt mer fra hodetelefonene. Ser det foreslås både D/A-konverter og forsterker, trenger man virkelig det? Eventuelt, hva burde man kjøpe først på et magert budsjett? Jeg kan fint kjøpe meg komponenter til 1-2000, men det blir i tilfelle stykkevis.

Sikkert fryktelig dumme spørsmål, men håper på svar likevel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argon HA-1 virker veldig flott pga prisen, men ikke la deg lure. Etter bare noen uker så begynte den å få problemer med at jacken får dårlig kontakt, slik at lyden av og til forsvinner. Så må jeg bruke et par minutter på å vri og vende, samt slå den av og på før jeg får tilbake lyden.

Lenke til kommentar

Argon HA-1 virker veldig flott pga prisen, men ikke la deg lure. Etter bare noen uker så begynte den å få problemer med at jacken får dårlig kontakt, slik at lyden av og til forsvinner.

Jeg bruker selv Argon HA-1 på jobben (har hatt den i flere måneder) og jeg har ikke hatt noen slike problemer med den, selv om hodetelefonene kobles fra og til med jevne mellomrom. Men som med alle slike hodetelefonkontakter så er det viktig at man er litt forsiktig når man putter inn og drar ut jack'en.

Så må jeg bruke et par minutter på å vri og vende, samt slå den av og på før jeg får tilbake lyden.

Akkurat det gjør jo ikke situasjonen bedre. Siden den bare er noen uker gammel så bør du heller gå tilbake til butikken og be om en ny en (eller varebytte). Det er jo noe som heter garanti :)

Lenke til kommentar

Jeg tar jacken inn og ut på normal måte, jeg er ikke hardhendt for å si den sånn og jeg drar ikke i ledningene.

Får se hva det blir til. Vanligvis hjelper det å slå den først av og så på igjen. Heldigvis er ikke Argon HA-1 en veldig dyr affære. Hadde vært langt mer bittert dersom det gjaldt en skikkelig high-end forsterker til mange tusen som plutselig begynte å slarke etter forholdsvis kort tid.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Har vært kjempefornøyd med dette oppsettet, men i det siste har jeg lurt på om det kanskje kan hentes enda litt mer fra hodetelefonene. Ser det foreslås både D/A-konverter og forsterker, trenger man virkelig det? Eventuelt, hva burde man kjøpe først på et magert budsjett? Jeg kan fint kjøpe meg komponenter til 1-2000, men det blir i tilfelle stykkevis.

Hvorvidt du trenger en DAC og en forsterker avhenger en del av hvilke krav du stiller til lydkvaliteten. Men det skal ikke så mye til for å forbedre lydkvaliteten i oppsettet du har nå. Jeg hadde selv et Audigy-kort for mange år tilbake, og det kortet produserte merkbar egenstøy. Det var langt unna fra å være et audiofilt lydkort.

Selv et billig USB lydkort (som f.eksl. X-Fi Go) vil bidra til å gi renere lyd i forhold til Audigy. Dette kortet har også en linjeutgang som du kan koble til en hodetelefonforsterker. En slik forsterker vil også være bedre enn utgangen på lydkortet ditt. Jeg bruker selv en Argon HA-1 hodetelefonforsterker på jobben eller når jeg er på farten (den er kompakt og forholdsvis lett). Sett i forhold til prisen (rundt 1000 kr) så synes jeg den er veldig bra.

Dersom du kan strekke DAC-budsjettet litt lenger så kan du f.eks. snuse på Pro-Ject (ca 1100 kr, nevnt tidligere i tråden) eller Abrahamsen sin DAC til rundt 1400 kr. Jeg har ikke hørt disse selv, men jeg vil nok tro at de låter merkbart bedre enn X-Fi Go.

Hvis du planlegger å kjøpe en komponent av gangen, så ville jeg nok startet med DAC'en/USB-lydkortet. Det har ikke så mye hensikt å kjøpe en hodetelefonforsterker når signalkilden (Audigy) er heller dårlig. Da er det bedre å ta "ondet" ved roten først. I mellomtiden kan du koble hodetelefonene dine til utgangen på DAC'en/USB-lydkortet via en minijack/RCA-adapter.

Lenke til kommentar
Får se hva det blir til. Vanligvis hjelper det å slå den først av og så på igjen. Heldigvis er ikke Argon HA-1 en veldig dyr affære.

