Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

strike_ skrev (10 timer siden):

Det ser faktisk ut som disse piston v2 er en IEM. Kjennetegn på IEM er at de har flere drivere,gjerne 5-7 eller mer drivere i hver bud. Ett annet kjennetegn er passformen, IEM er bedre formet etter øret for å få en så tight seal som mulig. Disse piston har riktignok bare 2 drivere,men det gjør den nok til en IEM. 

Edit: stryk det. Jeg så på feil link. De har bare en driver..

Jeg tror IE200 også har bare en stor driver.

Det har med lydkvalitet og kvalitet i hodetelefonene. Mer profesjonelt utførte IEM som feks Sennheiser og alle de andre.

https://www.stuff.tv/features/iems-vs-earbuds-whats-the-difference-and-are-they-better/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Sovna said:

Jeg fikset ikke å legge inn hele linken. Men hvis anledning. Hva mener du er de største forskjellene på denne og din Fiio? Sonyen her har 10 bånds eq som noe. Output får jeg ikke helt tak i..IMG_1733.thumb.png.3b5bb742de27f7e5d35a7cdb6406c6cc.png

Det der er en DAP. Som egenltig er bare en digital spiller men har ofte nok kraft til å drive de fleste hodetelfoner. Det er delte meninger om DAP vs bærbar DAC/AMP. Noen foretrekker DAP og andre DAC/AMP. Selv foretrekker jeg dac/amp mest pga av at den er tilkoblet telefon slik at jeg får med meg viktige ting som skjer der som samtaler,meldinger osv. mens jeg hører på musikk. Det kan du ikke med en DAP. Noen bruker DAP også pga dette, å slippe å bli distrahert av tlf. DAP ble også mere brukt før når lagringskapasiteten på tlf var mindre, men nå i dag så får du jo 512GB lagring på tlf også. Noen med enda mer om de har minnekort. DAP ble/blir jo ofte brukt av de som ville spille av sine egne musikkfiler pga at de hadde større lagringpass enn en tlf. Slik er det som sagt ikke lenger. Så det er ikke så mange fordeler med en DAP lenger egenltig. Og en god DAC/AMP er ofte mye bedre til lavere pris. Mener jeg hvertfall. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Jeg tror IE200 også har bare en stor driver.

Det har med lydkvalitet og kvalitet i hodetelefonene. Mer profesjonelt utførte IEM som feks Sennheiser og alle de andre.

https://www.stuff.tv/features/iems-vs-earbuds-whats-the-difference-and-are-they-better/

Det har du rett i. Men de fleste andre IEM merker har flere drivere. Det står det jo også i den artikkelen du linket til forresten.

Hva mener du? Har de med bare en stor driver bedre lydkvalitet og kvalitet enn de med flere drivere?  Hva mener du med profesjonelt utførte? Og hva mener du med alle de andre, mener du de store hodetefonprodusentene? De som er store i hodetelefon verden er nødvendigvis ikke store i IEM verden. Hvis man ser på f.eks IEM listen til Crrinacle (som er ganske kjent i IEM verden) så finner du svært få av de store hodetelefon produsentene der. Det er vel bare Sony og Sennheiser som glimter til der tror jeg,mulig noen få andre. Og det er over 4000 IEM's der. https://list.hangout.audio/iem/?tableMode=true&sort=alpha&crinApprovedOnly=false&crinTestedOnly=false 

Så hva du mener med proffesjonelt utførte skulle jeg likt og vist. 

Endret av strike_
Lenke til kommentar
strike_ skrev (8 minutter siden):

Det har du rett i. Men de fleste andre IEM merker har flere drivere. Det står det jo også i den artikkelen du linket til forresten.

Hva mener du? Har de med bare en stor driver bedre lydkvalitet og kvalitet enn de med flere drivere?  Hva mener du med profesjonelt utførte? Og hva mener du med alle de andre? Mener du de store hodetefonprodusentene? De som er store i hodetelefon verden er nødvendigvis ikke store i IEM verden. Hvis man ser på f.eks IEM listen til Crrinacle (som er ganske kjent i IEM verden) så finner du svært få av de store hodetelefon produsentene der. Det er vel bare Sony og Sennheiser som glimter til der tror jeg,mulig noen få andre. Og det er over 4000 IEM's der. https://list.hangout.audio/iem/?tableMode=true&sort=alpha&crinApprovedOnly=false&crinTestedOnly=false 

Så hva du mener med proffesjonelt utførte skulle jeg likt og vist. 

Jeg bare tok det ut fra hva jeg har lest om IEM, inkludert linken jeg delte.

De enkleste kaller man kablede earbuds feks de gratis eller iPods etc ofte veldig mye ullen bass og ikke helt ok register.

De litt mer utførte kalles earphones.. her går feks mine  Xtz og Sennheiser cx300s inn.

De som har mer seriøs teknologi og ikke minst naturlig frekvens og troverdighet som feks i ordet Monitor, kaller man IEM.

Ordet Monitor i audio betyr naturlig lyd og profesjonell... Noe som spiller av lyd helt rent og nøytralt. Her i hodetelefoner, ellers bruker man monitor utrykket i høytalere også, da er det snakk om nøytrale profesjonelle høyttalere, slik som lydteknikere bruker i studio og også hifi folk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du ser det litt på prisen også..

Det finnes rimeligere IEMs fra Kina osv, men når det gjelder earbuds freebie eller Sennheiser cx300s så er det begrenset hva de kan kreve kvalitet for prisen.

Sennheiser IE200 sies å være rimeligere, men det er stor forskjell på cx300s og IE200...

For vanlige earphones med ørepropper så er det begrenset hvor mye de kan kreve.. da er det såfall merkevarer og de er mest interessert i blåtann om dagen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 4/21/2025 at 12:09 PM, strike_ said:

Har ikke hørt disse selv, men har sett de har fått mye skryt. :) Men hva syns du om lyden vs de hodetefonene du har?  

Ja si det du.

Har ikke brukt de så mange timer totalt<40 og har bare testet de på ifi zen dac 2 hvor jeg ikke synes noe låter spesielt bra på.

De er supre til spilling YouTube og typiske data greier, men ikke noe jeg velger å høre musikk på vs klokker eller høyttalere over lengre tid. Virker som om det er noe som mangler på en måte (hører mest på elektronisk musikk)

Får se hvordan de høres ut om jeg kjøper ny dac/amp 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...