Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Jeg var innom Jaben i Singapore i dag. For et fantastisk sted. Veldig fristende å kjøpe veldig mye, men jeg hadde (heldigvis?) lite penger igjen på kortet. Kjøpte meg en GoVibe Martini portable headphone amp. Sto mellom den og en betydelig dyrere som jeg har allerede glemt navnet på. Den sammen med iPod dock og en liten 3,5mm jack kabel kostet SG$ 175. Fikk også med et ekstra headphone set av sjefen selv, men de er ganske ubrukelige, men jeg kan i det minste gi de bort til noen som bruker f.eks porta pro.. Siden jeg kjøpte docken og jack kabelen ble alt billigere enn hvis jeg hadde bare kjøpt ampen. Hvis det er noen som skal dit kan det lønne seg å bruke ganske god tid, du kommer til å få en bedre pris, selv uten å spørre etter det.

Over til noe annet, noen som vet hvor i Oslo hvor jeg kan få byttet ut 3.5 mm pluggen på mine sennheiser HD280 pro? Hadde jeg hatt en loddebolt skulle jeg vurdert å gjøre det selv, men det har jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en tidligere eier av hodetelefoner fra bl.a. Grado (SR-60, SR-125), Sennheiser (HD580, HD595, HD600, HD650 med Cardas kabel), AKG (K701) og Denon (D5000). Jeg oppgraderte tidligere i år til Sennheiser HD 800, som er Sennheisers siste toppmodell. Jeg ønsket da en erstatter for K701 som har tjent meg bra i flere år. HD 800 er i mine ører en klar oppgradering i forhold til AKG K701 og Denon D5000: Den overgår detaljnivået, oppløsningen og komforten til K701, og er mer nøytral enn D5000 (som har litt overdreven bass; rent kvalitetsmessig er dessuten bassgjengivelsen på HD 800 bedre). [1]

I de siste årene har jeg brukt en rørforsterker fra Musical Fidelity (X-Can V3) som nylig ble byttet ut med en forsterker fra Lehmann Audio (Black Cube Linear). Denne forsterkeren ble brukt under utviklingen av HD 800 og benyttes ofte sammen med HD 800 på messer, så disse to komponentene passer bra i sammen. X-Can er en rørforsterker med en delikat og varm lyd, mens BCL er en SS-forsterker med et litt mer fokusert lydbilde og strammere bassgjengivelse.

Som lydkilde bruker jeg enten Oppo BDP-83 Special Edition eller iPod. BDP-83 Special Edition er (som navnet tilsier) en audiofil utgave av universalspilleren til Oppo. SE-utgaven låter svært bra til prisen og den havnet bl.a. på Stereophiles klasse A-liste over anbefalte SACD/CD-spillere. iPod er i utgangspunktet ikke noe audiofilt produkt, men jeg bruker en transport fra Onkyo som henter ut signalet digitalt. Dette signalet sendes videre til Hegel HD10 DAC'en som konverterer lydsignalet og sender det videre til BCL-forsterkeren.

Nesten all musikken jeg har på iPod'en er (naturligvis) lossless. Musikken er ikke rippet via iTunes, men via dbPowerAmp Reference eller EAC (for å sikre mer presis ripping i arkiveringsøyemed). Førstnevnte konverterer filene fra FLAC til Apple Lossless.

For mer portabel lytting bruker jeg Denon AH-D1010 og Argon HA-1. D1010 låter veldig bra til prisen samtidig som at komforten er god. Dette er en mer lukket konstruksjon som isolerer lyden bedre når en sitter på f.eks. bussen. Argon HA-1 er en kompakt, lett og relativt billig hodetelefonforsterker som jeg også er veldig fornøyd med.

I vedlegget vises det et par bilder av sertifikatene jeg mottok fra Sennheiser.