Jeg hadde ikke akseptert dette selv om den 'bare' kostet rundt 1000 kr. Spesielt med tanke på at den er forholdsvis ny. Hvorfor ikke bare bytte den ut så slipper du å irritere deg over dette? :)

Hadde vært langt mer bittert dersom det gjaldt en skikkelig high-end forsterker til mange tusen som plutselig begynte å slarke etter forholdsvis kort tid.

Produksjonsfeil kan oppstå, selv på svært dyrt og pålitelig utstyr. I slike tilfeller er det viktig at man kontakter forhandleren. Siden kjøpsgarantien/reklamasjonsretten gjelder så skal det ikke være noe problem å få byttet den uten ekstra omkostninger.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar, var akkurat det jeg lurte på :) Spørs om det ikke blir Abrahamsen det var lenket til ovenfor ila sommeren da.

Bare pass på at den er istand til å drive hodetelefonene dine direkte, dersom du velger å kjøpe forsterkeren senere. HD595 er relativt lettdrevne hodetelefoner, så det bør ikke være noe problem. Men du kan jo ta med deg hodetelefonene og be om en demo i butikken. Kjøper du på Elkjøp har du uansett kjøpsgaranti (hvis du av en eller annen grunn er misfornøyd får du byttet eller hevet kjøpet).

Lenke til kommentar

Hvordan skal det fungere å bruke en stand alone DAC som forsterker ? hadde igrunnen ikke forestilt meg at det skulle gå i d heletatt , men har jo ikke testet dette så skal ikke utale meg så mye rundt det. Men om det går å bruke en adapter rett ut fra RCA utgangen på abrahamsen DACen er en vertfall stuck på max volum da det ikke går å justere volumet ved USB tilkobling på dataen.

Lenke til kommentar
Hvordan skal det fungere å bruke en stand alone DAC som forsterker ? hadde igrunnen ikke forestilt meg at det skulle gå i d heletatt , men har jo ikke testet dette så skal ikke utale meg så mye rundt det.

Jeg har heller ikke testet dette personlig, men dersom Abrahamsen er en ren DAC (i motsetning til f.eks. X-Fi Go), så vil nok lyden bli heller spinkel vil jeg tro. Det beste er nok å sjekke den ut i butikken, slik jeg nevnte tidligere, eller kanskje spørre andre eiere av DAC'en.

Men om det går å bruke en adapter rett ut fra RCA utgangen på abrahamsen DACen er en vertfall stuck på max volum da det ikke går å justere volumet ved USB tilkobling på dataen.

Det fungerer fint med Hegelen jeg har nå og DacMagic'en jeg hadde tidligere. Disse fungerer som eksterne lydkort og det skal naturligvis kunne være mulig å justere volumet via PC'en selv om man bruker USB. Er det en spesiell grunn til at dette ikke fungerer med Abrahamsen?

Lenke til kommentar

Nå svarte jeg litt for kjapt her merker jeg. Det er fult mulig å justerelyd i programmer som itunes eller andre avspillingsprogrammer. men med meg funker det dårlig å justere systemlyder i windows vertfall , samme resultat ved tilkobling til en macbook via USB. om jeg bruker Toslink går det helt fint å justere volumet i windows , men det blir uansett ikke aktuelt på den Abrahamsen DACen det er snakk om her. Hvorfor det er slik forstår jeg igrunnen ikke helt.

Edit: etter en kjapp gjennomgang i kontrollpanelen ser jeg det går and å justere volumet for 1. program om gangen som er åpent , men dersom jeg prøver å justere på alle samtidig så er det ingenting som skjer med volumet... Merkelig.. :p samme resultat med en gammel Silverstone USB DAC jeg har. Tungvint men fungerer jo vist :p

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

... Vurderer også å legge inn litt mere penger og kjøpe Pro-Ject USB Box, som da blir søskenbarnet til forsterkeren min.

Vil det i mitt oppsett være tilstrekkelig med en billig DAC, eller er det mye å hente på å legge inn litt mer?

Jeg har ikke lyttet til hverken Abrahamsen eller Pro-Ject, så jeg kan ikke komme med noen konkrete, personlige anbefalinger her i forhold til disse to.

