strike_ Skrevet mandag kl 10:11 Del Skrevet mandag kl 10:11 30 minutes ago, Sovna said: likevel nysgjerrig på dagens kvalitet. Vet JBL kommer med en ny modell i disse dager. Hva vil jeg oppleve som bedre med IEMS enn det jeg sitter med nå mener du? Jeg er opptatt av volum potensialet. Som ett eksempel.. Det fins rævva IEM's akkurat på samme måte som det fins rævva hodetelefoner. Det fins også "gode/dårlige" ører. Men fordelen med IEM's vs buds er jo at de har mange flere drivere og er derfor mye lettere å tune. I forhold til buds der det som oftest er bare en dynamisk driver som skal spille hele frekvensregisteret. Derfor er IEM's både mer detaljerte og bedre på alle måter enn buds. De er også mer komfortable siden (som jeg nevnte lenger opp) formen er bedre tilpasset øret. Det fins også unntak her selvsagt, men hvertfall de IEM's JEG har prøvd har vært overlegne buds i passform. Og når de passer bra så blir det bedre seal for øret og lyden blir også derfor bedre. Ang volum så har jo ikke det det så altfor mye å gjøre med budsa/IEM'sa, men heller hvor mye kraft du har å pushe på med. En god bærbar dac/amp er alt du trenger her så får du volum helt til øra flagrer av. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet mandag kl 10:17 Del Skrevet mandag kl 10:17 12 hours ago, strike_ said: Hva mener folket her om IEM's? Det snakkes mest om hodetelefoner her. Selv er jeg blitt overbevist at IEM's er bedre enn hodetefoner og mener fler bør få øynene (les ørene) opp for disse. Jeg bruker selv begge deler, men når jeg virkelig skal kose meg meg musikk så blir det IEM's, hver gang. Og jeg har endelig funnet min endgame IEM etter å ha prøvd typ noen par. Og det landet på Moondrop Variations. Med litt EQ (ikke at de er dårlige uten EQ heller,bare personlig preferanse) er disse lett noe av det beste jeg har prøvd av både IEM's og hodetefeoner. De er så gode at jeg har vanskelig for å tro at det finnes noe bedre der ute (for meg). Disse har alt jeg er ute etter! Klart, noen av de andre IEM's jeg har prøvd er bedre på andre ting enn hva variations er. Men at de er bedre på en ting er ikke det samme som å si at jeg LIKER de bedre. Lyd er jo subjektivt, men jeg er ute etter å høre hva majoriteten mener og tenker. Har du prøvd IEM's og isåfall hvorfor syns du de er bedre/dårligere enn hodetefoner? Jeg er mest interessert i lyden da det er derfor jeg ble dratt inn i denne hobbyen. Men du kan gjerne nevne andre ting som betyr mye for deg også. Og om du ikke har prøvd IEM's hva er grunnen til det? Har du bare ikke vært klar over at de eksisterer eller hva er greia? Jeg antar at de som svarer i denne tråden har en viss forkjærlighet for lyd og har på ett eller annet tidspunkt vært på jakt etter den beste lyden. Litt av poenget mitt med denne posten som kanskje noen har skjønt er å få folk til å prøve en IEM neste gang isteden for en hodetefon om de aldri har prøvd en IEM før. Og "ørepropper" (som jeg kaller de), som airpods osv er ikke det samme som IEM's da ørepropper oftest bare har èn driver. Så du kan ikke si at du har prøvd ørepropper og setter de i samme kategori som IEM's for det er de absloutt ikke. IEM er avhengig av ørekanaler i en altså nærsagt enda større grad enn hodetelefoner som også er svært påvirkelige av ørets kanal og egenheter. Den generelle regelen blir at desto lettere og mindre elementet (elementene) er desto mer blir de påvirket av ørets kanal. For de av oss som har litt trange ørekanaler så blir IEMs ofte