[1] Jeg skrev forøvrig en omtale av K701 for noen år tilbake, denne omtalen ligger her:

[/url]AKG K701 Audiofile hodetelefoner

Jeg har gitt den totalkarakteren 10/10, men sammenlignet med HD 800 så vil nok denne karakteren måtte nedjusteres littegrann.

post-33346-1270305352,7673_thumb.jpg

post-33346-1270305355,8913_thumb.jpg

post-33346-1270305358,9815_thumb.jpg

post-33346-1270305361,3108_thumb.jpg

post-33346-1270305364,2511_thumb.jpg

post-33346-1270305367,1165_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er en tidligere eier av hodetelefoner fra bl.a. Grado (SR-60, SR-125), Sennheiser (HD580, HD595, HD600, HD650 med Cardas kabel), AKG (K701) og Denon (D5000). Jeg oppgraderte tidligere i år til Sennheiser HD 800, som er Sennheisers siste toppmodell. Jeg ønsket da en erstatter for K701 som har tjent meg bra i flere år. HD 800 er i mine ører en klar oppgradering i forhold til AKG K701 og Denon D5000: Den overgår detaljnivået, oppløsningen og komforten til K701, og er mer nøytral enn D5000 (som har litt overdreven bass; rent kvalitetsmessig er dessuten bassgjengivelsen på HD 800 bedre). [1]

I de siste årene har jeg brukt en rørforsterker fra Musical Fidelity (X-Can V3) som nylig ble byttet ut med en forsterker fra Lehmann Audio (Black Cube Linear). Denne forsterkeren ble brukt under utviklingen av HD 800 og benyttes ofte sammen med HD 800 på messer, så disse to komponentene passer bra i sammen. X-Can er en rørforsterker med en delikat og varm lyd, mens BCL er en SS-forsterker med et litt mer fokusert lydbilde og strammere bassgjengivelse.

Som lydkilde bruker jeg enten Oppo BDP-83 Special Edition eller iPod. BDP-83 Special Edition er (som navnet tilsier) en audiofil utgave av universalspilleren til Oppo. SE-utgaven låter svært bra til prisen og den havnet bl.a. på Stereophiles klasse A-liste over anbefalte SACD/CD-spillere. iPod er i utgangspunktet ikke noe audiofilt produkt, men jeg bruker en transport fra Onkyo som henter ut signalet digitalt. Dette signalet sendes videre til Hegel HD10 DAC'en som konverterer lydsignalet og sender det videre til BCL-forsterkeren.

Nesten all musikken jeg har på iPod'en er (naturligvis) lossless. Musikken er ikke rippet via iTunes, men via dbPowerAmp Reference eller EAC (for å sikre mer presis ripping i arkiveringsøyemed). Førstnevnte konverterer filene fra FLAC til Apple Lossless.

For mer portabel lytting bruker jeg Denon AH-D1010 og Argon HA-1. D1010 låter veldig bra til prisen samtidig som at komforten er god. Dette er en mer lukket konstruksjon som isolerer lyden bedre når en sitter på f.eks. bussen. Argon HA-1 er en kompakt, lett og relativt billig hodetelefonforsterker som jeg også er veldig fornøyd med.

I vedlegget vises det et par bilder av sertifikatene jeg mottok fra Sennheiser.

[1] Jeg skrev forøvrig en omtale av K701 for noen år tilbake, denne omtalen ligger her:

[/url]AKG K701 Audiofile hodetelefoner

Jeg har gitt den totalkarakteren 10/10, men sammenlignet med HD 800 så vil nok denne karakteren måtte nedjusteres littegrann.

Herregud. DET er et skikkelig anlegg. Hva syntes du om oppgraderingen fra HD650 til HD800?

Lenke til kommentar

Herregud. DET er et skikkelig anlegg. Hva syntes du om oppgraderingen fra HD650 til HD800?

HD 800 er først og fremst mer oppløst og detaljert. Jeg skaffet meg Cardas-kabelen til HD 650 da jeg eide denne for noen år tilbake, nettopp fordi jeg synes HD 650 låt litt tilslørt. Jeg synes også at HD 800 har mer til felles med K701 enn HD 650 når det gjelder lydsignatur. Den er mer åpen i toppen og litt mer fremoverlent. Romperspektivet og bassgjengivelsen er også bedre. Samtidig er HD 800 veldig avslørende og gjennomsiktlige. Gode opptak høres fantastiske ut, mens dårlige opptak settes i et heller glorete lys for å si det slik...

Konstruksjonsmessig skiller de seg fra HD 650 i form av større klokker som omkranser hele øret (det føles litt rart i begynnelsen fordi ørene "henger" i løse luften). Komforten på HD 650 er svært bra, men HD 800 bruker et annet type stoff som føles litt mer behagelig mot huden. Ellers er vekten jevnt fordelt langs bøylen, i motsetning til K701 (som ellers var veldig behagelige å ha på).