Når det er sagt så virker Pro-Ject som et greit kjøp med tanke på ditt budsjett. Dersom du kan strekke deg litt lenger så ville jeg nok også vurdert Arbahamsen. Dette er nok et litt mer kjent merke her i Norge, men det behøver slettes ikke bety at den låter bedre. Dersom du handler hos Elkjøp så er det forholdsvis enkelt å få byttet varen dersom du ikke er fornøyd (ved kjøp via nett har du dessuten angrerett). Du kan da gå tilbake til Pro-Ject dersom du føler at Abrahamsen ikke er verdt de rundt 500 ekstra kronene. En mulig fordel med Pro-Ject er at den kanskje er bedre matchet i forhold til hodetelefonforsterkeren som du bruker. Her bør du nok eksperimentere litt.

Pro-Ject ble forøvrig testet i siste nummer av Fidelity (et skandinavisk high-end magasin). Der kostet den så mye som 2.200 kr (!). Det ser ut som Soundgarden selger denne DAC'en til en bra pris. Den fikk ros for lydkvaliteten sett i forhold til prisen, og ble omtalt som "mer en duppeditt for hytte og som MP3 DAC, enn for veldig seriøs hi-fi lytting". Storebroren til Abrahamsen (tenker da på v6.0 til rundt 4.000 kr) har tidligere blitt omtalt i Lyd & Bilde, og der scorte DAC'en nesten like bra som Cambridge DacMagic til rundt 2.300 kr. Dette er en DAC jeg har hatt selv og som jeg synes låt veldig bra prisen tatt i betraktning.

Du spurte om det kan lønne seg å legge inn litt mer: Det er ingen garanti for at du hører forskjell, eller at du føler at forskjellen er verdt f.eks. 1000 kr ekstra. Det jeg kan si er at jeg vil anbefale en lytt på DacMagic dersom du kan strekke budsjettet ditt til rundt 2.300 kr. Størst utbytte får du dersom du kan anvende digitalinngangene på DAC'en. Dersom den bærbare PC'en din støtter SPDIF (utgang for digital lyd) så kan du omgå USB-grensesnittet og utnytte de mindre jitterutsatte coax/Toslink-inngangene på DAC'en istedet. Du kan f.eks. ta med deg PC'en din og lydutstyret ditt og be om en lytt på Hi-Fi Klubben. Da kan du selv avgjøre om du synes forskjellen i lydkvalitet er verdt pengene.

Utmerket svar. Takk skal du ha.

Har ikke SPDIF-utgang på laptopen, jeg får nøye meg med USB så lenge. Fikk litt sansen for DacMagic. Det er bare en prisøkning på omtrent 800 kr, ift Abrahamsens DAC. Blir kanskje en tur innom Hi-fi-klubben og Soundgarden i morgen.

Lenke til kommentar

Nå svarte jeg litt for kjapt her merker jeg. Det er fult mulig å justerelyd i programmer som itunes eller andre avspillingsprogrammer. men med meg funker det dårlig å justere systemlyder i windows vertfall , samme resultat ved tilkobling til en macbook via USB. ... Hvorfor det er slik forstår jeg igrunnen ikke helt.

Det kan høres ut som om problemet er knyttet til driverne. Både Hegel'en og DacMagic'en bruker generiske drivere som lar deg justere mastervolumet. Jeg mener å huske at Vista er litt mindre samarbeidsvillig når det gjelder slike oppkoblinger, men jeg har ikke hatt noen problemer med dette selv (bruker ikke Vista, men skal oppgradere til Windows 7 imorgen...).

Edit: etter en kjapp gjennomgang i kontrollpanelen ser jeg det går and å justere volumet for 1. program om gangen som er åpent , men dersom jeg prøver å justere på alle samtidig så er det ingenting som skjer med volumet... Merkelig.. :p samme resultat med en gammel Silverstone USB DAC jeg har. Tungvint men fungerer jo vist :p

Tror det er begrensningene til driverne (og den underliggende maskinvaren) som gjør seg gjeldende her. Det kan kanskje ha noe med antallet samtidige lydstrømmer som støttes. En generisk driver er jo som regel ganske begrenset slik sett.

Vil til slutt bare nevne at jeg ikke bruker USB-grensesnittet ved mer kritisk/aktiv lytting. Da bruker jeg enten SPDIF eller Oppo'en :) (er imidlertid klar over at DAC'ene som The Stig snakker om her ikke har støtte for SPDIF, hvis jeg ikke tar helt feil).