vanskelig å få til på en god måte. Jeg har selv kjørt med custom IEMs for spillejobber (kostet meg ca 16K i 2001...). Disse var noe av det aller beste jeg hadde når det kom til lyd, men de forsvarnt desverre på en tur rundt i landet mens jeg spilte. Måtte gå tilbake til over-hodet headphones resten av turen. Vedkommende som stjal de fikk neppe utnyttet de da de var custom til mine ørekanaler (satt i praksis som dype propper langt inn). Fordelen med dette er at de som utvikler slike løsninger kan ha langt mer kontroll over elementets arbeidsområde da de støper en ytre del basert på ørets kanal mens den indre akustiske delen av løsningen kan tilpasses elementet og dets optimale "kasse". Med "vanlige" off the shelf IEMs er det for de fleste veldig hit and miss. Igjen disse knøttsmå elementene får ofte ikke optimale arbeidsforhold i mange mennesker sine ørekanaler (da normale IEM`s ikke er like plugg-aktige med dertil langt bedre kontroll over volum i "kassen" til elementene). Men ja, ofte er IEM en langt bedre løsning for mange også når det kommer til lydkvalitet. Men det er som sagt veldig hit and miss. Kanskje i større grad enn med over head hodetelefoner som stort sett har vesentlig større elementer som blir dertil mindre påvirket av hodet og øret de spiller på. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet mandag kl 10:20 Del Skrevet mandag kl 10:20 strike_ skrev (5 minutter siden): Det fins rævva IEM's akkurat på samme måte som det fins rævva hodetelefoner. Det fins også "gode/dårlige" ører. Men fordelen med IEM's vs buds er jo at de har mange flere drivere og er derfor mye lettere å tune. I forhold til buds der det som oftest er bare en dynamisk driver som skal spille hele frekvensregisteret. Derfor er IEM's både mer detaljerte og bedre på alle måter enn buds. De er også mer komfortable siden (som jeg nevnte lenger opp) formen er bedre tilpasset øret. Det fins også unntak her selvsagt, men hvertfall de IEM's JEG har prøvd har vært overlegne buds i passform. Og når de passer bra så blir det bedre seal for øret og lyden blir også derfor bedre. Ang volum så har jo ikke det det så altfor mye å gjøre med budsa/IEM'sa, men heller hvor mye kraft du har å pushe på med. En god bærbar dac/amp er alt du trenger her så får du volum helt til øra flagrer av. Her blir jeg litt naiv. Volum. Via Bluetooth's fra en IPhone blir det ikke en forsterker løsning i IEMS - proppene? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet mandag kl 10:38 Del Skrevet mandag kl 10:38 strike_ skrev (12 timer siden): Hva mener folket her om IEM's? Det snakkes mest om hodetelefoner her. Jeg elsker mine IE200 men liker ikke at de er tungere å drive en jeg regnet med. Trenger en ordentlig amp til de. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet mandag kl 10:41 Del Skrevet mandag kl 10:41 (endret) 26 minutes ago, Apathy said: IEM er avhengig av ørekanaler i en altså nærsagt enda større grad enn hodetelefoner som også er svært påvirkelige av ørets kanal og egenheter. Absolutt. 