Hvorvidt det er verdt prisforskjellen er en helt annen sak :) Sennheiser HD 650 kan fås for rundt 2.500-3.500 kr her i Norge. Selve Cardas-kabelen koster rundt 1.500 kr. Sennheiser HD 800 koster rundt 10.000 kr. Dersom du vurderer en slik hodetelefon vil jeg anbefale bruk av en matchende hodetelefonforsterker for å få mest mulig utbytte av lydpotensialet. Du bør uansett prøvelytte først (om mulig) dersom du er usikker.

Dessuten er jo personlige preferanser og musikksmak en faktor her: Noen foretrekker hodetelefoner med masse bass mens andre foretrekker en mer nøytral klang. Ettersom jeg lytter mye på klassisk, vokal og instrumentalmusikk så er det viktigere for meg at lyden heller mer mot det nøytrale. Når det er sagt så må ikke dette mistolkes som at HD 800 mangler bass: Med riktig komponentmatching så får du rikelig med bass dersom bassen er kraftig i selve opptaket. Dessuten er kvaliteten på bassgjengivelsen veldig bra.

Her er forøvrig noen linker til noen omtaler der HD 800 sammenlignes med HD 650 (til en viss grad), Denon D7000 og AKG K701:

Lyd og Bilde: High-End Perfeksjon

Stereophile: Sennheiser HD800 headphones

EDIT: La til link til testen i Lyd og Bilde

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Hadde vært artig å få en god omtale der HD800 og D-7000 testes mot hverandre.

Jeg har lagt inn en link til omtalen i Lyd og Bilde (se forrige innlegg). De konkluderte med følgende:

Som de like dyre Denon AH-D7000 er Sennheiser HD 800 fantastiske musikkformidlere. Kan man budsjettere med en god hodetelefonforsterker, vil de mange som setter pris på de kvalitetene man nesten bare får i gode hodetelefoner, få enestående lydkvalitet uansett hvilken av dem man velger. Sennheiser HD800 er litt mer komfortable å ha på lenge, og de har finere mikrodynamikk og større dynamisk kontrast enn D7000. Lydbildet oppleves også som marginalt luftigere, og bassen er strammere regissert. Uansett er HD 800 fenomenale, men dyre musikkformidlere, som kan gi deg bedre lydkvalitet per krone enn mange dyre høyttalere kan.

Her er enda en test der HD 800 sammenlignes med D7000:

Secrets of Home Theater and High Fidelity: Sennheiser HD-800 Headphones

If you want the best headphones there are, the road stops at the Sennheiser HD-800s. As of the time of this review, they are the best headphones I have heard, and probably the most accurate audio component I’ve heard regardless of price. $1400 is expensive for a pair of headphones, but $1400 is cheap considering it buys one of the world’s best pieces of audio gear. If you’re into headphones (or even if you’re not), you owe it to yourself to listen to a pair of Sennheiser HD-800s.

Jeg har som sagt eid D5000 tidligere. Jeg vet ikke hvor like D7000 og D5000 er rent klangmessig, men jeg vil karakterisere D5000 som delikat og litt varmere i klangen enn K701 (med feil matching kan K701 låte litt kliniske). Den hadde mer bass og tyngde i bunnen, men bassen kunne til tider bli litt i meste laget synes jeg, samtidig som at K701 (og HD 800 for den saks skyld) var mer fremoverlente, åpne og detaljerte. For meg var dette avgjørende faktorer som gjorde at jeg kvittet meg med K701 og D5000 til fordel for HD 800.

Jeg vil på ingen måte antyde at D5000 eller D7000 er dårlige hodetelefoner: Tvert imot og jeg tror heller at personlig smak og matching har mer å si her enn selve lydkvaliteten :)

EDIT: La til konklusjon fra Secrets of Home Theater.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Flott ustyr, hal9k! Jeg har selv vurdert HD 800 en stund, men per i dag står nye høytalere øverst på hifi-ønskelisten og hvis jeg får rom i budsjettet til de jeg har lyst på ekskluderer det alle muligheter for HD 800. Iallefall for i år.

