Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

lov til og spørre om et lite spørsmål til proffene her inne eller :)?

har kjøpt noen Creative plugger, bare noe billig noe! :p

har et dårlig bilde men en ser hva det er.den grå metall tingen i midten av proppen, er dette en "plombering"? syntes lyden var så tam, akkuratt som i de som har sån skomgummi plombering. Bilde:

625584.jpeg

Endret av aleks558
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar folkens

Hmmm, og jeg som hadde trodd at bassen skulle vært uforandret. Syns nå at D7000 minner mer om HD650.

Jeg synes bassen i D7000 er klart kraftigere enn i HD650. Jeg har begge hodetelefonene, så jeg kan bekrefte.

Jeg har også begge, og er enig i at D7000 er klart kraftigere i bassen, men syns at D5000 var enda dypere og kraftigere igjen. Men uansett er jeg svært godt fornøyd med begge

Lenke til kommentar

lov til og spørre om et lite spørsmål til proffene her inne eller :)?

har kjøpt noen Creative plugger, bare noe billig noe! :p

har et dårlig bilde men en ser hva det er.den grå metall tingen i midten av proppen, er dette en "plombering"? syntes lyden var så tam, akkuratt som i de som har sån skomgummi plombering. Bilde:

625584.jpeg

opp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Dette er vel hovedsaklig for å forhindre at ørevoks kommer inn i proppen og tetter til. Gjør det dessuten lettere under rengjøring. Skal ikke ha noe å si for lydkvaliteten. :)

Lenke til kommentar

Dette er vel hovedsaklig for å forhindre at ørevoks kommer inn i proppen og tetter til. Gjør det dessuten lettere under rengjøring. Skal ikke ha noe å si for lydkvaliteten. :)

Takk for svar Endelig! men dette er bare en propp som er dyttet på plass? så jeg kan dra den ut og eventuelt sette den i igjen? for og høre forskjell om det er noe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Nei, vanligvis er vel dette et gitter som er støpt sammen med plastikken, noe som gjør at dersom du skal fjerne det så må det skjæres ut og dessuten er det vanskelig om ikke umulig å få satt på plass igjen. Trolig vil det uansett gi liten eller ingen lydforskjell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Fuktig sjøluft vet jeg ikke med, men dette varierer vel også fra hodetelefon til hodetelefon. Jeg har brukt mine Beyerdynamic DT770 i striregn uten at de har vist seg å ta noe skade av det med unntak av at velour-putene endte med å bli litt nuppete.

Jeg vil dog anta at de fleste hodetelefoner skal tåle fuktig luft så lenge de ikke blir utsatt for direkte fuktighet. Men, det kommer jo selvsagt an på hva du bekymrer deg for. Elektronikken tror jeg ikke skal ha noe videre problemer med det, men jeg vet ikke hvordan plast og skinn oppfører seg etter kontakt med fuktig luft.

Lenke til kommentar

Har lest litt på denne tråden nå en stund, og bestemte meg i et svakt øyeblikk for å investere i utstyr som hever lydkvaliteten på musikken min.

For øyeblikket har jeg et gammelt Sony MDR-V500 DJ headset. Dette er koblet i en halvbillig forsterker ved navn: Pro-Ject Head Box II, som igjen er koblet rett inn i min Asus Eee Seashell.

Jeg vurderer å kjøpe meg en DAC (1000-1200 kr) for å heve lydkvaliteten ytterligere. Er dette bortkastet, mtp at jeg bruker en laptop som lydkilde? Er det nok med forsterkeren.

Har bestilt en Sennheiser HD 595, som skal bryte jomfruhinnen min.

Lenke til kommentar

Har aldri vært borti den forsterkeren du nevner, men en DAC vil nok være en fornuftig oppgradering ja. Absolutt ikke bortkastet, snarere tvert i mot en nødvendighet når man bruker PC som lydkilde og ikke en dyr og påkostet cd-spiller f.eks.

Jeg anbefaler forresten at du tar det sakte og forsiktig når du får dine HD 595 ettersom det er en litt fysisk stor hodetelefon som kan være vanskelig å få inn med det første.

Lenke til kommentar

Forsterkeren kjøpte jeg på soundgarden for litt over 1100 kr. Head-fi.org hadde for det meste en positiv innstilling til den.

Hva mener du med å ta det sakte og forsiktig med HD 595?