Lenke til kommentar
Utmerket svar. Takk skal du ha.

Bare hyggelig :)

Har ikke SPDIF-utgang på laptopen, jeg får nøye meg med USB så lenge. Fikk litt sansen for DacMagic. Det er bare en prisøkning på omtrent 800 kr, ift Abrahamsens DAC

Kan også tillegge at DacMagic fikk skryt i siste Fidelity og havnet i klasse B på Stereophile's liste over anbefalte DAC'er (dette er meget bra med tanke på prisen: Du finner ikke mye utstyr i den prisklassen på Stereophiles lister...)

Blir kanskje en tur innom Hi-fi-klubben og Soundgarden i morgen.

Et lite tips: Ta med deg favorittmusikken din (eller musikk som du kjenner godt, i tillegg til ustyret ditt), det gjør sammenligningen lettere :) Butikkene tilbyr også hjemlån (da kan du prøve ut DAC'ene i ro og mak i flere dager).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Har undersøkt litt på det å bruke kun D/A-konverter og ingen forsterker. Kan virke som det blir i spinkleste laget, til tross for at hodetelefonene er svært lettdrevne. Så da blir selvsagt spørsmålet, hvilken forsterker burde jeg gå for? Ser jo Argon HA-1 nevnes ovenfor, og den ligger jo også innenfor budsjettet.

I utgangspunktet har jeg et tak på rundt 2000,- for denne gang, men kan strekke meg (hihi) tusenlappen ekstra om det vil utgjøre en vesentlig forskjell. Når det er sagt, skal det neppe mye til for å imponere meg -- ettersom jeg har vært kjempefornøyd med et trist lydkort i PC-en hittil :)

Lenke til kommentar

Så gikk jeg i dag på jakt etter en DAC til oppsettet mitt. Hadde DacMagic, Abrahamsens USB DAC, og Pro-Jects USB-Box i tankene.

For noen uker siden, mens jeg enda var nyktern, hadde jeg bestemt meg for å ikke bruke mere enn rundt to-tusen på DAC og forsterker. Jeg må nesten respektere min daværende dømmekraft, og gikk dermed for Pro-Ject USB Box. Jeg er en uerfaren liten Hifi-tøs, så jeg regnet med dette ville holde for meg i første omgang.

Kom hjem og monterte oppsettet, og ble ganske fornøyd med lyden til slutt. DAC-en til Pro-Ject løftet lydbildet mye høyere. Vokaler ble mer levende. Instrument får en helt annen klang. Detaljer kommer frem (pusting, fingre som sklir på gitarstrenger etc). Jo, jeg må si meg fornøyd, selv om jeg vet det kan bli veldig mye bedre.

Dere må vite at jeg aldri har hørt skikkelig referanselyd før. Og hodetelefonene mine (Sony MDR V500) anser jeg til å være bottleneck i oppsettet mitt. Sennheiser HD 595 står med status "ikke sendt" på CDON.com enda (har ventet i to uker).

Oppsettet: Pro-Ject USB Box - Pro-Ject Head Box II - Sony MDR V500

631997.jpeg

De første sangene jeg hørte på:

Sigur Rós - Ágætis Byrjun (MP3)

Cat Power - Satisfaction (I can't get no) (FLAC)

Beatles - Love - While My Guitar Gently Weeps (MP3)

Groove Armada - At the river (MP3)

Klovner i Kamp - Kjære fru Ottar (MP3)

Elliot Smith - Angeles (MP3)

Mediaspiller: Foobar2000, output 16-bit

Endret av ShareFun
Lenke til kommentar

Hmm, den virket veldig spennende (regner med det var TC-7520 du siktet til). Finnes det noen norsk importør, eller må jeg bestille direkte fra produsent?

Takker forøvrig samtlige for tips :)

Caimen = TC-7520 SE = denne.

Kjøp direkte fra Home-Hifi. Tror jeg betalte rundt 2300 for alt. Er veldig fornøyd med den, bruker den på BD DT 770 Pro. Men jeg er ikke så vanvittig audiofil, og har ingenting å sammenligne med, men etter hva jeg har funnet ut skal den være på nivå med / bedre enn DacMagic, men Caiman inneholder i tillegg en amp, og koster litt mindre.

ShareFun:

Det er veldig stor forskjell på MP3-formatene. V0 eller 320kbps kan knapt sammenlignes med "standard" 192kbps MP3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...