26 minutes ago, Apathy said: For de av oss som har litt trange ørekanaler så blir IEMs ofte vanskelig å få til på en god måte. Det inser jeg også. 26 minutes ago, Apathy said: Jeg har selv kjørt med custom IEMs for spillejobber (kostet meg ca 16K i 2001...). Disse var noe av det aller beste jeg hadde når det kom til lyd, men de forsvarnt desverre på en tur rundt i landet mens jeg spilte. Måtte gå tilbake til over-hodet headphones resten av turen. Vedkommende som stjal de fikk neppe utnyttet de da de var custom til mine ørekanaler (satt i praksis som dype propper langt inn). Fordelen med dette er at de som utvikler slike løsninger kan ha langt mer kontroll over elementets arbeidsområde da de støper en ytre del basert på ørets kanal mens den indre akustiske delen av løsningen kan tilpasses elementet og dets optimale "kasse". Dette er veldig lett med customs formstøpte "sleevs" som koster rundt 1k hos de som lager disse + støp av ørene da. Dette er en custom, ja sleev som de støper rundt skallet på selve IEM'en for at den skal passe bedre til akkurat ditt øre. Altså ikke en hel formstøpt IEM, men bare en sleeve som du setter utenpå. Det passer dog ikke alt av IEM's. 26 minutes ago, Apathy said: Med "vanlige" off the shelf IEMs er det for de fleste veldig hit and miss. Dette er jeg uenig i alle mine IEM's har bare vært hit, aldri være borti en miss. Så enten er jeg veldig heldig eller så har jeg veldig tilpassede ører som tilpasser seg off the shelf IEM's. Jeg skjønner at de med trange ørekanaler kan ha en utfordring, men jeg får ikke det for meg at normen er folk med trange ørekanaler. Så at for at de fleste er det hit and miss er jeg ikke helt med på. Men ellers enig i det du sier. Endret mandag kl 10:43 av strike_ Lenke til kommentar
strike_ Skrevet mandag kl 10:41 Del Skrevet mandag kl 10:41 20 minutes ago, Sovna said: Her blir jeg litt naiv. Volum. Via Bluetooth's fra en IPhone blir det ikke en forsterker løsning i IEMS - proppene? Jo, hvis det er bluetooth så sitter jo forsterkern i budsa, men det er ikke et så veldig stort marked av bluetooth IEM's. Det fins løsninger for det, men det er ikke noe jeg har prøvd selv. Isteden har jeg en bærbar dac/amp jeg har i lomma som er koblet med kabel til IEM'sa og jeg kan fortsatt bevege med fritt som at de var trådløse. Null stress. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet mandag kl 10:43 Del Skrevet mandag kl 10:43 3 minutes ago, Gouldfan said: Jeg elsker mine IE200 Disse har gått meg hus forbi, kan ikke huske å ha lest om de heller. Hvilken lydsignatur har de? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet mandag kl 11:28 Del Skrevet mandag kl 11:28 (endret) strike_ skrev (45 minutter siden): Disse har gått meg hus forbi, kan ikke huske å ha lest om de heller. Hvilken lydsignatur har de? Detaljerte uten å være skarpe eller shouty og beste og definerte bassen jeg har hørt. Jeg synes de minner veldig om lyden til Sennheiser over ear i HD seriene. Dette er den første ekte Iem jeg har brukt, tidligere bare prøvd Xtz, Akg og Sennheiser CX-300s. Endret mandag kl 11:29 av Gouldfan Lenke til kommentar
strike_ Skrevet mandag kl 11:55 Del Skrevet mandag kl 11:55 Godt å høre du er fornøyd med de. De eneste sennheiser HD hodetelefonene jeg har prøvd er 800S. Om IE200 har like stor soundstage som 800S skal jeg definitivt prøve et par. Men det er vel for mye å be om, selv av en IEM.. 😛 Dog appropo soundstage så ble jeg positivt overrasket over soundstagen til Variations. IEM's er jo ikke akkurat kjent for stor soundstage, men variations har den bredeste soundstagen jeg har vært borti på noen IEM. Altså det er ikke 800S soundstage, så det er fortsatt ganske intimt, men bedre enn jeg forventet. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet mandag kl 12:03 Del Skrevet mandag kl 12:03 (endret) strike_ skrev (1 time siden): Jo, hvis det er bluetooth så sitter jo forsterkern i budsa, men det er ikke et så veldig stort marked av bluetooth IEM's. Det fins løsninger for det, men det er ikke noe jeg har prøvd selv. Isteden har jeg en bærbar dac/amp jeg har i lomma som er koblet med kabel til IEM'sa og jeg kan fortsatt bevege med fritt som at de var trådløse. Null stress. Ikke trådløse? Da er ikke jeg helt med. Kan du gi meg tips om ett godt ansett par som jeg kan lese om? I denne videoen du la ved så jeg kun noen små klumper i hendende hans. Kan vel ikke få blitt noe annet enn trådløse det.. Eller bare jeg som ikke har sterke nok briller. Endret mandag kl 12:03 av Sovna Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet mandag kl 12:10 Del Skrevet mandag kl 12:10 (endret) strike_ skrev (15 minutter siden): Godt å høre du er fornøyd med de. De eneste sennheiser HD hodetelefonene jeg har prøvd er 800S. Om IE200 har like stor soundstage som 800S skal jeg definitivt prøve et par. Men det er vel for mye å be om, selv av en IEM.. 😛 Dog appropo soundstage så ble jeg positivt overrasket over soundstagen til Variations. IEM's er jo ikke akkurat kjent for stor soundstage, men variations har den bredeste soundstagen jeg har vært borti på noen IEM. Altså det er ikke 800S soundstage, så det er fortsatt ganske intimt, men bedre enn jeg forventet. Like bra som 800 er det nok ikke men IE200 har iallefall lignende lyd som hodetelefoner i 5 og 6 serien. Dvs om du driver 200 ordentlig med en bedre Dag eller Amp. 800 har jeg aldri testet. Endret mandag kl 12:10 av Gouldfan Lenke til kommentar
strike_ Skrevet mandag kl 12:13 Del Skrevet mandag kl 12:13 8 minutes ago, Sovna said: Ikke trådløse? Da er ikke jeg helt med. Kan du gi meg tips om ett godt ansett par som jeg kan lese om? I denne videoen du la ved så jeg kun noen små klumper i hendende hans. Kan vel ikke få blitt noe annet enn trådløse det.. Eller bare jeg som ikke har sterke nok briller. I videoen jeg postet er kablene tatt av. Skal du ha trådløst med IEM, så blir det noe sånt som dette. Som du hekter rundt øret: Lenke til kommentar
Sovna Skrevet mandag kl 17:31 Del Skrevet mandag kl 17:31 strike_ skrev (6 timer siden): Jo, hvis det er bluetooth så sitter jo forsterkern i budsa, men det er ikke et så veldig stort marked av bluetooth IEM's. Det fins løsninger for det, men det er ikke noe jeg har prøvd selv. Isteden har jeg en bærbar dac/amp jeg har i lomma som er koblet med kabel til IEM'sa og jeg kan fortsatt bevege med fritt som at de var trådløse. Null stress. Med slike løsninger. Hvor kan man da hente kontroll via en eq. Jeg er totalt avhengig av tilgang til god eq-ing selv om jeg ikke alltid benytter fargeleggingen med den.. Jeg vet Sony har noen musikkspillere(alt i ett) og hvor det på de som er litt opp i prisklasse gis tilgang til god eq. Totalt med gode IEMS blir dette en dyr greie. Lenke til kommentar
oOF Skrevet mandag kl 18:50 Del Skrevet mandag kl 18:50 Siste IEM jeg hadde var Xiaomi Piston v2, veldig underholdende og litt feil lyd, men jeg likte de veldig godt. Pistons v3 syns jeg låt ræv i forhold. V2 brukte jeg litt til ledningen røyk. I forhold til prisen var de et knallkjøp Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet mandag kl 20:15 Del Skrevet mandag kl 20:15 (endret) oOF skrev (1 time siden): Siste IEM jeg hadde var Xiaomi Piston v2, veldig underholdende og litt feil lyd, men jeg likte de veldig godt. Pistons v3 syns jeg låt ræv i forhold. V2 brukte jeg litt til ledningen røyk. I forhold til prisen var de et knallkjøp Dette er nok ikke å regne som IEM men vanlige earbuds slik som mine Sennheiser CX300s, eller iPods osv Endret mandag kl 20:15 av Gouldfan Lenke til kommentar