Tror Flames refererer til din litt merkelige anatomi-referanse og måten å fortelle resten av forsamlingen her at Sennheiser HD595 vil bli din første audiofile hodetelefon. :whistle:

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Haha, var ikke innstilt på at noen i denne skulle dra min tåpelige metafor enda lengre ;)

Men over til DAC; har vurdert å kjøpe en billig USB-DAC (noe à la denne).

Vurderer også å legge inn litt mere penger og kjøpe Pro-Ject USB Box, som da blir søskenbarnet til forsterkeren min.

Vil det i mitt oppsett være tilstrekkelig med en billig DAC, eller er det mye å hente på å legge inn litt mer?

Oppsettet mitt (som nevnt tidligere) er dette:

Asus Eee Seashell - Project Head Box II - Sennheiser 595.

Lenke til kommentar

Hva med den nye USB-DAC'en til Abrahamsen, den koster omlag 1,6k, men Abrahamsen er et kjent merke som leverer høykvalitets hi-fi. Har selv en Abrahamsen DAC og den ga lyden litt mer piff og bassen går litt dypere, spesielt merker jeg at lyden har forbedret seg ved høyere volum. Du kan spille så høyt at hodet ditt dirrer uten at lyden vrir seg.

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/spiller-annet/ABRADAC/abrahamsen-d-a-konverterer

Nå har ikke jeg noen erfaring angående denne USB-DAC'en, men så langt jeg har skjønt det så har ikke Abrahamsen for vane å skuffe når det kommer til lydopplevelse. De får som regel alltid skryt for sine produkter.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

... Vurderer også å legge inn litt mere penger og kjøpe Pro-Ject USB Box, som da blir søskenbarnet til forsterkeren min.

Vil det i mitt oppsett være tilstrekkelig med en billig DAC, eller er det mye å hente på å legge inn litt mer?

Jeg har ikke lyttet til hverken Abrahamsen eller Pro-Ject, så jeg kan ikke komme med noen konkrete, personlige anbefalinger her i forhold til disse to.

Når det er sagt så virker Pro-Ject som et greit kjøp med tanke på ditt budsjett. Dersom du kan strekke deg litt lenger så ville jeg nok også vurdert Arbahamsen. Dette er nok et litt mer kjent merke her i Norge, men det behøver slettes ikke bety at den låter bedre. Dersom du handler hos Elkjøp så er det forholdsvis enkelt å få byttet varen dersom du ikke er fornøyd (ved kjøp via nett har du dessuten angrerett). Du kan da gå tilbake til Pro-Ject dersom du føler at Abrahamsen ikke er verdt de rundt 500 ekstra kronene. En mulig fordel med Pro-Ject er at den kanskje er bedre matchet i forhold til hodetelefonforsterkeren som du bruker. Her bør du nok eksperimentere litt.

Pro-Ject ble forøvrig testet i siste nummer av Fidelity (et skandinavisk high-end magasin). Der kostet den så mye som 2.200 kr (!). Det ser ut som Soundgarden selger denne DAC'en til en bra pris. Den fikk ros for lydkvaliteten sett i forhold til prisen, og ble omtalt som "mer en duppeditt for hytte og som MP3 DAC, enn for veldig seriøs hi-fi lytting". Storebroren til Abrahamsen (tenker da på v6.0 til rundt 4.000 kr) har tidligere blitt omtalt i Lyd & Bilde, og der scorte DAC'en nesten like bra som Cambridge DacMagic til rundt 2.300 kr. Dette er en DAC jeg har hatt selv og som jeg synes låt veldig bra prisen tatt i betraktning.

Du spurte om det kan lønne seg å legge inn litt mer: Det er ingen garanti for at du hører forskjell, eller at du føler at forskjellen er verdt f.eks. 1000 kr ekstra. Det jeg kan si er at jeg vil anbefale en lytt på DacMagic dersom du kan strekke budsjettet ditt til rundt 2.300 kr. Størst utbytte får du dersom du kan anvende digitalinngangene på DAC'en. Dersom den bærbare PC'en din støtter SPDIF (utgang for digital lyd) så kan du omgå USB-grensesnittet og utnytte de mindre jitterutsatte coax/Toslink-inngangene på DAC'en istedet. Du kan f.eks. ta med deg PC'en din og lydutstyret ditt og be om en lytt på Hi-Fi Klubben. Da kan du selv avgjøre om du synes forskjellen i lydkvalitet er verdt pengene.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...