Jeg ser det er mange her som har stativer fra Woo Audio. Jeg er også meget fornøyd med mitt stativ fra Woo Audio, av praktiske årsaker gikk jeg for varianten man kan justere høyden på:

post-26550-1270622769,6765_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Flott ustyr, hal9k! Jeg har selv vurdert HD 800 en stund, men per i dag står nye høytalere øverst på hifi-ønskelisten og hvis jeg får rom i budsjettet til de jeg har lyst på ekskluderer det alle muligheter for HD 800. Iallefall for i år.

Jeg vurderte selv nye høyttalere (B&W 805d), men valgte heller nye hodetelefoner, forsterker og DAC da jeg er fornøyd nok med mine B&W 705 :)

Jeg ser det er mange her som har stativer fra Woo Audio. Jeg er også meget fornøyd med mitt stativ fra Woo Audio, av praktiske årsaker gikk jeg for varianten man kan justere høyden på:

Det eneste negative jeg kan si om Woo-stativet som jeg bruker er at kantene øverst på stativet er litt spisse. Men det bør ikke være noe stort problem å slipe ned kantene. Prisen var også veldig lav (jeg betalte vel rundt 200 kr for stativet).

Lenke til kommentar

Jeg vurderte selv nye høyttalere (B&W 805d), men valgte heller nye hodetelefoner, forsterker og DAC da jeg er fornøyd nok med mine B&W 705 :)

Jeg er i grunn også meget godt fornøyd med mine nåværende høytalere (Elac FS 208.2), men min lille studenthybel har rett og slett ikke kvadrat nok til at noe gulvstående vil låte ideelt så planen er å gå over til stativhøytalere. Hovedproblemet mitt er at jeg for rundt et år siden la disse på vurderingslisten:

m0993093151.jpg

Jeg har ikke klart og få de ut av hodet siden. :wee:

Lenke til kommentar

Fikk pakke fra østen i dag :)

Spilles inn via alle utganger atm (RCA -> effekt1, XLR -> effekt2, 1/4" -> DT770

Spent på denne

http://www.head-fi.o...60/#post5963122

Mulig å få noen inntrykk nå? :) Og måtte du betale noe moms på denne? hvor mye måtte du betale?

Sitter og leter gjennom head-fi.org og ebay etter en passende DAC gjerne kombinert med en form for forsterker, og da ser denne matrix mini-i veldig aktuell ut. Selv om jeg synes den er litt dyr... Noen som har flere forslag? Skal brukes med Beyerdynamic DT-770 pro 32 ohm.

Lenke til kommentar

Fikk pakke fra østen i dag :)

Spilles inn via alle utganger atm (RCA -> effekt1, XLR -> effekt2, 1/4" -> DT770

Spent på denne

http://www.head-fi.o...60/#post5963122

Mulig å få noen inntrykk nå? :) Og måtte du betale noe moms på denne? hvor mye måtte du betale?

Sitter og leter gjennom head-fi.org og ebay etter en passende DAC gjerne kombinert med en form for forsterker, og da ser denne matrix mini-i veldig aktuell ut. Selv om jeg synes den er litt dyr... Noen som har flere forslag? Skal brukes med Beyerdynamic DT-770 pro 32 ohm.

Den brukes stort sett 24/7 nå. Er ingenting å si på kvaliteten. Lydmessig er den imo ekstremt god value for money. Bruker den selv med DT770-80 og er strålende fornøyd. Blir ofte til at jeg blir sittende med head-fi og se på film da godstolen for stereo`n er rett ved siden av pc`n og head-fi riggen. Ikke ett snev av lyttetretthet. Jeg gav totalt med moms og frakt ca 3k for den.

Lenke til kommentar

Tok av earpadsene på D7000 i går for å kontrollere at det ikke hadde kommet noe hår ved membranen. Det var det heldigvis ikke, men det var noe skikkelig dritt å få de padsa til å sitte igjen. Måtte bruke et kvarter for å få den ene på plass igjen.

Hva skulle det isåfall ha å si for lydkvaliteten?

Har fått D7000 i hus, men syns bassen ble litt borte i forhold til D5000. Kanskje bare innbilding

Lenke til kommentar

Dersom det kommer et hårstrå på membranen kan du få en skurrelyd i de dypeste tonene. Jeg bare kontrollerte for moroskyld.

De sier at bassen er dempet noe hos D7000 i motsetning til D5000. Jeg synes bassen i mine D7000 er bra nok, hadde ikke ønsket noe mer.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...