strike_ Skrevet mandag kl 23:32 Del Skrevet mandag kl 23:32 (endret) 6 hours ago, Sovna said: Med slike løsninger. Hvor kan man da hente kontroll via en eq. Jeg er totalt avhengig av tilgang til god eq-ing selv om jeg ikke alltid benytter fargeleggingen med den.. Jeg vet Sony har noen musikkspillere(alt i ett) og hvor det på de som er litt opp i prisklasse gis tilgang til god eq. Totalt med gode IEMS blir dette en dyr greie. Jeg er avhengig av eq selv. Både med løsning med egen bærbar amp og løsningen med trådløs iem så kommer dette i appen. Nå har jeg som sagt ikke testet løsningen med trådløst selv så jeg skal ikke si at det garantert fins eq i alle app løsningene. Men vil tro det er en standard funksjon. Jeg syns bærbar amp funker veldig godt og er fornøyd med min fiio btr7 som amp som har parametriq eq. Endret tirsdag kl 00:03 av strike_ Lenke til kommentar
strike_ Skrevet mandag kl 23:45 Del Skrevet mandag kl 23:45 (endret) 5 hours ago, oOF said: Siste IEM jeg hadde var Xiaomi Piston v2, veldig underholdende og litt feil lyd, men jeg likte de veldig godt. Pistons v3 syns jeg låt ræv i forhold. V2 brukte jeg litt til ledningen røyk. I forhold til prisen var de et knallkjøp 4 hours ago, Gouldfan said: Dette er nok ikke å regne som IEM men vanlige earbuds slik som mine Sennheiser CX300s, eller iPods osv Det ser faktisk ut som disse piston v2 er en IEM. Kjennetegn på IEM er at de har flere drivere,gjerne 5-7 eller mer drivere i hver bud. Ett annet kjennetegn er passformen, IEM er bedre formet etter øret for å få en så tight seal som mulig. Disse piston har riktignok bare 2 drivere,men det gjør den nok til en IEM. Edit: stryk det. Jeg så på feil link. De har bare en driver.. Endret tirsdag kl 00:35 av strike_ Lenke til kommentar
Sovna Skrevet tirsdag kl 08:37 Del Skrevet tirsdag kl 08:37 strike_ skrev (9 timer siden): Jeg er avhengig av eq selv. Både med løsning med egen bærbar amp og løsningen med trådløs iem så kommer dette i appen. Nå har jeg som sagt ikke testet løsningen med trådløst selv så jeg skal ikke si at det garantert fins eq i alle app løsningene. Men vil tro det er en standard funksjon. Jeg syns bærbar amp funker veldig godt og er fornøyd med min fiio btr7 som amp som har parametriq eq. Jeg fikset ikke å legge inn hele linken. Men hvis anledning. Hva mener du er de største forskjellene på denne og din Fiio? Sonyen her har 10 bånds eq som noe. Output får jeg ikke helt tak i.. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet tirsdag kl 08:59 Del Skrevet tirsdag kl 08:59 Min bærbare dac/amp. Den har USB-c inn, BT og analog 3,5mm. 3,5mm ut og pentaconn. Men er ikke balansert. Kun plugg for å enklere kunne bruke forskjellige headphones. Husker ikke power, men er MER enn nok med mindre en skal drive noe svært tungdrevet (hifiman susvara ell). Veldig lav egenstøy også via usb så kan også brukes med iem's. 3 gain settings med grei forskjell mellom de 3. Bruker den både med HD6xx (high gain), 109pro (medium gain) og med ekstremt lettdreven bd custom one pro. Ingen eq på selve enheten. Det ordner jeg i software (Roon Arc). Roon ordner også med crossfeed. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet tirsdag kl 09:10 Del Skrevet tirsdag kl 09:10 En annen grunn for å ha plenty of clean power er for å kompensere for dette ved bruk av bla eq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå